• Mrs Mommy

Hur mycke lägger ni ca på present?

Jag får alltid sådan ångest för hur mycke pengar man "bör" lägga på en bröllops present och vill fråga er
    Hur mycke lägger ni ca på present till nära vän/släkt respektive vän/släkt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-29 11:28
    Jag menar någon nära bästis/syskon eller vän/kusin typ

• Svar på tråden Hur mycke lägger ni ca på present?
  • lillan31

500 kr o uppåt per person tycker vi är rimligt. uppåt-gränsen beror ju lite på vem det är som gifter sig.

• allehanda

Ge present för samma summa som kuvertpriset?Här är det kotym att alla vänner får för samma summa.

• valkyriana

Hej
    Då min bror gifte sig fick de en gåva som kostade ca 1500 från mig
    Då min m2bs vän gifte sig blev det för ca 1000 kr från oss båda

Nära vänner till oss båda 1500 kr från oss båda.

• Mrs Mommy

Ni som ger kuvertpris, hur vet man vad det är?

• Dolliver

Är det till ett syskon, bästa vän eller någon liknande så blir det runt 800:- från oss bägge. Lite "ytligare" kontakter får runt 500:-.

Men dessa pengar är oftast bara en riktlinje då jag letar present - ibland blir det dyrare, ibland billigare. Är det enbart pengabidrag så blir det dessa summorna.

Tycker det verkar som vi lägger ganska lite jämfört med andra härinne, men vår budget tillåter inte mer.. Fem barn, jag studerar, mannen har ett enkelt knegarjobb med ganska kass lön, hus och en bil som ständigt pajjar - ja, och nu sparar vi dessutom till vårt eget bröllop.. Haha, jag kan ju bara hoppas att jag efter mina år i skolan ska få en skaplig lön! Hur kattsicken har ni andra råd med så stora summor? Eller är det bara jag som är urkass på att hushålla pengar? *ler*

• Pumpkin

Du har väl just gett anledningen till att andra ger mer? Alla har inte fem barn, ett studiemedel, en låg lön och hus + bil
    Vi t ex är två vuxna, inga barn, en medelinkomst och en medel/höginkomst, BR och en bil som funkar för det mesta

Dolliver skrev 2008-03-01 15:11:42 följande:
    Är det till ett syskon, bästa vän eller någon liknande så blir det runt 800:- från oss bägge. Lite "ytligare" kontakter får runt 500:-.Men dessa pengar är oftast bara en riktlinje då jag letar present - ibland blir det dyrare, ibland billigare. Är det enbart pengabidrag så blir det dessa summorna.Tycker det verkar som vi lägger ganska lite jämfört med andra härinne, men vår budget tillåter inte mer.. Fem barn, jag studerar, mannen har ett enkelt knegarjobb med ganska kass lön, hus och en bil som ständigt pajjar - ja, och nu sparar vi dessutom till vårt eget bröllop.. Haha, jag kan ju bara hoppas att jag efter mina år i skolan ska få en skaplig lön! Hur kattsicken har ni andra råd med så stora summor? Eller är det bara jag som är urkass på att hushålla pengar? *ler*
  • Dolliver

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-03-01 15:21:27 följande:

Du har väl just gett anledningen till att andra ger mer? Alla har inte fem barn, ett studiemedel, en låg lön och hus + bil Vi t ex är två vuxna, inga barn, en medelinkomst och en medel/höginkomst, BR och en bil som funkar för det mesta
    Sant! Nu känner jag mig genast mer ekonomisk - då är det inte min hushållning det är fel på alltså, bara inkomsterna! *s*
  • Hofsan
    Dolliver skrev 2008-03-01 15:11:42 följande:
    Är det till ett syskon, bästa vän eller någon liknande så blir det runt 800:- från oss bägge. Lite "ytligare" kontakter får runt 500:-.Men dessa pengar är oftast bara en riktlinje då jag letar present - ibland blir det dyrare, ibland billigare. Är det enbart pengabidrag så blir det dessa summorna.Tycker det verkar som vi lägger ganska lite jämfört med andra härinne, men vår budget tillåter inte mer.. Fem barn, jag studerar, mannen har ett enkelt knegarjobb med ganska kass lön, hus och en bil som ständigt pajjar - ja, och nu sparar vi dessutom till vårt eget bröllop.. Haha, jag kan ju bara hoppas att jag efter mina år i skolan ska få en skaplig lön! Hur kattsicken har ni andra råd med så stora summor? Eller är det bara jag som är urkass på att hushålla pengar? *ler*
    Vi har byggt hus för 4 år sedan och har mellan 13.000-15.000 kr varje måndad på huslån, räntor osv, 2 bilar och jag e undersköterska. Det säger allt om att man inte har råd med jättedyra presenter till folk
    Man prioriterar ju så olika här i livet.
  • Hofsan

på bara huslån och räntor skulle det vara....Bilarna mm kommer utöver det.

• lycklig78

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-03-01 15:21:27 följande:

Du har väl just gett anledningen till att andra ger mer? Alla har inte fem barn, ett studiemedel, en låg lön och hus + bil Vi t ex är två vuxna, inga barn, en medelinkomst och en medel/höginkomst, BR och en bil som funkar för det mesta
    Jepp, det är samma här. Man väljer hur man vill leva och vilka utgifter man vill ha.
  • blivandefrularsed

Har bara gått på ett bröllop, en nära vän, 500:-

• SSM

Det känns som att alla är miljonärer här..... Själv har jag gett betydligt mindre (typ 500 till syskon och 150-200 till vänner) när jag har varit på bröllop. Jag räknar inte heller med att få en massa dyra exklusiva presenter av min vänner. Många är liksom jag studenter och har det ganska knapert. Jag skulle skämmas ihjäl om de känner sig tvingade att ge 500 kr/person för att komma på mitt bröllop. Det är en stor del av studiebidraget. För mig är huvudsaken att de är där och firar dagen tillsammans med mig. Vår kuvertavgift är ca 600 kr/person, vilket är ganska mycket för mig och min blivande. Men har vi valt att bjuda till fest så vill vi ju just bjuda på det. Man ska ju inte behöva betala "kuvertavgiften" i present för att tacka ja.
    Så tycker jag.

• grabbarna

jag tycker inte man ska stirra sig blind på priset det är ju inte priset som avgör om det är en bra present eller inte....

Svar på tråden Hur mycke lägger ni ca på present?