• Mrs Mommy

Hur mycke lägger ni ca på present?

Jag får alltid sådan ångest för hur mycke pengar man "bör" lägga på en bröllops present och vill fråga er
    Hur mycke lägger ni ca på present till nära vän/släkt respektive vän/släkt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-29 11:28
    Jag menar någon nära bästis/syskon eller vän/kusin typ

• Svar på tråden Hur mycke lägger ni ca på present?
  • grabbarna

det har nog hamnat på runt 300-500 från oss båda och det har blivit väldigt uppskattade gåvor som dom som fått det har pratat om länge efteråt så det sitter inte i hur mycket man köper för utan hur mycket tanke man lagt ner...

• jordgubbar och oboy

Tror att det är brukligt att ge ungefär som kuvertavgften

• lycklig78

500-1500 kr från oss båda beroende på relationen.

Sen kanske det är dumt, men det beror lite på hur de väljer att ha bröllopet också. Är det grillning i trädgården, utan alkohol så ger vi lite mindre, medans andra har bjudit på trerätters med vin/öl och övernattning. Då lägger jag mer.

• Vinterbruden 08

gav 1000 kr till min kusin och 3 rätters middag på wallmans salonger för dom 2 och oss 2 Tycker inte man ska sitta och räkna pengar, är ju tanken som räknas

• grabbarna

vad köper ni då? ge exempel köper ni nåt för att det ska vara dyrt och fint tex en kristallskål eller nåt av en känt märke eller försöker ni hitta något som verkligen är dom?

• Vinterbruden 08

Min kusin och dom önskade sig pengar och det fick dom.. Vi var på ett annat bröllop tidigare på sommaren och då köpte vi en jätte fin blomstervas som kostade 1000 kr och stog på deras önskelista.. Smart att köpa någor som paret faktisk önskar sig..

Min största skräck är att jag ska få massa ting som jag inte behöver eller vill ha (missförstå mig rätt, behöver inga presenter alls men om man ändå väljer att ge så ge något som vi önskar)

• jordgubbar och oboy

Köper bara sånt som står på önskelistan. Om dom inte har ngn brukar det bli fint vin eller årgångschampagne, lite beroende på vad det är för bröllop.

• lycklig78
    grabbarna skrev 2008-02-29 19:21:17 följande:
    vad köper ni då? ge exempel köper ni nåt för att det ska vara dyrt och fint tex en kristallskål eller nåt av en känt märke eller försöker ni hitta något som verkligen är dom?
    Det beror ju helt på vad dom har önskat sig. Mina vänner har önskat sig specifika saker som finns på listor i butiker, presentkort på resia eller pengar.
  • tolonta

Jag har inte varit på något bröllop sedan jag var i tio-årsåldern. Men en rimlig summa tycker jag är 1000 kr till nära vän/syskon och 500 kr till vän/släkting. Från oss båda...

Både bland mina kompisar och i familjen/släkten är vi väldigt bra på att köpa gemensamma presenter... Så då blir det en fråga om hur många som ska vara med och lägga ihop, och sedan får vi se vad det blir. Men har de en önskelista så blir det nog något från den. Önskar de sig pengar till festen, eller bröllopsresa, eller annat så är det det som gäller. Önskar de sig inget, och jag skulle behöva köpa något utan att lägga ihop skulle jag nog försöka ge dem någon form av upplevelse som jag tror de kan gilla. Kanske restaurangbesök, eller något äventyr eller liknande...

• stinakina

Vi var på bröllop i somras (dvs 07)
    Brudparet önskade sig ett vasalopp var, och det fick dom, men vi gick i hop (brudgummens fastrar och kusiner,med familjer) vet ej hur många vi var, men jag tror vi gav 300 per familj (vilket kan verka lite orättvist, vi var ju fem, min mor tex bara två)

Det räckte i allafall till vasaloppet och lite annat smått och gott!!

Svar på tråden Hur mycke lägger ni ca på present?