• anna 2008

Måste man vara glad för en möhippa

Nu är det i och för sig rätt länge kvar innan vårt bröllop i höst, men jag har redan börjat oroa mig för möhippan. Jag är både orolig för att ingen ska ordna något och för att de ska göra det och de planerar något konstigt. Jag gillar absolut inte att lattja runt och fåna mig och vet inte ens om jag egentligen vill ha någon! Hur kommer man med hintar om vad man vill och inte vill om man inte ens är säker på att någon kommer att göra något?

• Svar på tråden Måste man vara glad för en möhippa
  • Zozo

Miss Blue.. Det beror ju mycket pa vad man menar med just bus och tokigheter.. för det i sak kan jag ocksa skriva under pa. Dâremot aktiviteter i studentnollningsstuk - NOT! Been there, done that..

• grabbarna

vissa tar ju verkligen chansen att få förnedra och förlöjliga bruden/brudgummen man undrar ju hur goda vänner det eg är iofs men,men det förekommer....ofta är det faktiskt rakt elaka saker bruden ska göra och en del kanske inte törs säga ifrån för dom vill ju inte vara trista och förstöra allt

• Miss Blue

Japp håller med!

Zozo skrev 2008-02-29 10:29:02 följande:
    Miss Blue.. Det beror ju mycket pa vad man menar med just bus och tokigheter.. för det i sak kan jag ocksa skriva under pa. Dâremot aktiviteter i studentnollningsstuk - NOT! Been there, done that..
  • AJG

Vi döper om den till 36-40 gruppen istället... det var mer så jag menade, många av mina vänner är 30-32 så det blev bara fel... Hahahah, ja vet inte vad ja ska säga... haha... feeel tå att trampa på...

• Miss Blue

Avundsjuka kanske????
    Att de inte blir gifta....

grabbarna skrev 2008-02-29 10:29:10 följande:
    vissa tar ju verkligen chansen att få förnedra och förlöjliga bruden/brudgummen man undrar ju hur goda vänner det eg är iofs men,men det förekommer....ofta är det faktiskt rakt elaka saker bruden ska göra och en del kanske inte törs säga ifrån för dom vill ju inte vara trista och förstöra allt
  • Miss Blue

Inte min tå iaf
    man är inte äldre än man känner sig!!'
    Jag får fortfarande visa leg på systemet så jag måste se jääätteung ut

AJG skrev 2008-02-29 10:32:06 följande:
    Vi döper om den till 36-40 gruppen istället... det var mer så jag menade, många av mina vänner är 30-32 så det blev bara fel... Hahahah, ja vet inte vad ja ska säga... haha... feeel tå att trampa på...
  • Zozo

*fnisss* Äh mina tar är helt ok! Nja, jag maste säga att jag har vânner pa 45 som är unga i sinnet och vänner pa 25 som känns som om de borde pensioneras snart, sa det sitter betydligt mer i huvudet än i aldern!

AJG skrev 2008-02-29 10:32:06 följande:
  • AJG

Ja vad ska jag säga? Tror jag har sagt mitt. Skräckdimensionen var som sagt helt ny för mig, litar dock fortfarande på att mina vänner ger mig en kul, busig än. Men börjar känna för er andra, studentnollningar, sill (värd att upprepas, ja blev rätt paff?) va folk gör? ALDRIG, aldrig varit med om någon hippa med nåt som någon beskriver av kyss säljande å liknande. Då skulle jag också bäva... för en tråkig dag. Hoppas i alla fall att era hippor, om ni får några och bröllop blir helt-kanon-den-bästa-dagen-i-era-liv!

• AJG

skönt btw att alla tår e okey helt sant Zozo att åldern sitter i sinnet!

• egensinnig

Och oavsett hippa el ej, rolig el ej så är det ju bara en bisak (i alla fall för mig...) - hela grejen är ju att äntligen få gifta sig med den man älskar!!! Så de kan planera på eller inte - för jag får min underbara dag med mannen jag älskar och det är allt jag vill ha!!

• Kärlek ger näring åt själen

Jag har bara lite svårt att förstå diskussionen som uppståt nu.. Menar det är väl upp till var och en om man vill ha en hippa eller ej och hur vida man vill ha den? Man får hoppas att ens tärna känner en tillräckligt mycket för att veta hur vida man tycker något är pinsamt/roligt m m..

Menar jag har varit på bröllop där bruden inte blivit hippad utan snarare bara haft en helt underbar dag med sina vänner där de haft picknick m m .. och visst detta kanske är en helt vanlig dag med tjejerna men för många så är det mer uppskattat än att gå runt på stan och göra en massa uppdrag.

Jag tycker att ni tjejer som känner att ni skulle bli kränkta på eran hippa ska försöka att avstyra det i möjligaste mån och försöka förklara att ni inte kommer att uppskatta det. För till sist och styvne så grundar sig möhippan i en dag då bruden har en hel dag med sina vänninor .
    "Möhippan uppkom på 1600-talet och är på så sätt hela 200 år äldre än svensexan. De arrangerades av brudens föräldrar för släkt och vänner kvällen före bröllopet. Mot slutet blev tillställningen en fest där enbart kvinnor deltog. Hippa är ett ord som kom till vid sekelskiftet och betyder festlig sammankomst. Ofta under dessa tillställningar skulle bruden bada, vilket inte skedde så ofta förr i tiden. Hon badade tillsammans med sina väninnor och det är något som än idag förekommer på möhippor."
    Citatet är daget ifrån BTs sida. Och jag menar NÄr blev det aktuellt att be bruden göra en massa uppdrag? Och vad är egentligen vitsen med det hela?
    Detta är min mening och jag kan uppleva att många blivande brudar vill så gärna ha en bra hippa med så mycket som möjligt. Men sen finns det de blivande brudarna som hellre vill ha en stilla dag med sina närmaste vänner där de har en trevlig stund ihopa. Detta är helt och hållet individuellt. Men jag tycker här på BT så utartar sig diskussionerna ofta till nästna personliga påhopp på personer som har en annan uppfattning och som gör något annat än det traditionella.

Min mening.
    Alla är vi olika och har olika erfarenheter med oss i bagaget.

Ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna men jag var bara tvungen att säga min mening

• egensinnig

Jag har sagt till min så kallade vänner att jag inte vill ha ngn möhippa och då svarade de att det kan jag inte bestämma
    Men vi får väl se OM det blir någon och VAD som i så fall händer. Jag är inte orolig för jag kan ta vara på mig själv men klart man är lite nyfiken

• Garonne

Jag är helt inne på Zozo's spår. Jag har gott om självdistans (sånt som kommer med åldern..? ;)), har inget problem med att bjuda på mig själv, men tramsiga möhippor ämnade att göra bort bruden tycker jag inte är roligt, därför vore det ju helt meningslöst om mina vänner lade pengar och energi på något som jag inte skulle uppskatta alls. Som tur är så delar mina vänner denna uppfattning, så jag är inte orolig. Dessutom finns det ju fler alternativ än att totalt göra bort sig eller ta en fika... Vi kommer säkerligen ha en förbannat kul dag med avslutande brakfest.

• AJG

Ja, Garonne verkar ju fatta vad jag pratar om, att det finns alternativ till att totalt-göra-bort sig och ta en fika, och det är ju en kul å lyckad möhippa! Så alternativen är ju många, hoppas alla får va de vill ha. Hippa, ej hippa, fika eller totalt-göra-bort-sig. Det sistnämnda tror i alla fall jag inte är någons alternativ. Och sen har jag hört att utrycket "trampa någon på tårna" är rätt inne nu... Alla i detta forum bör böra tåförstärkta skor

Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-02-29 11:05:44 följande:

Bla, bla, bla... Ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna men jag var bara tvungen att säga min mening
  • Zozo

*fniss* Sana de har pa byggena da! Förbud mot flipflops o dyl!

Äh, jag tyckte vi lyckdes förklara bort alla onda tar nyss; och egentligen hade vi inte ens sa olika asikter. Det är ju alltid det svara när man inte förklarar vad man menar med tex "bus".. Kan ju betyda helt olika saker för olika personer..

• 2008-08-09

Nu förstår jag inte riktig, bara för att jag skrev att jag inte ville göra pinsamma saker på stan och blir fullkomligt nersupen så ska vi bara ha en enkel tjejkväll med att hyra film???
    Det är ju ett ganska stort glapp mellan de grejerna tycker jag..
    Med mysiga saker menade jag spa, roliga aktiviteter (boda borg, blåsa glas, rida islandshästar m.m.).
    DET tycker jag skulle vara en utmärkt möhippa! Som tur är tycker även min tärna det, så jag slipper oroa mig!

Sen vill jag bara tillägga att jag inte har någon brist på självdistans jag heller, jag tycker bara det är så jäkla larvigt att springa omkring på stan som några fjortisar och göra pinsamheter..
    + att jag BARA är 25!!! så med den åldern borde jag förväntas tycka om att bli nersupen och göra pinsamheter på stan eller??

• AJG

Vet du 2008-08-09... Jag tror inte att det finns någon i detta forum som tycker att de enda alternativen är pinsamheter på stan eller fika. Jag vet inte om du läst de andra inläggen. Vem skrev att man ska vilja bli nersupen för att man är 25? Det måste jag ha missat. Och smaken är ju verkligen som baken märker man ju, så som jag skrev, jag hoppas bara att alla får det dem vill ha! Bröllopet och allt som hör till ska ju vara en kul upplevelse, oavsett VAD man tycker är kul! Till exempel, skulle mina tjejkompisar ta mig på glasblåsning och ponnyridning skulle jag bli grymt besviken. Samtidigt som det är en lyckad dag för dig. Så det finns ju inge svart eller vitt.

En lyckad möhippa för mig är spännande och oförutsägbar, som en tjejkompis till mig. Hon fick ett mystiskt rosa brev när hon kom till jobbet på morgonen, med ett uppdrag á la Charlies Angels som började med "Good morning Angel" sen kom en snygging på motorcykel och hämtade henne. Därefter fick hon utföra uppdrag, spela in CD med "deras låt" i studio mm. för att rädda sin m2b som enligt ett filmklipp hon fick se, var kidnappad av Evil Bridzilla eller vad det nu va och så filmade vi allt och la musik till det och visade det som en "action film" på festen. Det var i alla fall superlyckat. Så det är typ min idé för bus och överaskningar. Sånt gillar jag! Sen hade vi riktigt tjejmys å så på kvällen som avslutning. Så jag tyckte den var jättekul! Men det är säkert någon som inte tycker att det låter speciellt kul, och det är ju det som är grejen, ALLA ÄR JU OLIKA!

2008-08-09 skrev 2008-02-29 15:56:29 följande:

Nu förstår jag inte riktig, bara för att jag skrev att jag inte ville göra pinsamma saker på stan och blir fullkomligt nersupen så ska vi bara ha en enkel tjejkväll med att hyra film???Det är ju ett ganska stort glapp mellan de grejerna tycker jag..Med mysiga saker menade jag spa, roliga aktiviteter (boda borg, blåsa glas, rida islandshästar m.m.).DET tycker jag skulle vara en utmärkt möhippa! Som tur är tycker även min tärna det, så jag slipper oroa mig! Sen vill jag bara tillägga att jag inte har någon brist på självdistans jag heller, jag tycker bara det är så jäkla larvigt att springa omkring på stan som några fjortisar och göra pinsamheter..+ att jag BARA är 25!!! så med den åldern borde jag förväntas tycka om att bli nersupen och göra pinsamheter på stan eller??
  • AJG

Jag tror nog vi alla egentligen håller med varandra, som Zozo skrev här ovan. Men det skulle vara kul å höra om lyckade möhippor ni gått på? Eller er drömhippa?

• lycklig78

Kan bara säga att jag håller med "kärlek ger näring åt själen"

• Nufsan

Jag har sagt åt min m2b vad jag vill och inte vill och även till mitt värdpar! Detsamma har min m2b sagt till mig!

Vi är inga som är ute efter att bli stupfulla och göra bort oss så jag hoppas de respekterar det!

Svar på tråden Måste man vara glad för en möhippa