• Semesterbruden

Någon so brutit kontakten med familjemedlem..

Jag har brytit med min morfar...
    Ju äldre jag och mina syskon blivit desto mer har vi börjat inse hur hans riktiga jag är. Jag har pratat med min mamma och hennes syskon och jag känner att det egentligen inte är min sak men jag blir så arg på honom för allt ont han gjort dem när dom var yngre.

Jag har ett flertal tillfällen ansträngt mig och försökt tagit kontakt med honnom men jag blir bara arg och besviken av att träffa honom. Han trycker ner oss alla och tänker bara på sig själv. Nu när han är äldre duger vi helt plötsligt.

Han har under alla dessa år inte insett att man får kärlek och respekt genom att själv visa den.....

Jag känner att eftersom jag gett honom flera tillfällen att "bättra" sig och jag bara blir besviken om och om igen så bryter jag helt. Ok, jag vet att jag kommer att träffa honom vid något tillfälle hos någon kusin eller nåt men inte på mitt initiativ längre.
    Grejen är att familjen och närmsta vännerna är mitt allt och jag är rädd att när jag blir äldre och han inte finns längre så ångrar jag mig.

Är det någon annan som varit med om att bryta med en annan familjemedlem och känner ni att ni gjorde rätt val....

• Svar på tråden Någon so brutit kontakten med familjemedlem..
  • konichiwa girl

Jo, jag har brutit med min farmor. Eller låtit kontakten rinna ut i sanden, rättare sagt. Hon är inte intresserad av att ha någon kontakt med mig, så varför skulle jag försöka?
    Jo, jag känner det som att jag har gjort rätt val. Jag kommer inte att ha dåligt samvete när hon dör. Tyvärr.

• Humlanekerö

Jag har mer eller mindre brutit med min äldre broder på grund av enorma svek,lögner och dubbelspel inför/mot familjen och sin kriminella och psykopatiska (ingen överdrift:hon är anmäld och straffad,prickad..you name it..)flickvän som även är hans ex fru.De hann gifta sig,få barn o köpa insatsradhus på mindre än 1 år..Med detta psyko är han numera sambo igen o har lurat o ljugit sjukt mkt för våra föräldrar som enbart har menat väl,velat hjälpa osv.Han är ett svin i mina ögon.Vi kommer inte bjuda honom på bröllopet.Nån måtta får det vara,jag accepterar inte det här mot oss alla i familjen.

• Silva79

Jag skulle vilja bryta med min farfar, men det går inte pga farmor som jag inte vill bryta med. Hon har ingen aning om vad farfar håller på med och det känns onödigt att berätta. Dom är runt 85 båda två. Blev dessutom tyvärr tvungen att bjuda dom till bröllopet, just för att farmor inte vet något. Min far har fått stränga order om att ha stenkoll på farfar hela tiden. Obehaglig och jobbig situation.

• Disan

detta känner jag igen.. har en syster som jag inte träffat på 10 år ungefär.. hon har valt bort oss alla.. flyttade utomlands och fick sen reda på att hon bott i staden hemma igen i ett par år utan att höra av sig.. pappa har försökt i flera år och de kan man ju förstå eftersom de är hans dotter (alltså halvsyrra)hon har ej bott hos oss på heltid. har vart väldigt arg på henne genom åren men nu tänker jag inte ens på henne längre förutom när vi började planera vårt bröllop och gäster så frågade m2b om jag skulle bjuda henne och hm ja då blev man lite ställd, men nej jag tycker inte att hon ska komma för duger man inte i vanliga fall så kan de kvitta nu oxå.. vi kommer ha lika kul utan henne så om du bryter med din morfar så kanske det gör dig gott, han verkar ju va en rätt självisk människa och det är eran dag som sagt och ni gör ju upp hur ni vill ha det

Semesterbruden skrev 2008-02-24 15:10:59 följande:
    Det är inte något jag tänker på, min morfar alltså. Jag saknar inte honom för han har aldrig brytt sig tidigare. Det är bara jag som valt att inte åka dit när han fyller,vilket har varit nästan den enda dagen vi setts sedan jag var väldigt liten. Det blir bara så påtagligt att jag väljer bort honom nu när vi sitter och pratar bröllop. (Jag har nu BESTÄMT mig för att jag inte ska ångra mig längre fram att han inte blir bjuden.)Det är så många i min släkt som mår dåligt av att träffa honom och jag förstår inte hur dom kan bara sitta och hålla god min...Min energi lägger jag mycket hellre på dom jag älskar och bryr mig om när släkten träffas. Jag vill slippa att gå och bli arg och ledsen på honom.
  • Fröken Figo

Jag har brutit med en jämnårig kusin. Vi har lekt tillsammans sen vi var 1 år gamla, studerat samma sak samtidigt, vuxit upp som systrar kan man säga.

Men när vi blev äldre blev hon mer och mer bitter och avundssjuk på mig. Det gick JÄTTELÅNGT tills jag bröt med henne. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare. Mådde rätt dåligt i flera år pga hennes konstanta avundssjuka.

Jag tror man får acceptera att man växer ifrån folk under livets gång. Och känns det inte bra att träffa en person ska man inte göra det. Sen är det extra tråkigt om den personen är en familjemedlem men problemet kvarstår ju. Varför "offra" sig och träffa den personen? Nej... Jag har nog med andra problem ärligt talat. Folk jag frivilligt träffar ska jag må bra av att vara med. Det finns en hel del annat folk jag inte kan välja bort (inom jobb osv) så det får räcka med dem!!

• Limbolight

Har en fråga till alla er som brutit. Vad säger man till barnen?
    Min sambo försöker bryta med sin mamma, men vår äldsta son 5 år, frågar ofta när de ska åka till farmor. Jag tror i och för sig inte att han vill dit så mycket för farmors skull, utan för hennes obegränsade mängder med tv-spel!!

Vet inte vad jag ska säga till honom, han börjar ju undra varför pappa inte vill köra dit. Vår son ser ju bara det goda i alla människor, och ser ju inte den sidan av farmor som vi tycker så illa om och mår så dåligt av...

Tips??

• Tosa

Limbolight...

Går det inte att låta pojken umgås med farmor även om inte ni gör det... för hon är väl snäll och så och bryr sig väl om honom?... jag menar om han tycker om att åka dit så komemr det att ta hårt på honom...

Jag har brytit med halva släkten orkar inte skriva mer skulle bli en hel bok

• Limbolight

problemet är ju att om han ska dit, måste pappa åka dit, och då är det liksom ingen vits.. Då får han sitta och lyssna på henne i alla fall och må dåligt när han kommer hem..

Tosa skrev 2008-02-29 18:40:50 följande:
    Limbolight...Går det inte att låta pojken umgås med farmor även om inte ni gör det... för hon är väl snäll och så och bryr sig väl om honom?... jag menar om han tycker om att åka dit så komemr det att ta hårt på honom...Jag har brytit med halva släkten orkar inte skriva mer skulle bli en hel bok
  • Tosa

Men kan ni inte lämna lill pojken hos farmor dem gånger han vill åka dit? utan att han stannar alltså..?

• Tosa

utan att pappan stannar... Jag menar alltså lillgrabben stannar och pappan åker hem eller gör något och sen hämtar ni honom när han ska komma hem... förstår du... bara ett tips... kan förstå att det är jobbigt...
    Tänkte bara om lillgrabben tycker om att vara med farmor...

Svar på tråden Någon so brutit kontakten med familjemedlem..