• feb08

ger alla sina gäster presnter?

Är det vanligt att man ger sina gäster presenter? I senaste amelia brud så står det under smarta spartips: "Man måste inte ge gästerna en present att ta hem. En chokladpralin vid placeringskortet räcker fint."

Vi hade inte tänkt ha något sådant. Är det oartigt och fel?

• Svar på tråden ger alla sina gäster presnter?
  • malous

Nä, sådana saker som inte ska konsumeras kan bli rätt betungande för gäster. Speciellt om man inte har ett bröllop med endast de närmaste. Vad ska min klasskompis sambo göra med en mugg med mitt bröllopsdatum? Hahaha.

• stinakina

Vi ska ge våra gäster denna:
    www.romance.se/index.aspx&Lang=sweden&PId=1013892&PPC=61292

Det kommer att stå våra namn samt datum på, vi fyller de med godis eller möjligtvis te.

Vi gör det mest för att det är en kul grej, och att dukningen blir fin...
    Vi var på bröllop i somras, där fik inte gästerna något extra och ingen förväntade sig det heller...
    finns nog inget rätt eller fel, man gör ju som man vill....

• Casall

Vi ger samtliga gäster en organzapåse med varsin kylskåpsmagnet. Magneten är specialdesignad med ett pärlmotiv (för att matcha vårt tema) och sedan texten. "Till minne av vår bröllopsdag...bla bla bla"

• maja hed

Bra att höra jag har nämligen funderat på detta.

• GME76   080802

Har också senaste Amelia Brud & Bröllop och tyckte också det lät konstigt och missvisande...

feb08 skrev 2008-02-17 11:40:55 följande:
    Vad bra. Då verkar det vom det är "rätt" att inte ge presenter till gästerna. Vi bjuder på allt annat, lyxmat, fint vin, fri bar, etc.Dumt att Amelia brud att ge intrycket av att man måste ge gästerna presenter. Tycker det var lite onödigt. Där sjönk den tidningen i mina ögon.
  • Fenixx

jag har faktiskt aldrig förstått mig på det faktiskt. känns som en onödig trend från usa.
    är ju valfritt för gästerna att komma och det är ju brudparets dag och alla får ju dryck och mat. så jag förstå rinte det att paret ska ge gästerna något... räcker väl med en rolig dag och sen har man ju iallafall festhäftet som minne och sen tackkortet med bild på det fina paret. så känner jag iallafall.

så nej, vi ska inte ha det.

• lycklig78

Jag tycker det är nog med utgifter ändå... Vi bjuder på 3-rätters med öl/vin, kaffe och tårta och en härlig fest. Det borde va "present" nog. Har inte fått något på de bröllop jag varit på, så tror ingen förväntar sig det.

• pojomo

vi ska inte ge något. Tycker det räcker med att dom blir bjudna på allt.
    Vet att dom inte förväntar sig nåt heller.

Det verkar som att allt kretsar runt gästerna att dom ska få presenter, det ska vara fint så att dom blir nöjda osv osv.

Det är ju ändå en annan som ska gifta sig och ha uppmärksamheten på sig det ska ju inte kretsa runt gästerna. Dom får ju vara med på bröllopet,dom får middag och kanske dryck. Så det går ju ingen nöd på dom. :) Men det är min mening sen tycker ju andra annorlunda å det är ju ok

• gusjma

Jag kommer inte heller ha det. Kanske eventuellt en eller några praliner, emn det blir allt i så fall!

Inte för att sätta mig alltför mycket på tvären, men... Magneter och koppar, går inte de direkt i papperskorgen hos alla utom närmaste familjen?

• lilaorkide

Jag var på ett bröllop för ett tag sen. Då hade de gjort cd skivor med låtar från bröllopet. brudpaets favoriter. Det tyckte jag var en kul ide. ska nog oxå göra så. Kostar ju inte så mycket.

• lycklig78
    lilaorkide skrev 2008-02-17 21:36:46 följande:
    Jag var på ett bröllop för ett tag sen. Då hade de gjort cd skivor med låtar från bröllopet. brudpaets favoriter. Det tyckte jag var en kul ide. ska nog oxå göra så. Kostar ju inte så mycket.
    Rätt kul idé!
    Vad kostar det då?
  • förväntansfullbrud

Vi ska inte ha det. Känns onödigt och köpa små askar och en liten pralin, det blir väl runt minst en tia per person. Gånga det med 80 så kan man göra nåt roligare för de pengarna. De flesta gästerna sparar faktist inte på den där asken... kan tro att de flesta tappar bort den efter middan efter att drycken börjar göra sitt Däremot kommer vi skicka med en liten påse med nåt gott och nåt roligt till barnen så de inte känner sig helt bortglömda.

• lilaorkide
    lycklig78 skrev 2008-02-17 21:42:36 följande:
    Rätt kul idé!Vad kostar det då?
    jag vet inte vad det kostar. men om man bränner själv så blir det ju inte så dyrt:) Sen kan man ju ha en fin bild på brudparet på omslaget.
  • Rebellen75

Som jag skrev i en annan tråd. I Grekland där ger man en gåva offtas några hårda godisar på väg ut från kyrkan. Det är så många som kommer så man skickar inte tackkort till alla. Ibland kan hela byn komma. Helt crazy men vansinigt roligt på samma gång

Svar på tråden ger alla sina gäster presnter?