• feb08

ger alla sina gäster presnter?

Är det vanligt att man ger sina gäster presenter? I senaste amelia brud så står det under smarta spartips: "Man måste inte ge gästerna en present att ta hem. En chokladpralin vid placeringskortet räcker fint."

Vi hade inte tänkt ha något sådant. Är det oartigt och fel?

• Svar på tråden ger alla sina gäster presnter?
  • sussa84

Vi ska inte heller ha något sådant, vi bjuder på allt annat. Tror det är nån amerikansk sed som kommit till sverige.

• malous

Nä, verkligen inte. Om man inte vill ha det så finns det ingen anledning. Det är ju inte ens en svensk grej och jag tycker att oavsett om det hade varit det så gör man som man själv vill.

• Munchkin

Det är varken oartigt eller fel att inte ge nån present, jag har aldrig varit på ett bröllop där de gett gästrna presenter.
    Vi kommer dock att ge våra gäster nån form av chokladbit våra placeringskort är små askar som ska fyllas med nåt gott åt gästerna. Jag gör det för att jag tycker att det rä en kul grej som ger lite guldkant åt bröllopet, men vill man inte göra det ska amn inte bry sig vad andra gör eller tycker :)

• Fröken förväntan

Jag har aldrig fått något på de bröllop jag varit.... och vi tänker inte ha några presenter till gästerna på vårt bröllop. Förutom en kul fest med god mat och dryck förstås

• Nikajo

Vi skall varken ge present eller choklad. Det är vi som skall få presenter, inte gästerna?!

• feb08

Vad bra. Då verkar det vom det är "rätt" att inte ge presenter till gästerna. Vi bjuder på allt annat, lyxmat, fint vin, fri bar, etc.

Dumt att Amelia brud att ge intrycket av att man måste ge gästerna presenter. Tycker det var lite onödigt. Där sjönk den tidningen i mina ögon.

• malous

Tja, om det är rätt för er så är det rätt helt enkelt. Finns inga ens lite objektiva rätt eller fel i den här frågan :).

• MaddeW

jag har ehller aldrig fått nåt och vi ska heller inte ge.
    Ser inte riktigt anledningen....

• malous

Anledningen för oss är mest att pigga upp dukningen och så tycker vi att det är ett kul sätt att förlänga temat av persiskt-Dalarna (funderar på en liten chokladdalahäst och persiskt godis). Vi har en mix av många gäster så vi tyckte att det var ett kul sätt att göra det lite mer personligt.

Men som sagt, tycker man att det är onödigt så varför bry sig om det? Det är ju verkligen ingen huvudgrej i bröllopet liksom ;).

• Bella 81

Varför ska man ge gästerna en massa onödiga prylar som de inte vill ha? Har fått en kopp på ett bröllop. Viss är det en fin gest men koppen ligger i en kartong och dammar... Kan inte tänka mig att lägga pengar på en sån sak.

Svar på tråden ger alla sina gäster presnter?