• jennyfer

Locktång eller värmespolar

Funderar på att försöka fixa riktigt snygga lockar själv till bröllopet, men velar lite mellan locktång och värmespolar. Vilket ger snyggast lockar. Hållbara måste de vara också! Något speciellt märke som är bra?

Alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Locktång eller värmespolar
  • bridesilly

oooh så det är värt att köpa en sådan med andra ord ? ska inte göra frissan själv på bröllopet men man kan ju vara söt vid andra tillfällen också

Vidalila skrev 2008-02-13 23:26:33 följande:
    sillyja jag skrev ju precis det :) Dom är jättebra och lockarna håller väldigt länge. man får med sig klämmor och hårnålar. Man tar en slinga,börja i pannan, ca 3 cm bred och lägger noga hårtopparna plant, sen rullar man bara upp den intill huvudet och sätter på en klämma. Låt sitta tills de svalnat minst 10 min och ta ut. Dela på slingan och spraya.Voila´!
  • Vidalila

ja ajg använder min jättemycket. Ett tips är Elnett hårspray, och att inte överdosera. Det kammas ut lätt.

Värmespolar sliter inte lika mycket på håret som tänger gör. Dessa är dessutom av sammet på ytan där håret ligger.

• bridesilly

så man kanske ska satsa på den här även om den är lite dyrare än de andra?

Vidalila skrev 2008-02-13 23:29:33 följande:
    ja ajg använder min jättemycket. Ett tips är Elnett hårspray, och att inte överdosera. Det kammas ut lätt. Värmespolar sliter inte lika mycket på håret som tänger gör. Dessa är dessutom av sammet på ytan där håret ligger.
  • Ickaflicka

Min kompis gifte sig i somras, och hennes frisör använde sig av värmespolar, såg ut ungefär som vidal sassons på eleven.se. Lockarna blev väldigt fina, och höll nästan hela kvällen!

• Vidalila

silly

nu har jag iofs inte provat dom andra :) men mina är i varjefalla jättebra.

• bridesilly

skönt att höra att man är nöjd med den, då blir det kanske en sådan när lönen kommer

Vidalila skrev 2008-02-14 16:30:30 följande:
    sillynu har jag iofs inte provat dom andra :) men mina är i varjefalla jättebra.
  • Englali

Tycker värmespolar eller locktång beror på vilken typ av lockar du vill ha. Vilken slags frisyr du är ute efter.
    Det blir inte alls samma stuk på lockigheten av dessa två redskap. När man tar ur spolar som suttit i håret är inte lockarna speciellt snygga i sig, då behöver oftast en frisyr formas till. Men med tex en locktång kan man få mer definierade lockar som kan vara fina utsläppta precis så som dem är.
    En smaksak.... men framför allt, vilken frisyr vill du ha?

• Vidalila

jag tycker faktiskt att mina lockar blivit snygga i sig med värmespolar. Mer definierade och inte lika frizzy som med locktång, men det beror kanske på hur man använder dem. Ju mer hår man rullar upp desto lösare blir locken.

• Englali
    Vidalila skrev 2008-02-14 21:41:47 följande:
    jag tycker faktiskt att mina lockar blivit snygga i sig med värmespolar. Mer definierade och inte lika frizzy som med locktång, men det beror kanske på hur man använder dem. Ju mer hår man rullar upp desto lösare blir locken.
    Det beror aboslut på hur tjockt/ tunt hår man har och hur mkt hår man lägger på varje spole.
    Det borde inte bli så fissigt med locktång, men det är ju också så att övning ger färdihet. Det är lite konst i att få till det. Plus att använda riktigt bra lockprodukter och även värmesyddande produkter.
    Är det till bröllopsdagen så tänk gärna på att ha någon produkt som står bra emot fukt. Lockar blir annars mkt trista om det skulle visa sig bli dåligt väder. Finns några riktigt bra sprayer som står emot det. Ex Wellas SP Ultimation och Sebastians Shaper plus!
    Lycka till!
  • Melis

nu har jag önskat mig sådan i examenspresent.....

• jennyfer

Tack för tipsen Englali! Produkter mot fukt är guld. Mitt hår lever sitt eget liv så fort det är det minsta fuktigt ute.

Jag har inte så jättelångt hår så det är möjligt att det är enklare med locktång... Äh, tror att jag satsar på spolar och skulle det inte funka så får jag köpa en locktång också. Om inte annat så kanske man kan fixa till det sista med locktången när man har tagit ut spolarna. Hur som helst lär det i alla fall bli billigare än att fixa frisyren hos frisör, plus att prylarna lär komma till användning fler gånger. Dessutom kan jag öva upp en frisyr som jag verkligen vill ha och som känns "jag".

Hur var det nu, ska man satsa på keramiska spolar eller de med teflonbeläggning som har en glattare yta? För- resp. nackdelar?

• Celeste97

Jag vet inte vad ni andra tycker, men jag brukar köra med "vanliga" spolar i något slags gummimaterial med en ståltråd inuti. Brukar kunna köpas för en femtilapp med 4-5 stycken färgglada i varje paket. Alltså ingen värme/elektricitet i.

Först fuktar jag håret lätt, och har ofta i en mousse innan jag börjar rulla upp mitt låååånga hår. Det enda negativa är att jag har så mycket hår att det tar väldigt lång tid för det att torka, någon gång har jag t.o.m. sovit med håret på spolar! Men sen håller det som berget, upp till tre dagar om man inte blöter håret.
    Har även testat med vax och utan att borsta ut lockarna och då blev det stora härliga korkskruvar.

• jennyfer

Celeste97, mitt hår är svårtuktat så jag behöver nog värmen för att få till lockarna samt få dem att stanna kvar i håret.

Funkar det utan värme så är det bara att gratulera eftersom värmen sliter på håret. Problemet med att det tar lång tid för ditt hår att torka skulle du i o f s slippa med värmespolar.

Är grymt sugen på att testa nu! Ser riktiga filmstjärnelockar framför mig. Hoppas bara att jag slipper se ut som Ronja Rövardotter i håret.

• grabbarna

hihi jag provade min kompis och det var inte långt från ronja alltså ha,ha tur att jag provade hemma ensam första gången , gnågen efter tog jag betydligt mer hår på rullarna ...

jennyfer skrev 2008-02-15 14:12:06 följande:
    Hoppas bara att jag slipper se ut som Ronja Rövardotter i håret.
  • malous

Jag använder också sådana fast gör såhär istället eftersom mitt hår är så långt:

Torka håret med fön (om ej håret redan är torrt dvs)
    Ta en slinga och spraya på läggningsvätska (den starkaste tror jag att jag brukar köra på)
    Rulla upp
    När allt hår är upprullat så fönar du ett par tre gånger tills det är relativt torrt (bra om man har god tid på sig så man kan låta det lufttorka lite också)
    Ta ur spolen genom att snurra den på stället medan du håller kvar håret i upprullningspositionen.
    Sätt fast det upprullade håret (som nu är utan spole) med en hårnål
    Spraya
    Föna igen
    Låt svalna
    Ta bort hårnålarna och du får jättefina lockar som räcker hela natten (har gjort det massor med gånger) och längre om man inte tvättar håret.

Celeste97 skrev 2008-02-15 13:33:15 följande:
    Jag vet inte vad ni andra tycker, men jag brukar köra med "vanliga" spolar i något slags gummimaterial med en ståltråd inuti. Brukar kunna köpas för en femtilapp med 4-5 stycken färgglada i varje paket. Alltså ingen värme/elektricitet i. Först fuktar jag håret lätt, och har ofta i en mousse innan jag börjar rulla upp mitt låååånga hår. Det enda negativa är att jag har så mycket hår att det tar väldigt lång tid för det att torka, någon gång har jag t.o.m. sovit med håret på spolar! Men sen håller det som berget, upp till tre dagar om man inte blöter håret. Har även testat med vax och utan att borsta ut lockarna och då blev det stora härliga korkskruvar.
  • jennyfer

malous, det där var en himla bra beskrivning. Ska testa så fort jag köpt mina spolar.

• fiffinurlig

Någon som vet om man kan köpa dessa värmespolar billigt på nätet eller vart kan man få tqg i dem till bästa pris?
    b

• jennyfer

fiffinurlig, jag tror nästan att eleven (länk i tidigare inlägg) är billigast, eller i a f att det inte blir mycket billigare på andra siter.

Just den här produkten hittade jag inte på Pricerunner, men jag hittade en nästan likadan som var 10 kr billigare (www.pricerunner.se/pl/64-148522/Haarstylers/Babyliss-3020-Blue-priser) på en annan webbshop - men då tillkommer frakt på 50 spänn, vilket ingår på eleven. Dessutom har jag handlat på eleven tidigare och tycker att de funkar bra så jag beställer gärna där igen. Dessutom fick man rätt många gratisprover på andra produkter som var bra.

Svar på tråden Locktång eller värmespolar