Hjälp mig - efternamnsångest!!!
Vad svårt det här är!!
Jag vet att ingen annan kan bestämma åt mig, men snälla, ge mig lite tankar kring:
Wiklund
Wahss
Vi har båda trestaviga förnamn...
Vad svårt det här är!!
Jag vet att ingen annan kan bestämma åt mig, men snälla, ge mig lite tankar kring:
Wiklund
Wahss
Vi har båda trestaviga förnamn...
Skulle precis till att svara på ditt inlägg då jag såg att dimma skrivit ganska exakt vad jag hade tänkt skriva, så...
dimma - jag röstar nog också på Wiklund faktiskt. Tänker mest hur det låter ihop med trestaviga namn. Nu vet jag ju inte alls vad du heter, men om man bara tar ett namn som Johanna tex
Johanna Wiklund
Johanna Wahss
tycker jag att Johanna Wiklund låter mjukare. Kan vara fint att balansera upp ett något längre förnamn också, och inte "hugga av" så abrubt vid efternamnet. (Uttalar man Wahss som vass förresten? Det låter onelkigen lite...vasst)
Wahss tycker jag, lite speciellt och låter fint!
Jaha, det verkar bli dött lopp här... Å vi har kommit fram till att vi måste bestämma oss i helgen. Grav ångest...
Jag var och köpte min brudklänning idag. Det kändes helt plötsligt som ett enkelt beslut!! Skönt att ha det ur världen.
Nessan - ja, det uttalas vass!
Återkommande associationer till Wahss är soldater och tyskland - vet inte om jag gillar det...?
Återkommande associationer till Wiklund är att det är mjukt, trevligt och vanligt (-are).
Wiklund matchar oss men vi kanske behöver ett Wahss.
Ursäkta mitt ältande...
Inget 100%igt bestämt än, men vi har beställt födelseboksutdrag och personbevis och fått besked om att det går att ändra namn på flygbiljetterna. Så det lutar åt Wiklund med andra ord. Men det unika lockar fortfarande...
Usch och fy så jobbigt det här var.
Jag tycker personligen att Wiklund låter bättre. Inget fel på Wahss, det är unikt och fint, men som några innan skrivit kan jag tycka att det låter lite hårt.
Har "problem" här med. Vi hade tänkt ta min farmors ogifta namn, nu börjar jag vackla om jag inte ska ta sambons efternamn trots allt? Har pratat med skatteverket och prv och med ens känns det lite "knöligt" att byta till nytt namn. Sambons namn är enkelt och lättstavat. Mitt efternamn är ovanligt, bara vi i min familj i vår stad som heter det, min farmors efternamn är lite ovanligt också, men både mitt och min farmors kräver stavning och kan lätt stavas fel. Sambons går liksom inte att felstava. Sen tänker jag på våra föräldrars synpunkter, vad tycker de? (vet att jag ska utgå från vad VI vill, men jag vill inet ha tjurigheter)Varför ska det bli så svårt med efternamn för??!
helene306, har missat ditt inlägg här! Jag tyckte inte det var knöligt, det räcker förhoppningsvis med tre samtal, så får man alla papper man behöver hemskickade. Sen behöver man ju inte byta namn båda två bara för sakens skull, om din sambo nu har ett bra namn som ni båda kan tänka er. Det blir lätt lite namnhysteri... Det ska vara ovanligt och eget och så där. Men inte har jag tänkt på vad folk heter, hur det låter och hur många andra som heter det innan jag började analysera vår egen situation. Man blir ju lite skadad här...
I fredags bestämde vi oss. Det blev Wahss. För att det var enklare så och att vi liksom vant oss vid det. Så from idag heter mannen min Wahss. Han tyckte det kändes bra! Jag får vänta några månader till...;(
Det roliga är att vi i måndags fick papperna från landarkivet (som vi beställde för att köpa oss betänketid ;). Där stod det att sambons farmors föräldrar inte alls hetat Wiklund. Hur farmodern fått namnet Wiklund har vi ingen aning om, och det var skönt att få veta att vi ändå (antagligen) inte kunnat ta det namnet. Men jag tror det får bli till att släktforska lite när det här med bröllopet är avklarat!!
Jag tackar i vilket fall som helst för allas synpunkter!
dimma: Jag insåg när jag postade inlägget att det inte varit så mycket "aktivitet" i tråden. Vi har iaf kommit fram till att det blir min farmoders namn Jag får ju som sagt byta innan och det känns konstigt men nödvändigt. Såg på prv:s hemsida att byter vi båda efter vigseln kostar det 3000:- mot 1500:- om jag gör det innan.
Det kostar 1500:- för er oavsett om ni byter före eller efter vigseln helene. 1500 tar de för ensamsökande ELLER en familj, med vilket avses makar (med ev. barn under 18)
För er del är det dock lika bra att byta innan, eftersom det är _din_ farmors namn ni ska ta. Då blir det samma sak iaf, du måste byta först (för det är din släkting) sedan kan han ta ditt namn då du bytt.
Åh, fanken.... Då har jag tolkat avgifterna helt fel. Tack för upplysningen!
En på prv sa att det är bättre för mig att ta släktnamnet innan bröllopet av ren formalia och "försäkring". Ansöker vi båda efter vigseln har sambon rätt att föra namnet vidare vid ev skilsmässa. Tar jag namnet innan stannar det hos mig.
Sånt där är jättesvårt, skönt att ni har bestämt er!
Vi ska visserligen inte gifta oss än på några år men funderar på efternamnen ändå. Min sambo heter nämligen Olsson Wiklund och jag heter Flodén. Jag tycker Wiklund är fint men Flodén är ändå ganska mycket ovanligare. Olsson ska vi iallafall stryka helt så det blir ju förändring för både honom och mig om vi väljer Wiklund, kanske mest rättvist så :)
Roligt att någon tog Johanna som exempel, för det heter nämligen jag så det skulle bli Johanna Wiklund i mitt fall. Vad hade ni valt?
Hihi, eftersom det var jag som kom med Johanna-exemplet på just efternamnet Wiklund tycker jag det låter väldigt fint!
Ta Wahss!!!!
Det var ett jättesnyggt och coolt efternamn. Wiklund är ju extremt mycket vanligare. Ta Wahss!! Och var "ensamma" med efternamnet. Dessutom låter det ganska vasst haha. Nej men ärligt, det är snyggt. Kör på det!!!
Mams och Frögen Figo - det blev Wahss Så nu finns det 14, till sommarn 15, sådana i landet!
Johanna Wiklund är fint. Jag gillar Wiklund. Men Flodén är också fint. Svårt. Wiklund trevligare och mer harmoniskt, Flodén roligare, ovanligare men kanske lite... klumpigt?!? Nej, vad fick jag det ifrån. Du, jag är så himla glad att vi har bestämt oss. Lycka till!
Hehe, ja, kanske lite klumpigt men jag är väl van :)
Vi hinner nog ändra oss många gånger, bara roligt att fundera lite.
Ja, vi har funderat i några år. Bestämde oss för Wahss för 4-5 år sedan, men sen kom Wiklund in i bilden för någon månad sedan och så var vi där igen...
Visst vänjer man sig. Men det där med klumpigt kan du nog stryka.