• dimma

Hjälp mig - efternamnsångest!!!

Vad svårt det här är!!
    Jag vet att ingen annan kan bestämma åt mig, men snälla, ge mig lite tankar kring:

Wiklund
    Wahss

Vi har båda trestaviga förnamn...

• Svar på tråden Hjälp mig - efternamnsångest!!!
  • Lavendelblomma

Jag tycker också Wiklund!
    Wahss stavas lite underligt och klingar inte så jättefint (enligt min smak då) - jag röstar som sagt på Wiklund! :)

dimma skrev 2008-02-11 20:25:52 följande:
    tack så mycket ni som svarat förresten. tar gärna emot fler synpunkter!!
  • Miss Sunshine

Vi ska behålla våra egna efternamn. Kan det vara ett alternativ?

• gusjma

Jag har haft en "Wass" i min klass och varje gång hennes namn ropats upp har jag tänkt på att hennes namn låter så vasst... Så för att övertolka vidare: Om du som person är en sådan som pekar med hela handen, är rapp och rak, kanske du vill ha namnet Whass så det passar med personligheten. Men, det kan bli ganska komiskt också...

• Sibbis

Hehe, jag ska heta Wallhuss, så jag tror att jag röstar på Wahss. Det var så likt o fint

• dimma

Lavendelblomma - jag håller med om att Wiklund klingar bättre. Största och kanske tom det enda argumentet för Wiklund. Väger ganska tungt dock...

Miss Sunshine - nej, vi vill ta ett namn tillsammans som ingen av oss hetat förut, men som finns i släkten. Så Wahss eller Wiklund kommer det att bli!

Gusjma - jag har faktiskt tänkt precis tvärt om vad gäller Wahss. Mitt förnamn är väldigt (allt för) gulligt och jag har allt annat än en vass personlighet, så jag kanske skulle behöva skärpas lite. För att fortsätta övertolkningen...

• Ickaflicka

Åh, jag gillar verkligen "Wahss", det låter som ett gammalt soldatnamn och jag tycker de är coola!

Angående gamla släktnamn, har du kollat upp vad som krävs för att få byta? Hur ska man bevisa att man har det i släkten? Jag funderar på om jag kan byta namn till min pappas farfars fars namn, men jag vet inte hur!!!

• Lemmy

Ickaflicka: det borde inte vara några problem att ta din pappas farfars fars namn. Ring och hör med skatteverket, de borde veta hur du ska gå tillväga.

• Fru Almqvist

Båda namnen är fina på var sitt sätt, men i min mun ligger Wiklund bättre. Vilket känns som mest "du"? Själv bytte jag från ett son-namn till ja Almqvist då... Efter en månad känns det fortfarande lite påhittat när jag säger det Så det tar nog ett tag att vänja sig oavsett i och för sig. Men kanske ett namn känns lite närmare till hands än det andra? Det ska ju kännas bra att skriva och säga också.

• avil

känn bara vilket som känns mer "DU",helt enkelt.
    jag ska behålla mitt eget som mellannamn! o sen ta min mans som efternamn.Skulle aldrig välja bort mitt eget!
    har ett ovanligt namn,o det ÄR verkligen JAG,min identitet.

• dimma

tack igen för alla åsikter. åå vad jag behövde lätta på trycket lite!!!

ickaflicka: "För att få återuppta ett gammalt släktnamn ska det önskade namnet ha funnits i rakt nedstigande led i din släkt i minst två generationer. En av generationerna ska dessutom ha burit namnet inom de senaste 100 åren". Kan ev bli lite tight med pappas farfars far? Kontakta PRV angående detta, inte Skatteverket.

Fortsätter analysen lite till. Kom just på att tandläkare Wahss kanske inte klingar så bra. Det var nå´n som sa att man ska undvika laddade ord, att då presentera sig som vass känns lite fel....

Svar på tråden Hjälp mig - efternamnsångest!!!