• anelind

ingen hippa...

Jag måste bara skriva av mig lite, vi är säkert fler som är i samma situation.
    Jag hade ett litet bröllop, endast familjen var bjuden på middag, efter vigseln bjöd vi på kaffe och tårta til alla som kom till vigseln men ingen var särkillt inbuden.
    Mina kompisar hippade inte mig...
    Jag ordnade en hippa åt min kompis (som var på min vigsel) och vi hade jätte kul, hon tyckte med att det var superkul och även alla de andra som var där (17 tjejer).
    Efter min vigsel frågade mina två närmsta vänninor mig "du är väl inte lessen att vi inte hippade dig väl?" Jag sa nej... fast jag var väldigt besviken. Men då var det ju ändå försent!!
    Är det så att om man inte har ett stort bröllop så får man heller ingen hippa?!
    Har nån liknande erfarenhet? berätta gärna!

• Svar på tråden ingen hippa...
  • ingenjörsbruden
    Strawberryhoney skrev 2008-02-11 08:58:52 följande:
    Jag tänkte ordna en middag själv förut men fick känslan av "tiggeri" typ som "Tyck synd om mig för jag har så dåliga vänner som inte vill hippa mig känsla"Vi får se om jag fixar en fruhippa själv längre fram och bjuder endast någon utvald på middag typ.Hoppas TS och alla andra ohippade hittar på nåt lika trevligt.
    Tycker absolut inte att det är tiggeri!!!
    Bjud in de utvalda tjejerna till en spa-dag på ett bad/spa eller hemma hos någon (en av tjejkompisarna har bastu så där brukar vi fräckt bjuda in oss!!! :)
    Samtidigt kan man ju bestämma själv vad man vill göra, tex paintball (hysteriskt roligt när det bara är tjejer!!!), go-cart osv!!!

Poängen med hippa är väl eg att man firar av brudens "flickår" med att göra något roligt bara tjejer! Bada o basta på hippan är en tradition som går långt tillbaka i tiden faktiskt!!! :) Iofs så tvättade man inte sig så ofta..... :)

Tusan.....nu börjar jag planera för min egen hippa osså.... *fniss* (gillar nog att planera lite FÖR mkt) :)
  • Karga81
    anelind skrev 2008-02-10 22:52:35 följande:
    Jag måste bara skriva av mig lite, vi är säkert fler som är i samma situation.Jag hade ett litet bröllop, endast familjen var bjuden på middag, efter vigseln bjöd vi på kaffe och tårta til alla som kom till vigseln men ingen var särkillt inbuden.Mina kompisar hippade inte mig... Jag ordnade en hippa åt min kompis (som var på min vigsel) och vi hade jätte kul, hon tyckte med att det var superkul och även alla de andra som var där (17 tjejer).Efter min vigsel frågade mina två närmsta vänninor mig "du är väl inte lessen att vi inte hippade dig väl?" Jag sa nej... fast jag var väldigt besviken. Men då var det ju ändå försent!!Är det så att om man inte har ett stort bröllop så får man heller ingen hippa?!Har nån liknande erfarenhet? berätta gärna!
    Du skriver att ingen var särskillt inbjuden, kanske kan det vara en del av förklaringen. Har man fått en inbjudan så vet man ju säkert att man är inräknad och kan planera en hippa. Om ni inte "blåst upp" inför er bröllopsdag så kanske folk tolkat det som att ni ville ha det hela "low key".
    Det brukar ju ligga på tärna att ordna hippa om ingen annan absolut vill och då beror det ju också på vem man valt, hur mkt koll hon han på andra gäster mm.
  • varanusX

Jag hade ett ganska lagom bröllop med lite färre än 30 gäster. Min hippa bestod av mig och min bästa vän som bjöd mig på middag. Det var inga fler som var intresserade, och det stack ju till lite i hjärtat...

• PennyJenny

Håller nog med Karga81, att det nog ligger i hur inbjudan var och så. Jag skulle nog själv som vän fått känslan av att ni ville ha low key och så. Inte att det hänger på storleken på bröllpet alltså, utan mer allmänna känslan runt omkring.

Men man kan ju utan problem ha fruhippa. Det hade vi för en av mina vänner eftersom de behagade smita iväg och gifa sig. Vilket verkligen var uppskattat. Så om du på ett snyggt sätt kan få dina vänner att förstå att en fruhippa skulle vara trevligt är det ju en väg att gå.

• amor aeternus

Jag förstår dig att bli hippad är ju något som vännerna gör för en en slags lyckoönskning till en!
    Jag lär nog heller inte bli hippad, räknar inte med det.. vissa av mina vänner är inte så äventyrliga så de vill helst slippa planera det... vet att mannen kommer att få och det är kul för han.

Hoppas att du bli Fru hippad!!!

• generalskan

Jag har gift mig en gånf tidigare fick ingen hippa då men nu närjag gifter mig igen tror jag att jag får en hippa.

• 2008-08-09

Jag vet att jag kommer att bli hippad men däremot är jag osäker på om min blivande får någon svensexa, det gör mig lite ledsen..
    Han har jättemånga kompisar som kommer på bröllopet, men jag vet inte om någon är driftig nog att dra igång en svensexa. Tyvärr är hans marskalk en gammal barndomsvän som jag inte känner så väl, så jag vet inte..
    Ska man nämna det för någon av de andra killarna i förbifarten bara?

• PennyJenny

2008-08-09>>Du kan ju alltid säga något i stil med att om de behöver hjälp med att lura honom inför svensexan eller kidnappa honom så hjälper du gärna till. Och att du gärna vill veta vilket datum så det inte krockar med något viktigt i bröllopsbestyren.

• DetOrdnarSig

2008-08-09 skrev 2008-02-11 20:30:10 följande:

Ska man nämna det för någon av de andra killarna i förbifarten bara?
    Det tycker jag definitivt du kan göra. Antingen marskalken eller om det är något gäng på flera kompisar som känner varandra väl, så de tillsammans kan dra ihop något. Det behöver ju inte vara så himla avancerat men något måste du ju kunna dra ihop.
  • DetOrdnarSig

DetOrdnarSig skrev 2008-02-12 09:06:23 följande:

Det behöver ju inte vara så himla avancerat men något måste du ju kunna dra ihop.
    Hoppsan! något måste DE ju kunna dra ihop, ska det vara
  • brud080419

Jag instämmer nog lite med Karga, du skriver att "ingen var särskilt inbjuden", jag tänker att det då kan bli lite svårt att veta vilka man ska bjuda in till en möhippa. Men har du nåt större kompisgäng kanske de kunde ha gått ihop och gjort nånting för dig o gjort ett försök att få med andra tjejer. Sitter det massa enstaka tjejer som inte känner varandra blir det nog lite knepigare. Hursomhelst är det ju tråkigt, och man kunde ju faktiskt också som någon föreslog dragit ihop en fruhippa!

2008-08-09: jag var orolig för att marskalken skulle vara för seg med att dra igång nåt, eller dra igång nåt i stil med pubrunda - drick så mkt som möjligt. Pratade med nga av mina bästa vänner, så en av deras sambos mailade marskalken o frågade vad som hände. Efter det tog marskalken tag i saker o ting o tog reda på inbjudna gäster och gjorde upp en plan, så det hjälpte honom att få ändan ur. Tycker definitivt du ska prata med nån annan, som antingen kan pusha på marskalken eller "ta över" fixandet, det är klart han ska ha en svensexa!

• stinakina

Jag pratade med min kusin i går, hon sa så här: det blir ingen möhippa för dig då!!

Anledningen skulle då vara att jag är gravid!
    Då undrar jag, måste man dricka alkohol på sin hippa?
    De andra kan väl göra det, jag behöver ju inte!!

Iofs skulle jag gärna slippa, men nu vet jag att en väninna till mig planerar en hippa...

• brud080419

stinakina: nämen, vilken märklig kommentar! Visst brukar det ofta förekomma alkohol på en hippa, men det går ju att anpassa, det är ju inte den som gör en hippa!

• DetOrdnarSig

stinakina:
    Jag har varit med och hippat en gravid brud. Det var aldrig aktuellt att det inte skulle bli något.

• anelind

Vad kul att man kan ha en "fru hippa" Tanken har faktiskt inte slagit mig, förs nu! Tack!! Ska bara försöka föreslå det på ett lite snyggt sätt... =)

• Kärlek ger näring åt själen

Vi ska vara så "galna" Att vi slår ihop våra svensexa och möhippa i ett.. Tack vare för att jag har 1 nära vän som blir min tärna och hon bor långt ifrån och vi sa det att vi ska ha typ femkamp mellan killar o tjejer på High chaparall istället.. Så vi tävlar emot varandra.. Detta för att ingen skulle känna sig utanför och dels för att vi inte är speciellt pigga på att ha det egentligen så det blir i stort sett en trevlig dag på High Chaparall med goda vänners lag utan alkohol och en massa pinsamheter...

• lycklig78
    stinakina skrev 2008-02-12 09:13:27 följande:
    Jag pratade med min kusin i går, hon sa så här: det blir ingen möhippa för dig då!! Anledningen skulle då vara att jag är gravid!Då undrar jag, måste man dricka alkohol på sin hippa?De andra kan väl göra det, jag behöver ju inte!!Iofs skulle jag gärna slippa, men nu vet jag att en väninna till mig planerar en hippa...
    Men snälla du, det finns väl massor av roliga och mysiga saker som man kan göra utan att festa på alkohol..

En spadag med middag kan de väl unna dig?
Svar på tråden ingen hippa...