• jizz

Hjälp mig med mina inbjudningar

Måste skicka inbjudningarna den 13:e och än har jag inget färdigt! Inget material heller för den delen. Vill inte beställa färdiga då jag inte hittar något jag tyker om.

Jag vill göra helt egna men vet varken ut eller in !

kan någon vänlig själ hjälpa mig hitta material som skulle passa mitt färgtema. Vi har brun/limegrön/ivory.
    Hade tänkt mig helt kvadratiska dubbla kort i brunt ca 15*15 cm.
    På framsidan skulle det vara ett mindre kvadratiskt papper ca 4*8 cm i ivory där man sedan skrivit/stämlat testen "Vi gifter oss" eller liknande i limegrön.

Innuti tänkte jag mig sen sätta en bild på mig och min m2b på vänsta sidan för att sen ha inbjudningen på den högra sidan.
    Dessa vill jag nog fästa med fotohörn.
    Texten till inbjudningen vet jag dock inte om man ska handskriva eller skriva ut på dator, grönt ska det vara iaf.

Jag hoppas någon kan guida mig i denna djungel av pyssel och knåp! eller ge mig tips på hur man löser detta snabbt och smidigt. Var hittar jag stämpel och snyggt brunt papper. Vilken slags färg använder man till stämplen? Var hittar jag fotohörn?
    Jag har ingen möjlighet att bege mig ut och leta utan allt behövs beställas från nätet!

Snälla snälla kan någon hjälpa mig.

• Svar på tråden Hjälp mig med mina inbjudningar
  • Helena Johansson

stinakina!

Det låter jättefint! kan du inte lägga upp en bild i ditt bildgalleri så vi får kika?

• jizz

UPPDATERAR LÄGET!

Har hittat kort i snygg brun nyans (hoppas jag ) så det är klappat och klart! 15,5*15,5 cm
    Funderar på att använda ivorypappret som jag redan har hemma. Så då är det också OK!

MEN nu problemet med själva stämplen. Hittar fina stämplar men ingen snygg färg. Eller vilka sorts färger kan man använda?
    Vad är embossing? Om det är sånnt man värmer så hade det nog varit snyggt! Kan någon förklara vad man behöver till det?
    Och var kan man hitta snygga färger i grönt?

En sak till, fotohörn??? Var hittar jag snygga som inte är
    plast?

STINAKINA: Var köpte du saxen? Kan du lägga ut bild på inbjudan?

• Pumpkin

Embossing = sånt man värmer

Du behöver vattenbaserad stämpelfärg, embossingpulver samt en embossingfön/brödrost/spisplatta.

Fotohörn har jag sett på Panduro.

• jizz

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-02-01 14:59:49 följande:

Embossing = sånt man värmer Du behöver vattenbaserad stämpelfärg, embossingpulver samt en embossingfön/brödrost/spisplatta.Fotohörn har jag sett på Panduro.
    Såg en slags penna som man skrev med för att sen lägga på pulver. Är det bara att värma sen? Eller måsta man sånnt vattenaserat stämpelfärg också??? Fattar noll
  • stinakina

Tjoho på er!!

Jag ska lägga ut kort, jag lovar....är lat och lite trög

Saxarna köpte jag claes ohlson, det var fyra olika, barnsaxar kanske?

Säna med taggiga kanter, och vågiga osv...som sagt det vara fyra sorters olika..

Såg att det fanns på ÖB också, men då var själva "bladen" utbytbara...kollade inte så noga!!

• Gura

Hej,

Jag har embossat våra inbjudningar. Det är enkelt, roligt och blir ursnyggt! Så här gör man:

1.Man tar en stämpel (vanlig gummistämpel)och "duttar" på en stämpeldyna. Stämpeldynan måste vara avsedd för embossing. man kan fråga i hobbybutiker, så visar dom.
    2. Man häller på såkallat "embossingpulver" över hela den stämplade ytan (så att den täcks) Det är framförallt pulvret som skall vara i den färg som man vill ha, själva stämpleldynan kan vara ofärgad.
    3. Nu kommer pulvret att fastna på den delen av pappret där man har stämplat, stämpeln fungerar som ett slags klister.
    5. Häll av allt pulver tillbaka i burken. Det som fastnat där man stämplat sitter nu kvar.
    6. värm med värmepistol. Ej Håfön - det fungerar inte. En värmepistol kostar runt 200 kronor. När man värmer så smälter pulvret och TADAA så har du en snygg proffsig stämpel klar. Skillnaden från att köpa en färgad stämpel dyna är att när man embossar så blir motivet lite upphöjt från pappret. Det blir verkligen jättesnyggt och det är enkelt.

• stinakina

Nu har jag lagt in kort....hoppas jag gjort rätt nu då, så att alla kan se dom...annars får ni hjälpa mig att göra dom "synliga"

• Vidalila

Mycket snävt med tid, men det går om du tänker Less is more! Jag tänker mig ett snyggt strukturpapper i creme som utsida, en inlaga i transparent papper med era namn skrivna på i brunt samt ett papper i creme där själva inbjudan står i brun text. Bind ihop med ett limegrönt sidenband.

Voíla

• jizz
    stinakina skrev 2008-02-01 15:52:00 följande:
    Nu har jag lagt in kort....hoppas jag gjort rätt nu då, så att alla kan se dom...annars får ni hjälpa mig att göra dom "synliga"
    Urtjusigt! Det fungerade som det skulle! Fin brun färg!

Har nog allt klart i mina tankar nu! Men letar efter ett limegrönt embossingspulver!:-0 Ska vara ganska knalligt i färgen! Någon som har tips på varjag kan kolla???
  • jizz

GURA!!! Du är ju underbar! Tack så mycket! Nu är jag övertygad om att jag ska embossa (konstigt uttryck)

Du som har koll, var finns fint grönt pulver?

Svar på tråden Hjälp mig med mina inbjudningar