• Lapinette

    Barnkarusellen

    Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

    Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

    Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

  • Svar på tråden Barnkarusellen
  • Storasystern

    Har inte riktigt ork och ro att skriva så mycket just nu, men jag läser allt!

    Lilla Pyret mår bra, men har lite gasig mage fortfarande.
    Det som har funkat bäst hittills är att ta bort mjölkproduktern ur kosten. Jag håller alltså upp ett tag för att sedan prova igen och se om han blir gasig igen. Kanske är det bara så att hans mage/tarmar vuxit till sig och det är därför han mår bättre... Har iallafall slutat med minifom och det verkar itne ha gjort någon skillnad!
    Dessvärre har han lagt sig till med ovanan att ha sin längsta vaken-period på nätterna! Han är vaken ca 4 timmar någon gång mellan midnatt och 6 på morgonen, så lite mör är man allt. Det är inte alltid så lätt att sova på dagen när han sover, det är så mycket annat som ska hinnas med också!
    Är det någon som har något tips på hur man får honom att sluta med det?

    Liten - grattis igen till Mindre. Otroligt söt bäbis!

    Koko - jobbigt med sjuk farmor och sjuk katt. Hur mår Conny då? Äter och sover han som han ska?

    Lappis - tack för nya tråden!

    Var har Vickan tagit vägen? Försvunnit helt med nya jobbet???

  • BrudSommar2006

    Hej, jag har hittat hit!

    Koko, hoppas att kissen blir bättre. När vi fick Iris triggade det ett syndrom som bara drabbar små vita hundar men som triggas av stress på grund av underliggande hjärnhinneinflammation, tveksamt om han någonsin slipper kortisonet.

    Snartis, jobbigt med förkylningar men lycka till med bröllopet, ser fram emot att få höra alla detaljer!

    Lappis, tack för ny tråd!!!!

  • viktualia

    Storasystern - *räcker upp handen* HÄR är jag!

    Långa arbetsdagar, redan rätt rejält lastad med jobb (jag började 21/1) och har hemskt skoj på arbetstid - MEN jag har satt ett totalt förbud mot BT, FB och gamman dagtid. Annars kommer jag ALDRIG att prestera tillräckligt på arbetstid. Därav min frånvaro. Läser dock allt när jag väl ramlar in hemma lite lagom sent.

    Försöker dessutom avprogrammera hjärnan från bebisfabrik - eftersom det ändå inte är aktuellt vore det bra att tänka på annat... jag råkar ju tyvärr vara PRAKTEXEMPEL på person som funkar efter devisen "Det hjärtat är fullt av, talar munnen om".... och jag har tröttnat på mitt eget snack på det temat... för stunden i alla fall.

  • BrudSommar2006

    Syrran, har inga bra sömntips tyvärr, Iris sover ju på nätterna och är vaken på dagen tack och lov men däremot måste vi ta tag i okynnessnuttandet framöver, får se när.

    AM,hur går det med badrummet?!

    Piggelin, så din make ska också iväg, jaja man klarar sig väl på ewna eller andra sättet.

  • _koko_

    Wii, tre månader till!
    Lappis - är glad att du startade även denna tråd, den är ju så mycket mer än bara en bebis-tråd!

    Firar nya tråden med min förlossningsberättelse:

    14/1
    Magen pajjar ihop totalt. Det bara rinner ur mig. Ligger i soffan hela dagen, sover mest, äter knappt något. Önskar tyst att detta är ett tecken på att förlossningen är på g, men vågar inte säga något högt.

    15/1
    Magen ok igen. Åker hem till pappa och bakar matbröd. Inser att värken i bäckenet har försvunnit, konstigt. Gissar att lillkillen kanske har sjunkit ännu längre ner och stabiliserat "paketet". Känner mig annars som vanligt. Har en del onda sammandragningar på kvällen, men inte värre än tidigare.

    16/1
    Vaknar 04.52 av en värk. Är inte säker på om det verkligen är värkar, men börjar klocka dem iaf. Inser snabbt att det bara är ca 10 minuter mellan dem och att det definitivt har startat. Går upp och slår på datorn för att fördriva tiden. Skriver ner klockslagen för värkarna och hur långa de är. Ganska snabbt blir de mer smärtsamma och jag kan inte längre sitta ner på stolen medan de pågår. Kl 7 är det redan bara ca 5 minuter mellan värkarna och jag väcker sambon med orden "ledsen att behöva väcka dig så tidigt, men jag tror att vi ska föda barn idag". Han skulle vara ledig den dagen och kom inte i säng förrän väldigt sent, så jag tyckte det var bäst att han fick sova så länge som möjligt för att vara pigg när det drog igång på riktigt.
    07.14 ringer vi till förlossningen som tycker att vi kan åka in när vi känner för det, jätteskönt att de inte kör standardfrasen "ta en dusch och ring igen om några timmar", kanske för att det är ivf? Vi får även välja förlossningsavdelning och jag säger att det inte spelar någon roll så länge vi blir väl omhändertagna. Vi kommer överens om att det får bli den som har mest plats, vilket visar sig vara "vanliga" förlossningen.
    Efter samtalet packar vi ihop det sista och sätter oss i bilen, jag har nämligen blivit nervös för att inte hinna in innan det blir ohanterligt. Värkarna är inte helt regelbundna, men definitivt 3 på 10 minuter redan.

    Vi blir inskrivna kl 8 och jag börjar med att gå på toa. Upptäcker att jag har blött lite i trosorna, vilket enligt barnmorskan är bra, för det betyder antagligen att jag håller på att öppna mig.
    Får sedan en ctg-kurva. Allt ser ut som det ska, värkarna är täta och bebisens hjärtljud fina. När barnmorskan undersöker mig första gången visar det sig att jag är öppen ungefär 5 cm. Hon sätter akupunktur, har dock ingen aning om om det faktiskt hjälper. Värkarna är starkare nu, men går fortfarande bra att andas igenom. Provar även lustgas, men det funkar inte alls. Blir bara illamående och gissar såhär i efterhand att jag inte hade tillräckligt ont för att det skulle fungera. Står i stället och lutar mig mot en fällsäng och gungar fram och tillbaka under värkarna. Att sitta eller ligga ner är bara jobbigt och gör värkarna mycket ondare.
    I ett försök till uppmuntran säger barnmorskan att barnet antagligen kommer vara ute framåt 1-2-tiden, dvs vi skulle inte behöva hålla på till kvällen. Ungefär här blir minnet lite suddigt. Värkarna börjar nämligen bli väldigt smärtsamma och jag klarar inte längre att andas igenom dem utan börjar hyperventilera och be om smärtlindring (nu är klockan runt 10, och jag trodde ju att vi skulle hålla på 3-4 timmar till...). Jag minns dock det här som 2-3 värkar, men det var sannolikt betydligt fler i verkligheten...
    Barnmorskan föreslår bäckenbottenbedövning, men vi ändrar oss sedan till eda. Jag får lägga mig ner, de sätter infarten i armen och skalpelektrod på lillkillen. I samband med det tar hon hinnorna så att vattnet går och upptäcker att jag är helt öppen. Ungefär nu kommer narkosläkaren in som ska lägga edan. Efter en snabb blick på mig (som nu har fått krystkänningar) säger han att det ju inte är någon idé, det är för sent. Detta insåg ju även barnmorskan när hon såg att jag var helt öppen, men det är ju positivt också, för nu kommer bebisen snart! Får ligga på sidan en stund och bröla igenom krystvärkarna så lillkillen får en chans att skruva ner sig det sista. Nu fungerar plötsligt lustgasen perfekt (barnmorskan tittade på mig lite bekymrat och tyckte att jag skulle prova igen, föda helt utan smärtlindring tyckte hon nog inte var en bra idé för mig...), och det är skönt att ligga på sidan. Sambon hjälper till genom att trycka hårt på svanken under värkarna, det är otroligt skönt! Krystvärkarna är befriande, även om jag måste andas igenom dem. Det är bara att hänga med kroppen liksom.
    Tror att det tar 15-20 minuter innan jag får börja krysta på riktigt. Efter ett tag börjar lillkillens hjärtljud gå ner ganska mycket under värkarna och barnmorskan börjar hota med sugklocka. Hon kallar in en till barnmorska som får hjälpa till med att trycka på magen. Har hört att många tycker detta är obehagligt, men jag upplevde det bara som att jag fick hjälp, märkte egentligen knappt att hon tryckte på magen, var så inne i mitt eget "jobb"... Efter 3 värkar fick extra barnmorskan ge sig, nu var han nästan ute och jag måste andas igenom ett par krystvärkar igen så att jag inte ska spricka så mycket. Nu gör det ganska överjävligt ont, inte konstigt med tanke på att han sitter fast med huvudet mellan mina ben...
    Så fort jag får klartecken från barnmorskan börjar jag krysta igen, och plötsligt är han ute!!! Är inte alls beredd på det, trodde det var mer jobb kvar, men nu ligger han på min mage. Klockan är 10.44 och hela förlossningen har tagit 6 timmar... Smärtan försvinner direkt, precis som alla säger. Vi får ligga där i en bra stund och bara titta på varandra.
    Efter en kvart kommer moderkakan ut, minns inte hur, men jag har ett diffust minne av att jag krystade nån gång. Sedan ska jag sys, några stygn behövs, men det är visst inte så farligt. Bedövningen var däremot inte så skön, kändes ungefär som en tandläkarbedövning. Hon blev dessutom tvungen att lägga två eftersom den första inte tog tillräckligt. Ligger och gnäller lite medan hon syr, vilket känns lite fånigt efter att ha klarat en hel förlossning...
    Efter en timme eller så gick jag upp och kissade, och sen fick vi goda mackor, juice och kaffe. Efter ytterligare några timmar kommer en läkare in och klämmer lite på lillkillen, samt väger och mäter honom. 3450g och 49cm lyder resultatet. Efter det duschade jag, och sen bar det av till patienthotellet. Där vistades vi i 2 dygn och övade på amning, blöjbyte och annat spännande innan vi äntligen fick ta hem sonen till vårt hem och liv.

    Puh, det blev långt. En riktig "cicci-förlossning" fick jag mao, vilket jag är mycket tacksam för.
    Känns så overkligt att han ligger här brevid mig när jag tänker tillbaka på allt som hänt det senaste året...

    cicci - Härligt att ni hade det bra i Val Thorens, nästa gång följer vi med!!

    snartis - Krya på er!!!

    storasyrran - Conny är ljuvlig. Han sover bra på nätterna och skriker väldigt lite. Vill dock amma väldigt mycket på dagarna just nu, somnar gärna ifrån bröstet efter 10 minuter och då tar det ju tid att bli mätt... Verkar vara bajsbarn och inte kräkbarn, sorry cicci.

  • muggles

    Lappis: fniss! Det var en bra inledning.

    Koko: ligger du och pillar på Conny när han ammar? En del pillar dem i öronen (funkade inte på Moa) medan jag däremot låg och pillade henne på handen så att hon inte somnade. Vet inte om du redan testat... Intressant att läsa din berättelse! Vad skönt för dig att det gick så snabbt - nästa gång får du nog åka in tidigt

    StoraSyrran: kul att höra ifrån dig! Hur är han när han är vaken - gnällig, pigg, jollrar han glatt el vad? Har du prövat att ösa i honom mat? Helst ska du mata mkt på dagen så sover han bättre på natten (vaknar inte av hunger iaf). Prova att amma ofta på dagen även om han inte verkar hungrig. Hur sover han på dagen? Med små bebisar är det ofta så att "sömn föder sömn", dvs sover de lite på dagen så sover de ofta kasst på natten med. Det är många som tror att man ska hålla dem vakna på dagen så att de sover bättre på natten men så är det för oss vuxna men inte för bebisar. Håll gärna lite koll på hur mkt sömn han verkar få. Han ska ju helst ha 15-15,5h per dygn. Så får han tex bara 11h så är det alldeles för lite. Det här var lite tankar, vet inte om de hjälper men hoppas du fick lite tips iaf!

  • start september

    Hej i nya tråden!

    Instämmer i tidigare trådisars ord - kanonbra inledning Lapinette!

    Här händer det inte mycket, jobbar på och magen växer. Saknar att planera en vår- eller sommarresa, men är såklart glad över anledningen.

    Ute blåser det full orkan nu - känns som om taket ska lyfta!

  • Piggelin1

    Lappis - suverän inledning! Detta är ju en anledning så god som ngn, för att just Du ska starta tråden

    Koko - TACK för din berättelse! Alltid lika roligt att läsa om allas upplevelser! Vad GOTT att det gick så snabbt!! Mina värkar drog ju igång ett-halv två på natten, men Amanda behagade sen inte komma ut förrän 20.32 på kvällen! Gillade att stanna kvar därinne

    Lillfoten - visst var det du som blivit rädd, nu strax innan BF? Ta absouta kontakt med närmasta Aurora-mottagning, det kan ju bara göra gott! För egen del gjorde jag inte det, men OM det skulle bli en bebis till så är det inte alls omöjligt att jag söker upp Aurora då, eftersom jag förmodligen drabbats av lite förlossningsrädsla efter min förlossning.

    Storasyrran - jobbig dygnsrytm Jag som tycker det känns tufft på natten om det tar mer än en halvtimme att få A att somna om efter amning...

Svar på tråden Barnkarusellen