• Sofia 3
    Äldre 3 May 08:59
    48188 visningar
    37 svar
    37
    48188

    Giftstruma och levaxin

    Hej! Den enda positiva med giftstruman var att jag gick ner tio kilo snabbt som bara den, sen när medicinen sattes in så poff gick jag upp allt igen. Jag antar att det är det du menar att du gjorde också. Jag opererades för två år sen och det har tagit sin lilla tid att ställa in dosen! Det enda som hjälper är att äta normalt och röra på sig när man ska gå ner i vikt. Det är också viktigt att du har rätt dos på levaxinet! Det kan ta tid att ställa in den, men jag antar att du kollar den ganska tätt så här i början efter operationen! Nu efter två åpr känner jag att jag har rätt dos, 0,25. Så det finns ingen dun derkur när man får extra kilo på köpet Se det positiva i att äntligen vara frisk!

  • Sofia 3
    Äldre 4 May 11:19
    #0

    Oj vad jobbigt Petra att det far upp och ner! Jag har haft problem med att få rätt dos eftersom jag gick upp väldigt mycket i vikt och då behöver man ju större dos! Eftersom giftstruma inte är den enda av sjukdomar jag har så brukar de kolla min ämnesomsättning ganska ofta för att utesluta att det är den som spökar när jag mår dåligt! Sist hade jag 2,7 på TSH, men jag brukar pendla lite i värden. Men så länge det håller sig mellan 2-3 så känns det okej. Så småningom ska jag bara behöva kolla mina värden vart tredje år. Men de första åren efter operation ska man kolla en gång om året. Jag är så glad över att mitt ärr äntligen har bleknat så jag kanske kan ha halsband på bröllopet! Annars ser man ärret extra tydligt om man har halsband för det ramar in det!

  • Sofia 3
    Äldre 4 May 14:03
    #0

    Tack för tipset Mollie! Jag tycker att det är jättebra att vi alla kan välja de alternativ som känns bäst för oss själva! I mitt fall var det inte ett alternativ eftersom jag behövde opereras och det ganska så snabbt eftersom min sköldis växte väldigt snabbt!Det är viktigt att kolla sina värden oavsett vilken behandling man tar eftersom man kan bli väldigt väldigt sjuk om man har fel under en lång period! Har man rätt dos på levaxinet får man faktiskt inte en endaste biverkning och den är inte farlig för kroppen på något sätt då den bara tillför det ämne min sköldis skulle tillverkat om den funnits kvar!

  • Sofia 3
    Äldre 6 May 12:21
    #0

    Tyckte att jag var tydligen i mina inlägg men anonym jag förklarar så gärna. Struma i sig har inget med ämnesomsättningen att göra. Struma innebär att sköldkörteln är förstorad av någon anledning, det kan vara tumör, inflammation eller annat. Har man förstorad sköldkörtel(struma) i samband med för hög ämnesomsättning kallas detta för giftstruma eller Graves sjukdom. Då är kroppen överaktiv, man svettas, har hjärtklappning, klarar sig på lite sömn, man darrar i händerna mm. mm. Till följd av detta går man ner i vikt eftersom kroppen går för högvarv. Och precis som jag skrev i mitt första inlägg så gick jag ner tio kilo väldigt snabbt. Signaturen "Upprymd" skrev däremot att hon gått upp 10 kilo under sitt år med giftstruma. När man får giftstruma så behandlas man med en medicin som heter tacapzol som bromsar upp kroppen och försöker få den "normal" igen, då är det lätt att kilona kommer tillbaka eftersom man snabbt vänjer sig vid att äta mycket mer eftersom kroppen kräver mycket energi under giftstruman. Först när man ätit denna bromsande medicin i ca en månad sätts levaxinet in för att skapa en balans. Det är bara när du har struma du opereras, ämnesomsättningen sköts av medicin. När jag opererades fick jag till en början för låg dos på levaxin och därför ökade jag mycket i vikt och mådde väldigt dåligt en period efter operationen. Det tar sin lilla tid att ställa in rätt dos. Så för hög ämnesomsättning leder till viktnedgång och för låg ämnesomsättning till viktuppgång. Och anonym varför skulle jag ta inlägget som kritik??? Jag har haft giftstruma så jag är rätt så säker på vad jag vet!
    Levaxinet tillför alltså min kropp det hormon som sköldkörteln skulle ha producerat om den funnits kvar. Alltså måste jag äta levaxin resten av livet för att stå pall

  • Sofia 3
    Äldre 7 May 00:09
    #0

    Var det efter att medicinen sattes in som du gick upp??
    Jag gick upp sekunderna efter att jag började äta medicin kändes det som

  • Sofia 3
    Äldre 7 May 13:18
    #0

    När medicinen sätts in har man ju inte hög ämnesomsättning längre, utan bara struma tills man blir opererad. Det är ju bara så länge som ämnesomsättningen är för hög som struman är giftig!Och bara så länge ämnesomsättningen är för hög som man går ner i vikt.Men så fort medicinen sätts in och det börjar stabiliseras så går man lätt upp i vikt, och då är man ju fortfarande på behandling för giftstruma. Därför kan det låta liute konstigt att man går upp i vikt av giftstruma för det gör man ju inte egentligen. Hoppas ni förstår vad jag menar

  • Sofia 3
    Äldre 27 May 11:33
    #0

    Anonym, Det beror på vilka vitaminer du tar. Järn och kalcium ska du inte ta tillsammans med levaxin. Låt det gå minst två timmar emellan. Det gäller även kalciumprodukter!! Det bästa är att ta vitaminerna på morgonen och levaxinet på kvällen, eller tvärtom

  • Sofia 3
    Äldre 7 Jul 20:33
    #0

    Anonym, när det gäller att skaffa barn samtidigt som man äter levaxin så är det absolut ingen fara! Det enda är att du måste höja dosen på levaxin eftersom även bebben kräver energi. Sen så får du kolla värdena under graviditeten med jämna mellanrum. men levaxin i sig är inget som på något sätt kan skada ditt barn eftersom det är ett syntetiskt hormon som din kropp skulle ha producerat om den fungerat som den ska. Så när du blir gravid kontakta den läkare som behandlar dig för sköldkörtelproblemen så vet han/hon vad som är bäst att göra!
    Lycka Till

  • Sofia 3
    Äldre 15 Jul 10:43
    #0

    Jisses sicken diskussion det blev på denna tråd nu. Jag tycker det verka som om folk hackar på dig Mollie! Jag är lite skeptisk till naturläkemedel, men samtidigt så hade det ju inte hjälpt mig eftersom jag var tvungen att operera mig. men jag tycker att var och en ska göra vad de tror på och vad de tycker är bäst för sin kropp. Så jag tycker det verkar super för dig Mollie att du har fått hjälp av din homeopat.
    Kram Sofia

Svar på tråden Giftstruma och levaxin