• Giftstruma och levaxin

    Mån 14 apr 2003 23:50 Läst 40429 gånger Totalt 37 svar
    Upprym­d
    Visa endast
    Mån 14 apr 2003 23:50

    Hej!

    Drabbades av giftstruma för ett år sedan. Jag har gått upp totalt 10 kg under detta år. Nu är jag frisk, efter operation för två månader sedan, men är tvungen att äta levaxin livet ut. Håller på att försöka komma tillbaka till "min vikt" igen. Men dessa kilon sitter som berget. Någon som delar denna situation eller vet något?

  • Lör 3 maj 2003 08:59 #0

    Hej! Den enda positiva med giftstruman var att jag gick ner tio kilo snabbt som bara den, sen när medicinen sattes in så poff gick jag upp allt igen. Jag antar att det är det du menar att du gjorde också. Jag opererades för två år sen och det har tagit sin lilla tid att ställa in dosen! Det enda som hjälper är att äta normalt och röra på sig när man ska gå ner i vikt. Det är också viktigt att du har rätt dos på levaxinet! Det kan ta tid att ställa in den, men jag antar att du kollar den ganska tätt så här i början efter operationen! Nu efter två åpr känner jag att jag har rätt dos, 0,25. Så det finns ingen dun derkur när man får extra kilo på köpet Se det positiva i att äntligen vara frisk!

  • CyberP­et
    Visa endast
    Lör 3 maj 2003 15:47 #0

    Jag har inte giftstruma, men låg ämnesomsättning och äter också Levaxin för livet ut. Har ännu inte fått någon ordning på dosen då det går upp och ner, efter 7 år.

    Petra

  • Anna-M 20/6-0­3
    Visa endast
    Lör 3 maj 2003 21:40 #0

    Jag har det mostatta mot gifstruma, dvs för LÅG ämnesomsättning.
    Jag gick ner i vikt då jag började med Levaxin, men nu har jag gått upp en del under årens lopp. Men det beror nog inte på medicineringen. Ska ta mig i kragen och kolla mina värden, så att dosen är rätt.
    Har du kollat hur dina värden är?

  • CyberP­et
    Visa endast
    Lör 3 maj 2003 21:50 #0

    Anna-M, jag kollar mina värden varje halvår, men nu då det gått upp och ner så mycket så testar jag varannan månad för att få se om doseringen ligger rätt eller inte. Men har man ett stabilt sjukdomsförlopp så kanske prov en gång om året räcker.

    Petra

  • Sön 4 maj 2003 11:19 #0

    Oj vad jobbigt Petra att det far upp och ner! Jag har haft problem med att få rätt dos eftersom jag gick upp väldigt mycket i vikt och då behöver man ju större dos! Eftersom giftstruma inte är den enda av sjukdomar jag har så brukar de kolla min ämnesomsättning ganska ofta för att utesluta att det är den som spökar när jag mår dåligt! Sist hade jag 2,7 på TSH, men jag brukar pendla lite i värden. Men så länge det håller sig mellan 2-3 så känns det okej. Så småningom ska jag bara behöva kolla mina värden vart tredje år. Men de första åren efter operation ska man kolla en gång om året. Jag är så glad över att mitt ärr äntligen har bleknat så jag kanske kan ha halsband på bröllopet! Annars ser man ärret extra tydligt om man har halsband för det ramar in det!

  • Sön 4 maj 2003 13:41 #0

    Egentligen hade jag inte tänkt svara på denna tråd, men kan inte låta bli...

    Jag har störningar på sköldkörteln och har ÄNNU inte tagit piller från skolmedicinen. Jag går till en homeopat som ger mig bra medel mot detta. Han ger dessutom bra kost- och näringsråd, en del ganska själklarar grejjer och andra lite mer osjälvklara.
    Har varit till sjukvården och tagit alla prover och har ännu bra värden, konstigt tycker jag, eftersom jag DÅ inte mådde så bra!
    Nu är vi så långt gångna med sköldisen så jag kommer inte behöva äta Levaxin etc och det känns skönt!

    Mitt tips till er alla (IGEN) är att vända er till den alternativa medicinen, där finns hjälp att få, utan biverkningar och utan problem med inställning av doser mm!

    M.

  • Sön 4 maj 2003 14:03 #0

    Tack för tipset Mollie! Jag tycker att det är jättebra att vi alla kan välja de alternativ som känns bäst för oss själva! I mitt fall var det inte ett alternativ eftersom jag behövde opereras och det ganska så snabbt eftersom min sköldis växte väldigt snabbt!Det är viktigt att kolla sina värden oavsett vilken behandling man tar eftersom man kan bli väldigt väldigt sjuk om man har fel under en lång period! Har man rätt dos på levaxinet får man faktiskt inte en endaste biverkning och den är inte farlig för kroppen på något sätt då den bara tillför det ämne min sköldis skulle tillverkat om den funnits kvar!

  • Tis 6 maj 2003 10:49 #0

    Sofia! Liten undran bara: har du verkligen giftstruma om du gar UPP i vikt? Jag trodde att man gick NER i vikt om man hade giftstruma och upp om man hade "vanlig" struma. Ingen kritik, men det ar ju viss skillnad pa sjukdomsforloppen mig veterligen sa jag var lite nyfiken...

  • Jennie med ie
    Visa endast
    Tis 6 maj 2003 10:59 #0

    Jag uppfattade Sofia som att hon gick NER i vikt av sjukdomen, men gick upp sedan igen av medicineringen....

  • Tis 6 maj 2003 12:21 #0

    Tyckte att jag var tydligen i mina inlägg men anonym jag förklarar så gärna. Struma i sig har inget med ämnesomsättningen att göra. Struma innebär att sköldkörteln är förstorad av någon anledning, det kan vara tumör, inflammation eller annat. Har man förstorad sköldkörtel(struma) i samband med för hög ämnesomsättning kallas detta för giftstruma eller Graves sjukdom. Då är kroppen överaktiv, man svettas, har hjärtklappning, klarar sig på lite sömn, man darrar i händerna mm. mm. Till följd av detta går man ner i vikt eftersom kroppen går för högvarv. Och precis som jag skrev i mitt första inlägg så gick jag ner tio kilo väldigt snabbt. Signaturen "Upprymd" skrev däremot att hon gått upp 10 kilo under sitt år med giftstruma. När man får giftstruma så behandlas man med en medicin som heter tacapzol som bromsar upp kroppen och försöker få den "normal" igen, då är det lätt att kilona kommer tillbaka eftersom man snabbt vänjer sig vid att äta mycket mer eftersom kroppen kräver mycket energi under giftstruman. Först när man ätit denna bromsande medicin i ca en månad sätts levaxinet in för att skapa en balans. Det är bara när du har struma du opereras, ämnesomsättningen sköts av medicin. När jag opererades fick jag till en början för låg dos på levaxin och därför ökade jag mycket i vikt och mådde väldigt dåligt en period efter operationen. Det tar sin lilla tid att ställa in rätt dos. Så för hög ämnesomsättning leder till viktnedgång och för låg ämnesomsättning till viktuppgång. Och anonym varför skulle jag ta inlägget som kritik??? Jag har haft giftstruma så jag är rätt så säker på vad jag vet!
    Levaxinet tillför alltså min kropp det hormon som sköldkörteln skulle ha producerat om den funnits kvar. Alltså måste jag äta levaxin resten av livet för att stå pall

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll