• carin1983

blev så lessen nu

Skickade ut inbjudningarna i förrgår. Nu väntar vi på att det ska börja osas.
    Pratade med min far precis och snacka om att jag blev lessen

Till saken hör att jag knappt har någon släkt alls. Den består av farmor och mormor och en morbror med fru. Thats it. resten har aldrig hört av sig. Men min pappa sa att jag nog inte kan räkna med att den lilla släkt jag har kommer att komma på vårt bröllop. Alla av sina egna anledningar. Sedan har jag bjudit sådanna som har kännts mer som min släkt än min riktiga. sånna som har funntits där sedan jag var barn. alltså vänner till min familj. Pappa menade på att någon enstaka av dom kanske kommer tacka ja.
    Vad är detta? Ska jag ha 10 pers på min sida en så stor dag? Min fästman har jätte stor släkt, dom kommer nog vara 35 pers. Det känns som om ingen bryr sig om mig eller oss. Jag vill inte att min stora dag ska mörkas ner för att ag upplever att folk inte bryr sig tillräkligt för att finnas där.
    Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden blev så lessen nu
  • anne på grönkulla

Trist attityd!

Men vet du - bättre att det visar sig nu än sen - och nu när ni inte får några pengar så behöver du inte lyssna på några av hans åsikter alls utan kan planera det ni vill. Kan ni lösa det ekonomiskt till samma tid eller hur kan ni göra?

Kram!

carin1983 skrev 2008-01-14 10:37:50 följande:
    Ja för tillfället önskar jag att vi åxå hade bestämt oss för att rymma. Nu känns allt bara jobbigt och krystat. Träffade min pappa igår och vi hamnade i världens gräl. Jag sa precis vad jag tyckte och det resulterade i att han kräver tillbaka dom pengarna dom har bidragit med till bröllopet 25000. Jahapp!! då satt man ännu djupare i skiten för att man inte har vett att hålla tyst. Får ringa banken antar jag, kan inte vara ovänn med mina föräldrar resten av mitt liv på grund av detta. Lika bra att göra som han vill
  • carin1983

Jag har ingen aning om hur vi ska lösa det riktigt. Det enda jag vet är att vi måste få fram 25000 till min far (dom är redan använda) Vi får väl ta ett lån på banken förmodar jag *suck* Vi som sa att vi inte tänker ta några lån till bröllopet, vi skulle klara det i alla fall.

Frågan är nu bara det.....ska jag låta mina föräldrar komma på bröllopet. Det känns nästan som dom inte förtjänar det, dom har ju gett mig massor av problem och ångest inför den stora dagen. Det är ju meningen att dom ska göra tvärt om.
    Vad hade ni gjort?

• matildaochniklas

Jag vet inte hur du ska göra. Jagkan inte tänka mig ett bröllop utan mina föräldrar, men jag förstår verkligen din tankegång! Du får väl känna efter hur det känns bäst att göra, men en sak är säker: Du ska bjuda dom för din skull och inte för deras eller någon annan!

• misstrixie

carin 1983,

Nej men jisses, om han är så tjurig att han kräver tillbaka pengar som han (som jag förstår det?) har erbjudit sig att BIDRA med, bara för att "hämnas"... då tycker jag gott han kan få vara utan att få gå på bröllop också.

Kan inte förstå det, vilket taskigt beteende. Verkar som om din pappa har problem av något slag, en normal förälder säger inte elaka, spydiga saker till sin dotter när hon ska gifta sig och sätter henne INTE i ekonomisk knipa med avsikt. Blir plötsligt väldigt tacksam över att ha mina föräldrar, de kan vara knepiga på sitt sätt men de skulle aldrig någonsin göra något för att ställa till problem för mig...

Ta tillbaka makten över ert bröllop, gör det precis som ni vill ha det och bjud in personer som ni vet är glada för er skull.

• DoroteaA

Låt inte pengar förstöra en relation! Din pappa kommer trots allt vara din pappa oavsett vad han eller du gör. Försök att prata om saker istället. Säg att du är besviken på det du är besviken på och var ärliga mot varandra. Det kan vara svårt, men det lönar sig i längden. Gästerna på bröllopet är ju där för er skull och för att de bryr sig om er, se till dom istället för till de gäster som inte kommer. Ni kommer att få en underbar dag med vänner runt omkring er som bara är där för er skull! Lycka till

• carin1983

På ett sätt vill jag bara be dom fara åt.....
    men sammtidigt så kommer det kännar märkligt om dom inte är där. Jag hade kunnat förstå det hela om dom hade sagt från början att dom inte tänker eller kan bidra med pengar. Det hade varit ok. Men nu 2 månader innan bröllopet? Jag klyddar som sjutton med banken. Dom vill ju inte låna ut pengar för ett bröllop. Får väl säga att vi ska fixa på huset eller nåt. Känns bara så surt. Istället för att gå back med 5000 som det var från början går vi nu allt som allt back med 30 000. Det är lite skillnad. Är så arg nu så jag vill inte ens prata med mina föräldrar. Skulle egentligen bara vilja skita i allting och rymma och gifta mig i smyg. Snacka om att förstöra all glädje för oss.

• misstrixie

carin1983,

Kan du inte prata med din pappa en gång till och be att få göra upp en avbetalningsplan? Känns ju så himla onödigt att ni ska behöva krångla med banklån och sånt när din pappa uppenbarligen inte MÅSTE få igen hela summan på en gång (annars skulle han väl inte gett er den från första början).

• carin1983

Jo visst det hade varit ett alternativ. Men samtidigt har jag min stolthet, vill inte behöva kräla för hans fötter och böna och be. Vill inte ge honom den tillfredställelsen. Jag vill visa att jag inte behöver honom och klarar ut detta själv. Och om jag ska betala av till honom så kommer han ha en hållhake på mig ett bra tag framöver. Låter hemskt men så är det tyvärr.

• anne på grönkulla

Vilken himla onödig reaktion från deras sida. Men jag står fast vid att tycka att de kanske är bättre så om de nu använder pengar som hållhake.

Jag skulle nog göra så här när det handlar om dina föräldrars närvaro - säg till dem att du är för storsint för att inte vilja ha dem där trots allt, men att du noterar att de tydligen inte vill ha ert bröllop med tanke på hur de agerat och att de därför kanske vill tänka över om de verkligen kan/vill komma och glädjas med er.

• carin1983

anne på grönkulla: Det var ett mycket bra förslag. Det ska jag säga till dom. Då får dom avgöra själv, så slipper jag ta det tuffa beslutet.

Svar på tråden blev så lessen nu