• Anna  Sol

Hur gör ni med efternamn?

Byter ni? Behåller ni erat eget? Tar er m2b erat efternamn?

Min sambo har ett vanligt svenskt efternamn, Hedlund. Jag har ett Italienskt adligt efternamn Vardiero. Vår gemensamma dotter har även mitt efternamn. Jag och dottern kommer behålla vårat efternamn och jag har frågat ommin sambo skulle kunna tänka sig att ta mitt.

Det känns som om det på något sätt är en extremt laddad fråga här hemma, att jag behåller mitt eget efternamn. Det är uppenbart att min sambo är med traditionell än jag trodde. Men jag bara VÄGRAR byta efternamn. Vi är typ 5 stycken i hela Sverige med det namnet och jag tycker det är vackert. Jag byter liksom inte.

Hur har alla andra gjort?

• Svar på tråden Hur gör ni med efternamn?
  • Jonna83

det har väl varit en hel del diskussioner om det där med dubbelefternamn hör på BT o jag tror de kommit fram till att man INTE får ha två efternamn utan måste ta det ena som mellan namn..Vet dock nån som visste hur man kan "kringgå" det..

• Ernhake

Neri05

Ja, det va pga att man inte får ha dubbla efternamn som vi valde att ta ett nytt namn. Man kan välja att ha det ena efternamnet som mellannamn och det andra som efternamn men man får inte enligt lag ha dubbla efternamn. (jag tror att jag tolkat det rätt, men säg gärna till på måndag vad du får för info för kan man ha dubbla så heter jag gärna mitt gamla efternamn plus hans)

• Ernhake

Efternamn vid vigsel/registrerat partnerskap

Ni som gifter er eller ingår registrerat partnerskap ska, enligt namnlagen, senast i samband med vigseln anmäla vilket efternamn ni vill ha i äktenskapet/partnerskapet. Anmälan görs till Skatteverket eller till vigselförrättaren på blanketten SKV 7631/SKV 7631a.

Ni kan välja mellan

* antingen ha den enes eller den andres efternamn som gemensamt efternamn
    * eller att var och en behåller sitt efternamn från tiden närmast före äktenskapet/registrerade partnerskapet.

Som gemensamt efternamn får ni inte välja ett efternamn som en av er har förvärvat genom ett tidigare äktenskap/registrerat partnerskap.

www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html

• Neri05

jo jag va inne och läste det med,suck...vi har typ megaproblem nu för vi skickade efter inbjudningskorten igår och där skrev vi att vi kmr heta dubbelefternamn...suck.men jag ger inte upp,ska som sagt ringa på måndag o kolla upp det...

Jonna83: hur gick det för dom då? fick dom ha båda efternamnen???

• Jonna83

ja det fick dom. Eller ja, fick o fick. De gjorde som sagt nånting som gjorde att de gick runt det där o de hade tillslut dubbelefternamn.. Vet att det stod i nån tråd här på BT..

• Neri05

Vi har kommit på ett sätt som man kan göra,men vi måste kolla upp m skatteverket om det går o då får vi båda efternamnen...håll tummarna nu :)

• Lajsan

min sambos syster gifte sig för ett tag sen och hon ville inte ta bort sitt efternamn då det är ganska ovanligt så hon heter numera bägge efternamnen....

• PennyJenny

Om ni absolut inte vill byta efternamn, behåll era respektive då. Man måste ju inte heta samma. Och om ni ändrar er med tidens gång går det bra att byta senare, det måste inte ske i samband med vigseln.

Själv tänkte jag först behålla mitt efternamn som mellannamn och ta min mans som efternamn. Och gjorde så. Efter en månad hade jag fått nog av att inte heta rätt någonstans och att det bara blev strul.

Mellannamnet har inte samma status som efternamnet och det ska i teorin räcka med bara förnamn och efternamn för att kunna skriva på papper osv. Men eftersom på både körkort och i pass så står mellannamnet på samma rad som efternamnet så blir det i praktiken annorlunda. Och på jobbet fanns jag på olika ställen i maillistor beroende på om folk fattade vad jag hette i efternamn eller inte. Kunde inte ens själv säga det klokt, jag fastnade liksom på mellannamnet och så hasplade jag ur mig efternamnet oxå, så det lät som jag inte hade koll på vad jag hette. *s*

Och otålig som jag är orkade jag inte låta tiden gå och få rätsida på det så jag tog bort mitt mellannamn. Mycket lättare.

• Hästsson

Min man tog mitt efternamn när vi gifte oss. Vi velade ganska länge, men till slut sa jag att han fick välja och då valde han att ta mitt namn.

Det är väl ett antal tusen människor i Sverige med det efternamnet medans hans efternamn var det bara 3 stycken som hade. Nu är de bara två...

Svar på tråden Hur gör ni med efternamn?