• Synthetic

Pappa leda en in?

Hur vanligt är det nu för tiden?

Att ens pappa lämnar över bruden?

• Svar på tråden Pappa leda en in?
  • Duchess

Gifter man sig borgerligt så finns det ju inte samma restriktioner som om man gifter sig kyrkligt.

Den kyrliga vigseln är fylld av symbolik, och jag har personligen svårt att se hur brudöverlämning skulle kunna symbolisera något som Svenska Kyrkan står för.

I vilket fall som helst så vore det bra för alla om det kom mer enhetliga regler. Oavsett vad man tycker i frågan så är det ju galet att det ibland finns olika uppfattningar inom församlingen, så att det kan bero på prästernas tjänstgöringsscheman om brudöverlämningen tillåts eller inte. Så jag hoppas att det blir lite tydligare från kyrkans håll. Då slipper vi spekulera och gissa.

Blomsterbrud skrev 2008-01-05 12:06:52 följande:
    Vi gifter oss borgerligt och min pappa ska leda in mig på min egen
    önskan och av respekt och kärlek till min far..
  • MaddeW

Brud 242:
    Jag pratade med Bromma församling flertalet gånger under november månad 2007 och de sa nej. Därav min avbokning!

Tycker att det är synd, man borde få bestämma själv...

• aroma

Det är ju väldigt mycket du inte får bestämma själv. Och det är väl lite det som är tjusningen med att gifta sig i kyrkan, att det finns traditioner och ritualer. Det är ju det som gör det speciellt och magiskt.

• MaddeW

Nej, resterande bestämmer jag själv, alt tycker är helt ok.

• aroma

Men inte bestämmer DU vigselordningen?

• MaddeW

nej, man jag tycker att den är ok, annars hade jag inte gift mig i kyrkan...

• aroma

Fast nu kan ju inte kyrkan ändra sina gamla riter bara för att någon vill det. Det skulle ju urholka hela meningen. Om alla skulle få som de vill kan vi ju lika gärna strunta i att ha en kyrklig vigsel. Kyrkan är inget ställe man gifter sig i för att det är en vacker lokal. Det finns större mening bakom allt som görs där.

• MaddeW

Kyrkan betyder något för dig, kanske annat för andra, det är väl ok?
    Har inte bett dem ändra sina riter, jag menar, min mor gick med sin far (det betydde INTE att han gav bort henne till någon annan man)så jag kan väl få välja? -jag valde ju bort en församling för att få göra som jag & min m2b ville...

• aroma

Vi tycker helt enkelt helt olika i den här frågan. Jag tycker att kvinnan blir gjord till en handelsvara vid överlämnandet och är glad att kyrkan tagit ställning.

• MaddeW

Ja, alla är vi olika.
    Dessutom verkar olika präster/församlingar/stift etc ha sina egna "regler" gällande just detta så..

• Brollop15juli

finns en tråd som heter fråga prästerna och där ger dem också en mycket bra förklaring till varför det inte är tillåtet.

• 2008-08-09

Jag förstår inte varför vi fortsätter att diskutera det här? Vi kan väl alla enas om att vi aldrig kommer att komma överens så länge kyrkan velar i frågan..

Svar på tråden Pappa leda en in?