Pappa leda en in?
Hur vanligt är det nu för tiden?
Att ens pappa lämnar över bruden?
Hur vanligt är det nu för tiden?
Att ens pappa lämnar över bruden?
Vi ville ha Bromma kyrka först men den församlingen säger nej!
Så därför valde vi då Lovö kyrka istället! (Ekerö Pastorat sa ja!)
Ja jag får väl helt enkelt hålla tummarna. Vår kyrka ingår iaf i ett stift som ogillade idén med att "förbjuda" detta. De tyckte inte alls att det var fråga om någon handel eller kvinnoförnedring..
Vi gifter oss borgerligt och min pappa ska leda in mig på min egen önskan och av respekt och kärlek till min far..
Jag gick in med min bonuspappa, kommer aldrig ångra det i hela mitt liv: vilken känsla att se min blivande man stå där och titta på mig o jag på honom och gode tid så vacker han var... de känslorna kommer jag aldrig glömma!
Jag kan inte för mitt liv förstå varför ni vill gå in med er far?!? Men men det är upp till var och en. Jag älskar min pappa massor och vet inte vad jag skulle göra utan honom, men vårt bröllop är en dag mellan min m2b och mig då vill jag inte gå in med pappa.
Däremot kan man ringa församlingen och fråga hur dom ställer sig till det utan att veta vilken präst man ska ha. I nacka församling är det nej till att gå in med sin far vet jag iallafall.
Man behöver faktiskt inte titta så långt bort som till USA - i Danmark går bruden in med sin far. Tycker att den svenska traditionen att man går in med sin blivande man, att man tillsammans går mot sitt "nya" liv och delar den upplevelsen är himla trevlig.
Så jag velar mellan dansk och svensk tradition. Just nu lutar det åt den svenska för hjälp vad läskigt att inte få hålla hårt i min älsklings hand innan och under promenaden fram i kyrkan.
Troll-P: Visst finns det på närmre håll, men nog har den kommit hit genom den amerikanska populärkulturen, alltid.
För de m2b som tycker det är jobbigt att tåga in mellan allt folk är det ju skönt att det finns alternativ där blickfånget är mer på någon annan...