• Synthetic

Pappa leda en in?

Hur vanligt är det nu för tiden?

Att ens pappa lämnar över bruden?

• Svar på tråden Pappa leda en in?
  • Jenniecarlsson

Det vanliga (den svenska kyrkans tradition) är att brud och brudgum går in tillsammans. Men jag personligen kommer att gå in med pappa. Det var min m2b som valde att stå framme vid altaret och vänta på mig. Vi fick dock ringa till vår präst och fråga om det var ok att pappa gick in med mig då det som sagt inte är enligt svenska kyrkans tradition.

• Caroline&Kristian

Hej,

Det har blivit allt vanligare, fast det inte är en svensk tradition. På grund av att det finns personer som inte tycker att detta är en kul tradition( de tycker att det är kvinnoförtryckande) har svenska kyrkan låtit sina kyrkor välja om de vill förbjuda detta. Vissa kyrkor har därför förbjudit det.

Jag kommer att ha min pappa som leder mig in. Jag gör detta i respekt till min pappa. Jag tycker inte att det är kvinnoförtryckande, de beror ju hur man ser på det hela. Tycker du att det är kvinnoförtryckande, självkla ska du inte göra det! Jag tycker inte att det är det, jag ser det mer som att jag hedrar min far, som har funnits i mitt liv och varit en STOR del i det. Han förtjänar det (Han har inte bett om det, jag bad honom).

Det enda du måste tänka på är hur DU känner! Inte vad andra säger till dig att göra!

Wow, detta blev lång :)

• 2008-08-09

Ja det här har ju diskuterats om och om och om igen på BT, jag är också en av dem som vill gå med min pappa in, och jag har VERKLIGEN fått mothugg här på BT p g a detta.
    Som jag ser det så får vår präst bestämma, säger hon nej, då får det bli så..jag kommer inte direkt stå och diskutera med henne om varför osv. Men får jag INTE gå med pappa då vill jag gå själv in istället. Min blivande har redan bestämt att han ska stå där framme och se mig komma in.

Men vad tycker ni? Vi gifter oss i augusti, är det för tidigt för att ringa prästen och fråga hur hon ställer sig till det här? Eller ska man ta upp det då hon ringer, ca 2 månader innan bröllopet?

• Caroline&Kristian

Hej,

Vi gifter oss i juli och jag har faktiskt tänk och ringa han. OM han säger nej så har jag en annan präst som tycker det är ok som kan tänka sig att viga oss. Problemet är att han vill ha betalt då, eftersom han gör det på sin fritid!

• Synthetic

Själv kommer vi gifta oss borgerligt.. och har inte min pappa i mitt liv men skulle vilja be min gudfar göra mig den äran att lämna bort mig. Vet att han skulle känna sig lika ärad som jag över detta. Dessutom ser jag det som en fin tradition och inget nedvärderande.

Vill hålla i att min karl inte får se mig före vigseln och då får han inte se mig förrän jag kommer där

• 2008-08-09

Ja men jag kanske kan vänta någon månad till iaf. Jag menar det blir ju ingen skillnad på planeringen ändå. Antingen går pappa med mig eller så inte. Det blir samma marsch, samma idé om hur de andra går in osv ändå.

• Mrs Marley

Jag har inte föreställt mig att min pappa INTE skulle gå gå in med mig, måste riga och kolla med prästen, ska börja med inbjudningskorten nästa helg. Går inte prästen med på det så bytar vi kyrka!

• 2008-08-09

Det är ju kruxet, jag byter INTE kyrka och kan således inte byta präst då vi bara har en. Utan vi får helt enkelt acceptera om hon nu inte går med på det.

• 2008-08-09
    Synthetic skrev 2008-01-05 10:39:41 följande:
    Själv kommer vi gifta oss borgerligt.. och har inte min pappa i mitt liv men skulle vilja be min gudfar göra mig den äran att lämna bort mig. Vet att han skulle känna sig lika ärad som jag över detta. Dessutom ser jag det som en fin tradition och inget nedvärderande.
    Vill hålla i att min karl inte får se mig före vigseln och då får han inte se mig förrän jag kommer där
    Han kommer säkert bli jätteglad!!
    För vår del, var ju egentligen inte jag så noga i början, med att vi skulle se varandra innan eller inte. Men där var min blivande helt säker, han ville se mig först i kyrkan och inget annat! Och jag säger inte emot!
  • BlivandeFruJohansson

Ja vill me gå min med far in, men vet än inte vilken präst vi ska ha Så kan inte ringa och kolla än.. Men tänkte maila pastorsexpeditionen och göra om dom lagt schemat under sommaren. Ja ska gå in med min Mammas nya man (även min Gudfar) och ha min riktiga Pappa breve mej vid bordet. Då får båda känna sig viktiga den dagen! Men hoppas bara att ja får gå in me honom!

Svar på tråden Pappa leda en in?