• MBB

Jag fria ?

Hej alla!
    Behöver lite input i en fråga.

Innan jag å min fästman blev sambos frågade han om vi skulle förlova oss. Det var inget frieri. Men jag ville så gärna trots att det inte var traditonellt. Jag förklarade för honom då att förlovning för mig innebär äktenskap och bröllop och inget jag tar lätt på.

Vi eller mest jag har pratat bröllop och haft förslag på datum och plats mm och vid två tillfällen har han sagt ja till förlagen för att sedan säga att det inte funkar ekonomiskt och avblåst allt. Avblåstningarna har sårat mig men han förstår inte det. Tycker att jag tänker för mycket med hjärtat och inte hjärnan. Kan man inte ekonomiskt så kan man inte. Jag är inte blåst och förstår det mycket väl, men de datum jag har gett förslag på har legat minst ett år framåt. Jag har sagt till honom att det kan ligga 3 år fram i tiden till och med så vi kan spara. Jag vill kunna se målet framför mig och jag vill kunna börja planera. Jag vill spika ett datum.

Jag vill ju att han ska fria, jag är dunderromantisk och flickig. Han har sagt att han har lite planer på hur det ska vara. Men min sambo är romantikens fiende nr 1. Han kan inte vara romantisk, det tankesättet finns inte för honom. Det finns ingen vardagsromantik hemma hos oss för fem öre. Till min stora sorg. Han vet om hur jag känner för allt.
    Vi kan prata om allt.

Nu undrar jag om jag ska fria ?

• Svar på tråden Jag fria ?
  • MBB

Strawberryhoney
    Ja nej visst behöver det inte bli dyrt.
    Det som är viktigast för mig är att vi ser fina ut, fotograf, ringarna och så bara han å jag.

För honom är ringarn och han å jag viktigast.

Det vi tycker är viktigt är det som kostar oxå
    Så kanske 20 tusen utan gäster ?

• Strawberryhoney
    MBB skrev 2008-01-02 17:41:44 följande:
    StrawberryhoneyJa nej visst behöver det inte bli dyrt.Det som är viktigast för mig är att vi ser fina ut, fotograf, ringarna och så bara han å jag.För honom är ringarn och han å jag viktigast.Det vi tycker är viktigt är det som kostar oxå Så kanske 20 tusen utan gäster ?
    Ja ni kan ju mysa till det efteråt. Är det bara ni behöver det knappt bli så dyrt heller ...ja iofs beror de på vad ringarna kostar
  • MBB

Vi har beställda förlovningsringar från Guldsmedsmästarn i Göteborg och där vill vi göra vigselringar oxå. VI vill båda ha var sin ring i och med ekonomi kan min fästman tänka sig att skippa det.... vilket inte är skul kul. Då väntar jag hellre tills vi har råd.

• Strawberryhoney
    MBB skrev 2008-01-02 17:48:22 följande:
    Vi har beställda förlovningsringar från Guldsmedsmästarn i Göteborg och där vill vi göra vigselringar oxå. VI vill båda ha var sin ring i och med ekonomi kan min fästman tänka sig att skippa det.... vilket inte är skul kul. Då väntar jag hellre tills vi har råd.
    menar du 2 vigselringar också
  • Strawberryhoney
    MBB skrev 2008-01-02 17:52:22 följande:
    ja var sin vigselring
    ok ja då blir det ju dyrare såklart
  • Bride in England

Inte for att lagga mig i men i Sverige ar det val brukligt att endast kvinnan har en vigselring, men bada har forlovningsringar? Men ni kanske vill ha det lite annorlunda? Tankte bara ifall ni inte tankt pa det men det har ni nog

• Strawberryhoney

Bride in England skrev 2008-01-02 17:54:18 följande:

Inte for att lagga mig i men i Sverige ar det val brukligt att endast kvinnan har en vigselring, men bada har forlovningsringar? Men ni kanske vill ha det lite annorlunda? Tankte bara ifall ni inte tankt pa det men det har ni nog
    tja jag bor på Åland så här är det vanligast som du säger men visst kan mannen ha 2... min har bara förlovnings som nu blir hans vigsel med 2 datum i.
  • Duchess

Kan faktiskt inte låta bli att kommentera det jag citerar här nedanför, även om det bara är en detalj.

På vilket sätt är din man oromantiskt? Inga blommor, choklad eller smycken? Ingen frukost på sängen?

Min man är inte heller sådan, men jag skulle inte beskriva honom som oromantisk. Däremot skulle jag påstå att hans syn på romantik inte är densamma som många andras.

För några dagar sedan hade han köpt en ny sladd till vår fasta telefon. Han hade hört att jag gnällt över att den gamla sladden var för lång och snurrade in sig i allt. För mig är det romantik - att se ett behov och bekräfta det. Och det är ju faktiskt inte blommorna i sig som man är ute efter (tror jag), utan just tanken bakom blommorna.

Och i mitt fall var blommorna en telefonsladd

MBB skrev 2008-01-02 15:54:26 följande:
    Men min sambo är romantikens fiende nr 1. Han kan inte vara romantisk, det tankesättet finns inte för honom. Det finns ingen vardagsromantik hemma hos oss för fem öre. Till min stora sorg. Han vet om hur jag känner för allt.Vi kan prata om allt. Nu undrar jag om jag ska fria ?
  • Strawberryhoney
    Duchess skrev 2008-01-02 17:55:23 följande:
    Kan faktiskt inte låta bli att kommentera det jag citerar här nedanför, även om det bara är en detalj. På vilket sätt är din man oromantiskt? Inga blommor, choklad eller smycken? Ingen frukost på sängen? Min man är inte heller sådan, men jag skulle inte beskriva honom som oromantisk. Däremot skulle jag påstå att hans syn på romantik inte är densamma som många andras. För några dagar sedan hade han köpt en ny sladd till vår fasta telefon. Han hade hört att jag gnällt över att den gamla sladden var för lång och snurrade in sig i allt. För mig är det romantik - att se ett behov och bekräfta det. Och det är ju faktiskt inte blommorna i sig som man är ute efter (tror jag), utan just tanken bakom blommorna. Och i mitt fall var blommorna en telefonsladd
    där har du ju en bra poäng som stämmer in hos oss med
  • MBB

vet att det är vanligast med 2 ringar till frun och 1 till mannen. Och det är inte för att vi vill vara annorlunda, han vill ha två ringar. Han har en i vitguld nu (förlovningsringen) och så vill han ha en i rödguld. Han tycker det är snyggt och vill oxå ha en symbol för/från vigseln

• Bride in England

Men det forstar jag verkligen. Har i England har bara kvinnan en forlovningsring (som mannen friar med) men bagge far vigselringar vid brollopet. Tycker det ar en fin tradition. Det ar ju nastan lite romantiskt tankt av honom tycker du inte?

MBB skrev 2008-01-02 17:57:45 följande:
    vet att det är vanligast med 2 ringar till frun och 1 till mannen. Och det är inte för att vi vill vara annorlunda, han vill ha två ringar. Han har en i vitguld nu (förlovningsringen) och så vill han ha en i rödguld. Han tycker det är snyggt och vill oxå ha en symbol för/från vigseln
  • MBB

ja nej se blommor och och choklad de skiter jag blankt i

Omtanke och tanke värdesätter jag mer.

Vardagsromantik för mig är en lapp på lunchlådan, en spontan kram i köket, att tänka på varandra när man går på mataffärn...

typ att man tänker på varandra i tid å otid tänkte ja säga men ni hajar säkert

• MBB

Bride in England

Ja e d

han kanske har romantiken långt pyttrande i sig ändå ?

• Troll-P

Läste någonstans att människor "pratar" tre olika språk: verbalt, fysiskt och i bilder. Många relationer upplever problem för att man "talar olika språk".

Exempel: "Anna" är verbal vilket betyder att hon måste höra orden "jag älskar dig" för att känna sig älskad. "Maria" upplever kärlek fysiskt dvs att sambon pussar henne i nacken, sitter nära i soffan, håller handen mm. Medan "Karin" ser i bilder, för henne är kärlek att få blommor, levande ljus, ha mysiga middagar.

Man brukar föredra ett av språken och ibland spä på med ett av de andra.

Min poäng är alltså att du och din pojkvän kanske har olika språk?

• Bride in England

Intressant!! Det stammer nog valdigt ofta. Da skulle jag nog se mig som att prata det fysiska spraket. Det sager for mig valdigt mycket

Troll-P skrev 2008-01-02 18:12:54 följande:

Läste någonstans att människor "pratar" tre olika språk: verbalt, fysiskt och i bilder. Många relationer upplever problem för att man "talar olika språk". Exempel: "Anna" är verbal vilket betyder att hon måste höra orden "jag älskar dig" för att känna sig älskad. "Maria" upplever kärlek fysiskt dvs att sambon pussar henne i nacken, sitter nära i soffan, håller handen mm. Medan "Karin" ser i bilder, för henne är kärlek att få blommor, levande ljus, ha mysiga middagar. Man brukar föredra ett av språken och ibland spä på med ett av de andra. Min poäng är alltså att du och din pojkvän kanske har olika språk?
  • MBB

ja de kan nog stämma att man pratar olika språk

jag är nog båda maria och karin

Svar på tråden Jag fria ?