• alex k

    angående svamp i underlivet

    sedan jag blev tillsammans med min pojkvän, för ungefär ett halvår sedan, har jag haft problem med flytningar, vita gryniga, men utan lukt, inge klåda lr så, men slemhinnorna blir röda och sköra, och det går inte att ha sex eftersom det gör ont, jag har behandlat mig med pevaryl eftersom jag trodde att det var svamp, det har hjälpt ett tag sen har samma symptom kommit tillbaka, nu fick jag fluconazol, skulle ta en tablett en gång i veckan, i fyra veckor, har tagit två.. när jag tog första tabletten fick jag lite klåda i underlivet och det kändes inte som att något blev bättre och nu när jag tagit två tabletter har flytningarna kommit tillbaka, har aldrig gjort något prov hos läkare lr gynekolog för att fastställa att det verkligen är svamp. så jag undrar om det är någon som vet vad det kan vara, när man får vita gryniga flytningar, som inte luktar någonting, kan klia till lite emellanåt, just nu mest på könshåret, men annars ingen klåda, men att slemhinnorna blir röda, så att det itne går att ha sex.. svampmedel verkar ju uppenbarligen inte hjälpa.. jag undrar om det kan vara bakteriell vaginos, men när jag läst om det så ska flytningen lukta och inte vara grynaktig i konsistensen, så det verkar inte som att det är det.

  • Svar på tråden angående svamp i underlivet
  • L2K

    Har du fått medicin men ingen ordentlig koll? Det låter konstigt!

    Sen kan jag tillägga att du inte kommer bli av med besvären med svamp om inte killen med behandlar sig. Han kan ha smittan utan att vara dålig!!!

  • Julienne

    Du behöver absolut gå till läkare eller gynekolog och få konstaterat om det är svamp du har eller inte! Tycker precis som L2K att det är konstigt att man skrivit ut Fluconazol till dig utan att ta reda på om det är svamp.
    Vad jag vet så brukar väl svamp alltid klia?? Och Fluconazol och andra svampmedel SKA ju ta bort svamp!
    När det gäller om killen "smittar" med svamp så finns det olika uppfattningar om det. Min gynekolog är fullständigt övertygad om att så inte är fallet.
    Mitt råd är alltså: ring och boka tid!

  • aroma

    Du ska absolut kontollera vad du har fått men just gynekolog är inte nödvändigt. Ta kontakt med din husläkare.

    Svamp kan inte "smitta" eftersom det tillhör din egen naturliga flora. Problemet vid svamp är att svampväxten fått övertaget pga rubbad balans i underlivsmiljön. Det du själv kan göra är att inte använda tvål när du duschar och inte duscha fler gånger om dagen samt använda trosor av bomull. Svamp kan också uppkomma vid antibiotikabehandling pga att antibiotikan slår ut din egna bakterieflora.

    Bakteriell vaginos låter det inte som eftersom det luktar kraftigt.

  • Blomsterbrud

    När man behadlar svamp brukar det stå att man ska behandla sin partner samtidigt.
    Är väldigt varierande hurvida kille får det eller inte.
    Men det verkar ju vara variation på råd och rön....

  • Tooticki

    Jag hade samma problem tidigare. Köp Lamisil-kräm (mot fotsvamp) och smörj killen i några dagar samtidigt som du äter fluconazol, det funkade för oss.

  • alex k

    ja, om besvären fortsätter får jag boka en tid så ett prov görs. Min pojkvän har vid vissa tillfällen, efter att vi haft sex, fått röda prickar på ollonet och det har även blivit torrt, han är behandlad med canesten nu. men som jag sa, så har ändå mina flytningar kommit tillbaka, fast att jag äter fluconazol just nu. det konstiga är att jag inte får någon klåda alls. undrar om det kan ha något samband med sex, eftersom jag började få problemet när jag blev tillsammans med min pojkvän, plus att jag har haft lite problem med lätt vestibulit innan. samt att mina p piller, yasmin, som jag nu slutat äta, gav mig torra slemhinnor, hade praktiskt taget inga flytningar, förutom då när dessa vitgryniga kom, så undrar om p-pillerna har något med saken att göra, eller som jag läste någonstans, att sperma är basiskt, och underlivet ska vara surt, och att det kan leda till svamp. just nu har jag pring, och om besvären fortsätter ska jag sluta med den, så får det bli kondom, vem vet, det kanske hjälper. jag bara undrade om det var någon som varit med om samma symptom som mig.

  • Zozo

    Jag hade ständiga problem med svamp under en period och i vissa fall svamp i kombination med infektion av ngt slag. Ga till gynekologen och sluta experimentera pa egen hand; det är mitt rad. Felbehandling kan förvärra det hela.
    Svamp KAN överföras mellan partners även om den ocksa kan uppkomma av sig själv sas.

  • L2K

    Ett litet tillägg vad gäller svamp och klåda så kan jag bara säga att det INTE måste hänga ihop.
    Jag har genom tre gravditeter levt med svamp och knappt haft nån klåda alls. Jag har istället märkt det på flytningarna.

  • alex k

    tack för alla svar! ska boka en tid hos en gynekolog nästa vecka, så jag får bekräftat om det verkligen är svamp, vilket jag tror. Även om fluconazol inte verkar hjälpa. Efter att ha läst mkt på internet tror jag att jag har svamp i tarmen. Har haft problem med uppsväld mage sedan gymnnasiet och äter även väldigt mycket socker. Detta är något som visat sig har ett samband med candida i tarmen. Ska försöka att ändra om min kost och äta mindre socker, mjöl, jäst och mjölk. Så får jag hoppas det blir bättre!

  • L2K

    Hmmm.... Kanske skulle kolla det jag med... Det du beskrev kunde lika gärna ha varit jag... Jag har även fötterna fulla med...
    alex k skrev 2007-12-30 16:17:42 följande:


    tack för alla svar! ska boka en tid hos en gynekolog nästa vecka, så jag får bekräftat om det verkligen är svamp, vilket jag tror. Även om fluconazol inte verkar hjälpa. Efter att ha läst mkt på internet tror jag att jag har svamp i tarmen. Har haft problem med uppsväld mage sedan gymnnasiet och äter även väldigt mycket socker. Detta är något som visat sig har ett samband med candida i tarmen. Ska försöka att ändra om min kost och äta mindre socker, mjöl, jäst och mjölk. Så får jag hoppas det blir bättre!
  • Knopan

    Hallå alex k!

    Läste att du äter mkt socker...äter man mkt sött så får du lättare svamp i underlivet. Allt socker gör slemhinnorna söta och då trivs svampen, så försök skära ner på sötsaker!

    Hoppas du snart blir helt bra!

  • alex k

    tänkte bara berätta att jag varit hos gyn. nu och tydligen så har jag inte svamp utan bakteriell vaginos, vilket är lite skumt eftersom jag inte haft någon illaluktande flytning.. men men, så nu har jag fått medicin mot det. gyn sa även att det är väldigt ovanligt att ha svamp utan att ha klåda. mina frågor jag ställde kring om det inte kunde vara trichomonas, och varför pevaryl hjälpte i juni (då svampen försvann och inte kom tillbaka förrän i okt) kunde hon inte svara på utan sa att hon "trodde" det var bakteriell vaginos, och att jag kan ha haft svamp innan men att det inte var det nu. så vill bara säga till alla, som tror de har svamp, fast att det inte kliar, att det mkt väl kan vara bakteriell vaginos

  • Julienne

    Vad bra att du blivit undersökt och fått rätt diagnos och medicin!

Svar på tråden angående svamp i underlivet