• TigerLinn

OT kan företaget göra så?

jag undrar en sak det handlar inte om bröllop men hoppas någon kan svara på det.

kan bussgods kräva en på pengar utan att i förväg upplysa mig om att jag måste göra det i fall jag inte hämtar ut ett paket inom ett visst antal dagar eller finns det någon lag som reglerar det.

i mitt fall är det så här.

företaget som jag jobbade på innan jag blev arbetslös igen har av någon anledning fråga mig inte vilken skickat ett paket till mig har mina misstänkar om vad de innehåller. för någon vecka sedan ringde de från bussgods tidigt på morgonen jag var inte vaken svarade typ i sömnen. hade nått minne av att nån ringt men kände ändå som en dröm. minns inte vad människan sagt eller vart den kom ifrån.
    tänkte inte mera på det eftersom de är massa annat att fixa denna tid på året.

och så i dag ringer de igen. säga att jag har ett paket som jag MÅSTE hämta ut i dag. jag är skyldig dem pengar hur mycket sa han inte och jag glömde fråga. han var otrevlig och kunde inte ens ha förståelse när han förklarade att jag inte minns att de var dom som ringde för de ringde så tidigt förra gången.

han var jätte otrevlig men jag höll humöret uppe och var trevlig tillbaka.

sedan sa jag att jag skulle försöka få tag i en bil och komma och hämta det. så säger han "de behöver du itne de vägar bara 5 kg" men HAllåå tänkte jag och sa "men jag måste ju ta mig ner till er också spelar ju ingen roll vad de säger då?" sa de på ett fint och lungt sätt.

då sa han igen ännu utrevligare att jag var skyldig dem pengar och att jag måste hämta i dag.

så min fråga är kan de kräva mig på pengar utan att jag
    1. visste att de skulle komma ett paket
    2. blivit korrekt informerad om att OM jag inte hämtar de inom 3 dagar från att jag blivit uppringd först gången så kostar de pengar?

finns de ingen lag som säger att man måste informera om merkostnader i fall man inte hämtar ut paketet?

grädden på moset så säger han ännu surare innan vi lägger på att om jag är bra på att baka ska jag ta med en bullpåse. jag liksom bara VA? trodde han skämtade först men då sa han att det är så de brukar göra när "flickor" inte hämtar paket.

hjälp mig. måste åka ner snart...

• Svar på tråden OT kan företaget göra så?
  • TigerLinn

jag VET att de inte informerar om de s.k 3 dagars regeln i telefon har fått många palet via nussgods under tiden jag jobbade åt förra företaget och jag har aldrig fått den infon..
    men tack för svar :)

vad tycker du jag ska göra?

Nessan skrev 2007-12-07 14:41:49 följande:
    Låter konstigt att du måste betala för att få ett paket ngn annan skickat? Det kan ju knappast vara fraktkostnader el.dyl. för det måste ju avsändaren stå för.Kostnaden kanske rör lagringskostnader som uppkommer pga att du inte hämtar ut paketet i tid. Är du säker på att de inte informerade om den där 3-dagars regeln den morgonen de ringde då du var sömnig och inte uppfattade samtalet så bra?Ang. diskrimninering så är det väl uttalandet om att bara flickor ombeds baka bullar som kan tyckas väldigt märkligt och kanske könsdiskriminerande!Lagen att informera om merkostnader skulle jag tro är konsumentköplagen, eller snarare konsumenttjänstlagen i detta fall. Frågan är om den är tillämplig då det är ett företag (din förra arbetsgivare) som beställt tjänsten av Bussgods...
  • TigerLinn

lugnt.. har du nå tips?

Sosofofia skrev 2007-12-07 14:41:34 följande:
    Ok! Tack, nu kunde jag tyda och förstå.Läste det stycket om och om igen utan att få "till det"
  • Manikos

Jag är ledsen, har inget bra svar. Men det låter ju onekligen rätt konstigt att de ska kunna kräva dig på pengar för ett paket som någon annan skickat. Lycka till!

• Astriden

Om det inte är något du beställt så skall du inte betala en krona. Om någon skall betala så är det företaget som har skickat det.

• Nessan

Ja för det första - är det ett paket du vill ha?

Annars tycker jag att det låter konstigt att de kan tvinga dig att hämta ett paket du inte vill ha. Detta är jag inte säker på, men det låter ju konstigt om jag kan skicka ett paket till nån jag ogillar bara för att orsaka dem merkostnader för att hämta ut ett paket de inte vill ha.

Om du inte vill ha paketet kanske du kan meddela bussgods att de kan göra vad de vill med det, du har då inte för avsikt att hämta det. Om du vill ha paketet borde du nog ta reda på vad Bussgods isf kräver av dig och varför.

Hade ditt förra företag meddelat att de skulle skicka nåt?
    Konsumetlagarna gäller ju bara mellan företag och privatpersoner (där det allstå är ett ojämlikt affärsförhållande). Om då ett företag beställer en tjänst (paketleverans) av ett annat företag
    gäller alltså inte de lagarna som är till för att skydda svagare part. Hur det nu blir om en konsument är tredjepart i detta vet jag inte. Tekniskt sett är du ju inte avtalspart, utan bara mottagare av en vara, varom 2 företag ingått ett avtal om transport av.

• TigerLinn

okej som jag förstod de är de någon typ av avgift för att jag itne hämtat peketet men jag har ju itne fått någon info om att jag var TVUNGEN att hämta de inom 3 dagar de sa inget om de..

Astriden skrev 2007-12-07 14:50:33 följande:
    Om det inte är något du beställt så skall du inte betala en krona. Om någon skall betala så är det företaget som har skickat det.
  • zukigirl

Ett tips: Ring till bussgods kundservice och fråga hur det verkligen ligger till. Du kan ju fråga bara lite så där i förbigående om det verkligen är okej att be dig ta med en påse bullar. Det borde göra susen!
    http://www.bussgods.se/

• Astriden

Man kan inte kräva pengar efter att telefonsamtal,
    det måste ha gått ut en avi där "regler" & "förutsättningar" finns med.

• TigerLinn

jag tror att jag vet vad paketet innehåller de skulle skicka en sak till mig men sedan såg jag att jag hade en sådan hemma och inte behövde det skickade då ett sms till chefen de är så vi komuniserar med honom på kvällar och skrev att jag INTE behöver grejen. han läser alla sms så de är ingen tvekan om att han missat de då jag även samma kväll skickade ett annan sms och de fick jag svar på de var frågar om lite andra saker..

men jag ska alltså itne betala? eftersom de inte informerat om något krav på att jag måste hätmta de inom 3 dagar?

Nessan skrev 2007-12-07 14:51:47 följande:
    Ja för det första - är det ett paket du vill ha? Annars tycker jag att det låter konstigt att de kan tvinga dig att hämta ett paket du inte vill ha. Detta är jag inte säker på, men det låter ju konstigt om jag kan skicka ett paket till nån jag ogillar bara för att orsaka dem merkostnader för att hämta ut ett paket de inte vill ha.Om du inte vill ha paketet kanske du kan meddela bussgods att de kan göra vad de vill med det, du har då inte för avsikt att hämta det. Om du vill ha paketet borde du nog ta reda på vad Bussgods isf kräver av dig och varför.Hade ditt förra företag meddelat att de skulle skicka nåt? Konsumetlagarna gäller ju bara mellan företag och privatpersoner (där det allstå är ett ojämlikt affärsförhållande). Om då ett företag beställer en tjänst (paketleverans) av ett annat företaggäller alltså inte de lagarna som är till för att skydda svagare part. Hur det nu blir om en konsument är tredjepart i detta vet jag inte. Tekniskt sett är du ju inte avtalspart, utan bara mottagare av en vara, varom 2 företag ingått ett avtal om transport av.
  • TigerLinn

säker på detta vart stor detta i någon lag? vilken isf?

Astriden skrev 2007-12-07 14:54:42 följande:
    Man kan inte kräva pengar efter att telefonsamtal,det måste ha gått ut en avi där "regler" & "förutsättningar" finns med.
Svar på tråden OT kan företaget göra så?