• TigerLinn

OT kan företaget göra så?

jag undrar en sak det handlar inte om bröllop men hoppas någon kan svara på det.

kan bussgods kräva en på pengar utan att i förväg upplysa mig om att jag måste göra det i fall jag inte hämtar ut ett paket inom ett visst antal dagar eller finns det någon lag som reglerar det.

i mitt fall är det så här.

företaget som jag jobbade på innan jag blev arbetslös igen har av någon anledning fråga mig inte vilken skickat ett paket till mig har mina misstänkar om vad de innehåller. för någon vecka sedan ringde de från bussgods tidigt på morgonen jag var inte vaken svarade typ i sömnen. hade nått minne av att nån ringt men kände ändå som en dröm. minns inte vad människan sagt eller vart den kom ifrån.
    tänkte inte mera på det eftersom de är massa annat att fixa denna tid på året.

och så i dag ringer de igen. säga att jag har ett paket som jag MÅSTE hämta ut i dag. jag är skyldig dem pengar hur mycket sa han inte och jag glömde fråga. han var otrevlig och kunde inte ens ha förståelse när han förklarade att jag inte minns att de var dom som ringde för de ringde så tidigt förra gången.

han var jätte otrevlig men jag höll humöret uppe och var trevlig tillbaka.

sedan sa jag att jag skulle försöka få tag i en bil och komma och hämta det. så säger han "de behöver du itne de vägar bara 5 kg" men HAllåå tänkte jag och sa "men jag måste ju ta mig ner till er också spelar ju ingen roll vad de säger då?" sa de på ett fint och lungt sätt.

då sa han igen ännu utrevligare att jag var skyldig dem pengar och att jag måste hämta i dag.

så min fråga är kan de kräva mig på pengar utan att jag
    1. visste att de skulle komma ett paket
    2. blivit korrekt informerad om att OM jag inte hämtar de inom 3 dagar från att jag blivit uppringd först gången så kostar de pengar?

finns de ingen lag som säger att man måste informera om merkostnader i fall man inte hämtar ut paketet?

grädden på moset så säger han ännu surare innan vi lägger på att om jag är bra på att baka ska jag ta med en bullpåse. jag liksom bara VA? trodde han skämtade först men då sa han att det är så de brukar göra när "flickor" inte hämtar paket.

hjälp mig. måste åka ner snart...

• Svar på tråden OT kan företaget göra så?
  • 8108

Va

TigerLinn skrev 2007-12-07 14:07:43 följande:
    grädden på moset så säger han ännu surare innan vi lägger på att om jag är bra på att baka ska jag ta med en bullpåse. jag liksom bara VA? trodde han skämtade först men då sa han att det är så de brukar göra när "flickor" inte hämtar paket.hjälp mig. måste åka ner snart...
    det var det sjukaste jag hört!!! om de nu kräver pengar av dig så hotar du med en diskrimineringsstämning!
  • TigerLinn

hur då diskriminerings stämning?

8108 skrev 2007-12-07 14:12:11 följande:
    Va
    det var det sjukaste jag hört!!! om de nu kräver pengar av dig så hotar du med en diskrimineringsstämning!
  • Sosofofia

Ursäkta men jag förstår inte vad du försöker säga här....

TigerLinn skrev 2007-12-07 14:07:43 följande:
    i mitt fall är det så här.företaget som jag jobbade på innan jag blev arbetslös igen har av någon anledning fråga mig inte vilken skickat ett paket till mig har mina misstänkar om vad de innehåller.
  • TigerLinn

vad är de du inte förstår`??

Sosofofia skrev 2007-12-07 14:17:48 följande:
    Ursäkta men jag förstår inte vad du försöker säga här....
  • Sosofofia

Ja du... Menar du att du inte vill hämta för att du inte vet säkert vad dom har skickat?

TigerLinn skrev 2007-12-07 14:23:14 följande:
    vad är de du inte förstår`??
  • TigerLinn
    Sosofofia skrev 2007-12-07 14:25:51 följande:
    Ja du... Menar du att du inte vill hämta för att du inte vet säkert vad dom har skickat?
    har du verkligen läst hela inlägget frågorna m.m?
    får en känsla av att du inte gjort de för jag tycker de står tyudligt att jag

så min fråga är kan de kräva mig på pengar utan att jag
    1. visste att de skulle komma ett paket
    2. blivit korrekt informerad om att OM jag inte hämtar de inom 3 dagar från att jag blivit uppringd först gången så kostar de pengar?

finns de ingen lag som säger att man måste informera om merkostnader i fall man inte hämtar ut paketet?
  • Manikos

Företaget som jag jobbade på innan jag blev arbetslös igen har av någon anledning, fråga mig inte vilken, skickat ett paket till mig. Jag har mina misstänkar om vad det innehåller.

Så här ska det nog stå. TS var nog bara stressad och upprörd när hon skrev inlägget så det fattades lite skiljetecken.

• TigerLinn

vet du om de får göra så?

Manikos skrev 2007-12-07 14:39:07 följande:
    Företaget som jag jobbade på innan jag blev arbetslös igen har av någon anledning, fråga mig inte vilken, skickat ett paket till mig. Jag har mina misstänkar om vad det innehåller. Så här ska det nog stå. TS var nog bara stressad och upprörd när hon skrev inlägget så det fattades lite skiljetecken.
  • Sosofofia

Ok! Tack, nu kunde jag tyda och förstå.
    Läste det stycket om och om igen utan att få "till det"

Manikos skrev 2007-12-07 14:39:07 följande:
    Företaget som jag jobbade på innan jag blev arbetslös igen har av någon anledning, fråga mig inte vilken, skickat ett paket till mig. Jag har mina misstänkar om vad det innehåller. Så här ska det nog stå. TS var nog bara stressad och upprörd när hon skrev inlägget så det fattades lite skiljetecken.
  • Nessan

Låter konstigt att du måste betala för att få ett paket ngn annan skickat? Det kan ju knappast vara fraktkostnader el.dyl. för det måste ju avsändaren stå för.

Kostnaden kanske rör lagringskostnader som uppkommer pga att du inte hämtar ut paketet i tid. Är du säker på att de inte informerade om den där 3-dagars regeln den morgonen de ringde då du var sömnig och inte uppfattade samtalet så bra?

Ang. diskrimninering så är det väl uttalandet om att bara flickor ombeds baka bullar som kan tyckas väldigt märkligt och kanske könsdiskriminerande!

Lagen att informera om merkostnader skulle jag tro är konsumentköplagen, eller snarare konsumenttjänstlagen i detta fall. Frågan är om den är tillämplig då det är ett företag (din förra arbetsgivare) som beställt tjänsten av Bussgods...

Svar på tråden OT kan företaget göra så?