• millanros

Hur mycket har era familjer lagt sig i era planer??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-04 22:10
    var lite snabb på enter

Men hur mycket har de lagt sig i??? min kära mor hade argumentet "ska vi betala något så vill vi ha åsikter"

MEN de är ju vårt bröllop (svarade henne att då kan vi vara utan hennes pengar om de är så de ska låta...)

• Svar på tråden Hur mycket har era familjer lagt sig i era planer??
  • mooogn

Våra mödrar har muttrat lite om att jag inte får hjälpa till i köket (vilket jag kommer ha svårt att låta bli!) och att jag och då nyblivna mannen "måste" dansa...

• Mirri

Vi har fått klassikern "det är ju helt och hållet ni som bestämmer men..." Med alla tänkbara underliggande förväntningar på vilka som ska bjudas och andra förväntningar. Det kn kännas lite jobbigt. Jag vill ju faktiskt att våra föräldrar också skall vara glada. Det är viktigt för att vi ska ha en bra dag men i slutändan vet de ju att det är vi som bestämmer

• tonårsmorsa

Även om era föräldrar betalar har jag svårt att förstå varför de ska vara med och bestämma över det som inte påverkar kostnader. Är det däremot så att de har synpunkter på antal gäster eller annat som ökar kostnaderna så får ni nog acceptera att de lägger sig i.

Sen är det nog så att en del föräldrar gärna vill vara med och bestämma även om sånt som inte kostar. Fundera över vad som är viktigt för er och vad ni eventuellt kan lämna ifrån er till dem att bestämma över. (Om de håller sig sysselsatta med en sak kanske de inte lägger sig i något annat.)

• Mary81

Varför ska dina föräldrar betala för ert bröllop??

Det var de dummaste jag hört, har man inte råd att gifta sig behöver man ju inte bjuda på fest efteråt och så vitt jag förståt så er det gratis att gifta sig både i stadshuset och i kyrkan?? OOhh om hon nu är med och betalar så är det väl självklart att hon är med och bestämmer?? Om jag var med och betalade för en fest skulle jag klart vilja att saker och ting var på mitt sätt...

Om du en gång tackat jag till att hon är med och betalar bröllopet får du nog helt enkelt acceptera att det är en självklarhet att hon är med och bestämmer, möjligen kan ni ju diskutera och se om ni hittar lösningar på festbestyren som ni båda tycker om.

Varför svara du dina föräldrar om det är så här det ska vara kunde vi lika gärna vara utan era pengar...

det är ju direkt ouppfostarat om jg varit din mor hade jag gråtit floder över något sådant. Ledsen om jag är hård mot dig men jag antar att du är vuxen och borde således bete dig på ett sådant sätt.

hoppas ni kommer fram till en lösning

• NYC brud i Gbg 2008 08 02

Mary81 - Nu tycker jag allt att du tog i lite val mkt. For det forsta sa tycker inte jag det verkar som om TS *kraver* att foraldrarna ska betala. Jag tycker att som foralder sa bor man lata sitt barn bestamma over sin egen dag... oavsett om man lagger 0 kronor eller hela summan av kardemumman. DET ar att vara VUXEN. Att vara VUXEN i sitt agerande ar att kunna lagga en summa for sitt barns stora dag och inte forvanta sig ett skvatt tillbaks! Sen kan man ju sjalvklart komma med ideer, forslag, inputs, hjalpa till, etc, men att tycka det ar sjalvklart att man ska vara med o bestamma for att man sponsrar ar lite halvgalet tycker jag.

Mary81 skrev 2007-12-05 03:06:28 följande:
    Varför ska dina föräldrar betala för ert bröllop??Det var de dummaste jag hört, har man inte råd att gifta sig behöver man ju inte bjuda på fest efteråt och så vitt jag förståt så er det gratis att gifta sig både i stadshuset och i kyrkan?? OOhh om hon nu är med och betalar så är det väl självklart att hon är med och bestämmer?? Om jag var med och betalade för en fest skulle jag klart vilja att saker och ting var på mitt sätt...Om du en gång tackat jag till att hon är med och betalar bröllopet får du nog helt enkelt acceptera att det är en självklarhet att hon är med och bestämmer, möjligen kan ni ju diskutera och se om ni hittar lösningar på festbestyren som ni båda tycker om. Varför svara du dina föräldrar om det är så här det ska vara kunde vi lika gärna vara utan era pengar...det är ju direkt ouppfostarat om jg varit din mor hade jag gråtit floder över något sådant. Ledsen om jag är hård mot dig men jag antar att du är vuxen och borde således bete dig på ett sådant sätt.hoppas ni kommer fram till en lösning
  • also

Ingenting. Jag skulle aldrig någonsin acceptera att dom gjorde det heller

• Tooticki

Vårt bröllop är hemligt fram tills 3 veckor innan så det är ingen som kommer ha chansen ett lägga sig i. Min familj skulle låtit oss bestämma själva men m2b´s familj är ganska konservativa av sig och de skulle haft åsikter, därför känns det toppen att göra så här! Inte alltid så lätt att värja sig mot svärföräldrarna...

• Pingi

Svärmor har väldigt bestämda åsikter om det mesta men vi har aldrig varit överens om något tidigare så det blir ändå inte ett problem men det vore ju trevligt om hon va tyst den här gången så man slapp alla diskutioner.

• AnnaochHenrik

Åsikter har de, men de har fått inse att det är vårt bröllop och inte deras. När jag väl fått blivande svärföräldrarna att inse att vi gifter oss borgerligt och att vi inte ens vill diskutera kyrklig vigsel, har de gett upp om att påverka

• KIKKIHOLMBLAD

Vi försöker vara diplomatiska och tar emot alla förslag med öppna sinnen. Dessutom har vi en litet spädbarn så jag är mer än tacksam för all hjälp med planering & tips.

Vi har nog tur som har föräldrar som gärna hjäper till utan att tvinga sig på.

Svar på tråden Hur mycket har era familjer lagt sig i era planer??