• knudan83

Nattvaken katt som jamar... HJÄLP!!!

Hej! Jag hoppas verkligen ni kan hjälpa oss, eller för att vara mer exakt, mig. Vi har en treårig, kastrerad hankatt som är väldigt bunden till mig.
    När vi bodde på annan ort, så kunde vi stänga dörren till sovrummet och sova ostört medan katten roade sig själv i rummet utanför. Sen flyttade vi till ny lägenhet i juli 2006. Sen dess brakade h-lvetet löst... Den nya lägenheten är 34 kvm större med fler rum. På natten vaknar lille sötnosen och går rastlöst omkring i lägenheten och jamar/skriker. Det kvittar om vi stänger dörren/har den öppen - han jamar ändå.
    Vi har provat med att aktivera honom på kvällen, med alla slags leksaker: laserpenna och mer "traditionella" kattleksaker. Inget funkar: katten väcker mig fyra-halv fem varje, sabla natt. Det har lett till att jag nu har börjat lida av sömnbrist.
    Min sambo vaknar inte lika lätt, så han drabbas inte lika hårt. För att få katten någorlunda tyst på natten, så går jag upp en - en och en halv timme på natten för att åtminstonde få det tyst i lägenheten.
    Förutom detta skumma beteende, så är han världens gulligaste och keligaste katt, och jag vill verkligen inte göra mig av med honom - det vill inte min sambo heller. Och inte heller har vi möjlighet att ha en extra katt.
    Just nu ser vi bara två alternativ:
    1) avliva honom, vilket vore synd eftersom han bara är tre år gammal.
    2) Sälja/ge bort honom - vilket inte heller funkar eftersom han är väldigt bunden vid mig. Jag är den enda han verkligen kelar med. Det vore grymt mot honom att överge honom.

Kan ni hjälpa oss? Jag vill gärna sova en hel natt någon gång och samtidigt vill vi gärna att katten ska kunna slappna av i lägenheten, även på natten. Ursäkta detta långa inlägg, men det är verkligen kris nu.
    Kan tillägga att han inte direkt har problem att anpassa sig till nya miljöer. Vi har flyttat förr, utan problem. Han är väldigt stresstålig och lugn.

• Svar på tråden Nattvaken katt som jamar... HJÄLP!!!
  • Akvavit

Jag tror också den är understimulerad. När min kisse var ensam hos mig, instängd i lägenheten under dagen, var hon jättebusig när jag kom hem, och for som en galning genom lägenheten, sprang runt och hoppade på mig och ville få mig att leka. Jag själv var ju trött efter en dag på jobbet och ville slöa i soffan, så hon busade genom nätterna också...för då fanns ju någon hemma i alla fall som man kanske kunde locka till lek...
    Det gick över med en sällskapskatt.

Sort vet jag inte. Själv hade jag en kastrerad hona, och skaffade en till hona som också kastrerades.

• knudan83

Understimulerad på dagen vill jag inte påstå att han är. Jag är hemma om dagarna och skriver uppsats. När han inte sover så leker/kelar vi beroende på hans humör.
    Mammas katt är ett år yngre, så det är min katt som är "gammal". Hehe. Nej, vi känner annars ingen här som har en liten katt till utlåning, men däremot ligger "Kattkommando Syd"- ett katthem, inte långt härifrån. :)

• knudan83

Jag vill tacka för alla råd: ska visa den här konversationen för min sambo när han kommer hem från sitt jobb, så får vi ta ett rejält snack. :)

• Akvavit

Men katthemmen brukar ju gå med på att man får ta hem en katt med avsikt att behålla den, men med en provperiod om man redan har katt. Kanske ska testa det då? Se om det blir bättre?

• Pumpkin

Skaffar ni en till kastrerad katt så funkar väl egentligen vilket som - honkatt eller hankatt. Men kastrerade hankatter har en tendens att gilla sällskap mer än kastrerad honkatter (eller honkatter överhuvudtaget), så en hankatt kanske är mest lämpligt. Men det är ju individuellt såklart.

Anmäl dig som jourhem på katthemmet eller ta hem en kisse därifrån, det tycker jag låter som en riktigt smart idé.

• PennyJenny

Om du har kattkomando syd i din närhet, varför inte testa genom att ställa upp som akuthem under en period? Dels kan du se om det hjälper er situation med katten dels gör du en god gärning.

Har du testat med att sova med dörren stängd och öronproppar? För som det är nu så tro sjutton att du inte så slut på elendet, du gör ju precis som han vill genom att gå upp. Och i de lägena gäller det att ha mer tålamod än katten. Eller vara smartare än honom. Stäng dörren, rusta dig/er med öronproppar och kör så under en period. Troligen slutar han tillslut upp med sitt jamande då han inser att det inte resluterar i vad han vill.

Vår kära Glen höll på så här i början när han flyttade in till oss och det var bara att ge fan i honom på nätterna när han gick runt och jama. Vi körde med öronproppar. Numera ligger han lugnt i sängen och sover mellan våra huvudkuddar och snarkar på nätterna. Hade vi gett efter för hans nycket i början tror jag att det hade varit likadant i dag tyvärr.

• knudan83

PennyJenny:

Vi har sovit med öronproppar sen ett år tillbaka. Hehe. Att ha dörren stängd har funkat förr, men det funkar inte i den här lägenheten. Vi har provat att stänga dörren i perioder, men det är verkligen pest eller kolera. Jag ska ta kontakt med Kattkommando Syd och se vad de kan ordna. :)

• PennyJenny

Ajdå, då var det ju värre. Hoppas en kompis kan lösa det i så fall.

• solrosfrö

En katt till! Helt klart är katten sällskapstrå!

• Jenniecarlsson

Min kastrerade hankatt var EXAKT likadan. Det problemet löste vi genom att skaffa en katt till. Nu roar dom varandra och vi får sova ostört. Din lilla kisse bara har tråkigt och känner sig ensam, precis som våran gjorde=)

• Tooticki

Jag vet inget om katter men jag kan mycket om hundar och min första tanke är att det beror på att han har för stort utrymme att vara på. Stäng några dörrar, låt honom t ex bara vara i köket med sin säng och lite leksaker.

Hundar har ofta lättare att vara ensamma på mindre ytor då de kan överblicka utrymmet.

• Swing

Lider med TS.
    Vi bor i villa och har en 6-årig hankatt som är ute väldigt mycket, utom möjligen mitt i vintern när det är kallt. Han får för det mesta sova på sin egen sköna dyna i vårt trevliga grovkök, där han har nära till mat, vatten och sin kattlåda. Annars väcker han oss nästan alltid vid 04-05-tiden och är kelig, sällskaplig, vill dricka vatten ur kranen (han vande sig vid det innan han kom till oss). Han vill ha en stunds uppmärksamhet och sen bli utsläppt. Det är ytterst få gånger han varit "lös" i huset och inte väckt oss. Är han lös jamar han och krafsar han nästan sönder vår sovrumsdörr. (Han brukar däremot inte störa barnen).
    Han får väldigt mycket uppmärksamhet av hela familjen och har som sagt möjlighet att vara ute mycket, så han är knappast understimulerad.
    När vi var yngre blev vi ibland tvungna att vakta svärmors utekatt (van att bo i hus, vi bodde i enrumslägenhet mitt i city). Den uppförde sig tyvärr på samma sätt och det var ett elände.... vi hade ju inga andra rum eller dörrar att stänga.

Tyvärr har jag inga bra råd att ge, kan bara säga att vi förstår era bekymmer. Vi har verkligen försökt att ignorera katten och inte skämma bort den med uppmärksamhet nattetid, men det funkar inte (och vi vill ju inte ha dörren helt förstörd). Alltså är det grovköket som gäller!

Ibland har han varit hos svärmor en vecka och där får han bara vara ute i koppel på en liten uteplats. DOM brukar inte bli väckta om nätterna. Hmmm..

• Lady o Lufsen

jag har inte läst något ur tråden måste jag erkänna

Var det länge sedan ni flyttade?

Har själv en hona som i perioder "kvittrar" en stund på natten men hon tystnar om hon får en strumpa, lovikavante eller frottégummisnodd...den bär hon omkring i munnen, kelar lite med saken för att sedan nöjt gömma dom någonstans...

Det låter som om eran kisse letar efter något..??? kan det vara så..?

• knudan83

Hej!

Än en gång vill jag tacka för alla tips och råd. I går kväll provade vi att sätta honom i datorrummet (ett lagom stort rum med dörr) med sin toalåda, mat, vatten och lite leksaker. Det funkade superbra och vi fick sova ostört en hel natt.

I eftermiddag kommer mammas katt för en veckas "semester" hos oss, så får vi se hur det blir med en extrakatt.

Så, vi har i alla fall en sak som funkar, vilket känns skönt. Jag gick och lade mig lite tidigare i går, så jag har verkligen fått sova. Hehe.

Tack än en gång.
    /TS

Lady o Lufsen: Vi flyttade hit i juli förra året. Det känns inte direkt som att han letar efter något. Det kan vara, som någon annan här sagt, att han tycker att hans "bevakningsyta" är för stor.

• Tooticki

knudan:

Vad skönt att du fick en hel natts sömn! Lycka till i fortsättningen!

• Brummis

Det jag kan rekommendera är Kattkommando syd som du nämnt ovan.

Säg att du kan tänka dig att bli stödhem och se om det fungerar för er katt.

Jag har två katter från KKS, Svartnos och Vitnos.

• knudan83

Hej!

Kan ju passa på att ge en uppdatering: det var ett tag sen jag skrev det här inlägget.
    Sedan vi började sätta katten i datorrummet på natten så har det inte varit några problem alls. Vi får sova och katten håller sig lugn. Han har även börjat betrakta rummet som "sitt", och blev lite småsur när vi hade en gäst som skulle övernatta i kattens rum. Hehe.

Jaja, hoppas ni alla får ett underbart år 2008. :)

Svar på tråden Nattvaken katt som jamar... HJÄLP!!!