• milla1982

GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??

Sitter här och håller på att betala månadens räkningar och kommer att tänka på jag o min m2b:s ekonomi-situation...

Vi skall gifta oss i mars och då är ju tanken att man skall dela på allt, men när det gäller ekonomin så lyckas jag inte övertyga min m2b att ha gemensam ekonomi. HUR GÖR ALLA ANDRA???

Jag är ganska traditions-fast men hur gör ett modernt gift par egentligen? Min mamma hävdar starkt att vi skall ha delad ekonomi...

Några viktiga speciella förhållanden råder mellan mig och min m2b:

- jag tjänar ca 6500 kr mindre än honom per månad innan skatt..
    - jag är lyckligt lottad och har fått i gåva (förskott av arv typ) en lägenhet som är värd ca 800.000 kr
    - jag är annu mer lottad eftersom jag även kommer att få bygga vår tilltänkta hus på mina föräldrars tomt i framtiden, den är värd ett 2-3 miljoner idag, pengar som jag visserligen inte kan spendera etersom vi har för avsikt att bo där hela livet, det går alltså inte att mäta i pengar på det sättet eftersom de är låsta i fastigheten
    - vi båda har inga studielån trots tre år var på högskola
    - jag har ca 130 tusen i sparkapital, han har typ 300-400 tusen tror jag..

Idag splittar vi på alla gemensamma räkningar så som hyra, lånekostnader, mat, bil osv. Vi köper våra kläder var för sig och när jag går på krogen så betalar jag själv...

Dessutom så hyr jag för tillfället ut min bostadsrätt som jag fått i gåva med en mellanskillnad på 1300 kr per månad som går direkt till mig, vi bor idag i en annan lägenhet som vi betalar lika mkt var för...

När vi gifter oss i mars vill jag gå över till gemensam ekonomi.. fast jag vet inte hur jag skall lägga fram det...kan man gå till en familjejurist eller nått, eller prata med banken kanske???

HUR GÖR ALLA ANDRA I DAGENS MODERNA SVERIGE???

• Svar på tråden GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??
  • MrsFellerA

Lady o Lufsen

Absolut!!! Vi har gemensam ekonomi - ett lönekonto där båda lönerna går in. Varsitt kort kopplat till det kontot. Varje måndad går vi igenom ekonomin, betalar räkningar, budgeterar för mat, bil och gemensamma kostnader, sätter över pengar på sparkonto. Därefter ger vi varandra "månadspeng", runt 4000-5000kr var som vi gör VAD VI VILL MED! Det här systemet funkar super för oss, vi känner att vi har stenkoll på ekonomin och samtidigt att vi sparar mycket mer varje månad.

Vi har också gått igenom en hel del olika varianter, men detta är det bästa! Att en av oss tjänar mer än den andra spelar ingen roll - det är våra pengar.

• Jonna83

jag trodde det var mycket vanligare att göra som vi gör men nu märker jag att det närstan hör till ovanligheterna.
    Vi har ett enda konto där bådas lön sätts in. Därifrån betalar vi allt som ska betalas.
    Vi ger varken varandra "månadspeng" eller "veckopeng".. Eller behöver budgetera eller titta över pengarna varje månad.
    Vill vi köpa något gör vi det, båda är lika ekonomiska så det har aldrig ställt till problem. Det bästa av allt är att vi kan spara så mycket mer pengar än vad vi gjorde när vi hade delad ekonomi.

Skulle inte vilja ha det på något annat sätt!

• Tooticki

Håller med Lady & Lufsen. Vi unnar varandra allt varför det inte är konstigt att min brasilianska vaxning betalas med gemensamma pengar, eller fika med vänner, eller kurslitteratur. Allt detta är ju på något vis ändå en del av vårt liv. Precis som Jonna83 skriver så kan vi spara så grymt mycket mer pengar på detta sätt också.

Kanske krävs det att man har samma syn på ekonomi för att det ska fungera dock... Har en väninna som pluggar och hon erkänner villigt att om hon och sambon hade haft gemensam ekonomi skulle hon med största sannolikhet shoppa upp även hans pangar, inte bara sina egna.

• Ilbäcksan
    Akvavit skrev 2007-11-28 09:13:09 följande:
    Just nu när vi är sambo har vi ett konto där vi sätter in lika mycket pengar varje månad (vi tjänar ungefär lika mycket). Därifrån dras husräkningar och allt som har med hus och hem att göra, renovering samt gemensamma resor och allt annat som är gemensamt.Övriga pengar disponerar vi själva över som vi vill.
    Så gör vi också, vi har ett "huskonto" där alla räkningar dras ifrån, där sätter vi in lika mycket. Sen har vi ett "fritidskonto" med varsitt visakort där allt vi gör tillsammans tas ifrån, mat, bio, restaurang, resor osv. Där sätter vi också in lika mycket eftersom vi tjänar nästan lika mycket(jag tjänar lite mer, men jag har också ett billån). Sen har vi varsitt lönekonto som är våra egna pengar att spendera. Jag tycker det är rätt skönt att ha det så, jag vill inte behöva fråga honom om det är ok jag köper ett par dyra skor tex.
  • Ilbäcksan

Lady o Lufsen skrev 2007-11-29 09:42:39 följande:

...många skriver typ att "dom gör som dom vill med pengarna som blir över" och inte har gemensam ekonomi...går det inte att göra som man vill för pengarna även MED gemensam ekonomi?
    Det går säkert, det beror ju vad man är för typ av individer, men det är nog bra om man dubbelkollar med sambon ifall det är ok att köpa en 21" widescreenskärm till datorn och inte tar för givet att man gör som man vill med "bådas" pengar som det ju då blir. Jag vill ha friheten att kunna bestämma det själv utan att fråga om det är ok, och det tycker jag man bör göra om man har gemensam ekonomi.
  • Ilbäcksan
    Nightingale skrev 2007-11-29 09:35:12 följande:
    Vad har det för betydelse att man är gift för ekonomin??Vi kommer att göra som vi alltid gjort. Icke gemensam ekonomi.Funkar hur bra som helst för oss! Båda för över samma summa (4-5000) på ett gemensamt konto där räkningar och mat dras ifrån. Det som blir över för vi över på ett gemensamt sparkonto. Pengarna utöver de 4-5000kr gör vi som vi vill med.
    Å, vad avundsjuk jag blir att bara lägga 4-5000:- i månaden på BÅDE mat och räkningar... Ni bor inte i hus va? Jag lägger det dubbla... Ibland längtar jag tillbaka till lägenhetstiden... mer pengar över i plånboken...
  • tamate

Jag tycker att mina svärföräldrar gör bra, dom tar ihop lönerna, betalar alla räkningar får vars 1000 kr i fickpeng och det som blir över sätts in på sparkonto. Jag anser tt dom har jätte koll på sin ekenomi och dom har kunnat göra stora renoveringar på huset på så sätt utan att hamna så mycket i skuldfällan.
    I deras fall är det hon som tjänar mest men annars kan man få höra att (oftast killen) den som tjänar mest förlorar på att ha delad ekenomi men det tycker jag är fel, den som tjänar mindre kan ju oftast inte hjälpa det. Min man tjänar mer än mig pga att han har valt att jobba inom samma genre en längre tid och han är äldre än mig medan jag valde att ta olika jobb och skaffa mig bred erfarenhet. Att jag studerat och gått hemma en längre tid pga graviditet etc gör u inte det bästa med min inkomst heller.

Hade jag varit dig TS så hade jag satt mig ner och tagit ett snack med mannen och frågat hur han har funderat och om han funderat på det. Sedan får ni disskutera ut en bra lösning. Förstår inte riktigt vad en jurist ska ha med det att göra såvida ni inte bestämmer er för att ha delad och du vill säkra din inkomst som din men då borde ni skriva äktenskapsförord.

Lycka till

• Zozo

Vi har haft helt gemensam ekonomi sedan vi flyttade ihop fôr 10 ar sedan. Det trots att vi under den här tiden haft helt olika lôner och idag tjänar maken en bra bit mer än vad jag gör. Vi har flera gemensamma konton; ett huvudkonto där lönerna går in och dit alla vara kort är kopplade. Därifran betaler vi alla räkningar. Vi har sedan gemensamma sparkonton etc vid sidan dit vi fôr över pengar efter hand.

Eftersom alla vara betalkort är kopplade till samma konto sa blir det aldrig nagot tjafs om vem som ska betala; Vi utgar fran att om bada lägger 100% av det de tjänar i potten sa delar bada pa det som finns; det vore ju urlöjligt om tex maken stack ivâg pa tre veckors semster pa Hawaii och jag fick stanna hemma eftersom "jag" inte hade rad... Eller tvärt om.

Ingen av oss hade nagra tillgangar i form av besparingar, lâgenheter eller annat när vi flyttade ihop och vi har heller inga barn fran tidigare förhallanden. Nâr vi köpte lägenhet gjorde vi det gemensamt.

• Lilla My

Ni jurister som har koll: Är det nödvändigt att träffa en jurist för att skriva ett äktenskapsförord (inga konstigheter, bara så att han slipper ta över mina studieskulder som vi skulle skilja oss)? Min bilvande svärfar tycker att han är jättebra på avtal och sånt, men jag litar inte riktigt på att det blir rätt.

• Trettondagsafton

Indiebrud - Skulle du laga tänderna själv eller dra om elen i en hel villa utan att vara elektriker? Jag hoppas att svaret är nej Med andra ord tycker jag att du självklart ska kontakta en jurist för att skriva äktenskapsförord. Det är aldrig roligt att upptäcka att nåt blivit fel när det är för sent.

Svar på tråden GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??