• arot

Egypten - all inclusive

Hej!

Vi tänkte boka en resa till Egypten med boende på hotell med "All inclusive".

Min fråga är nu om det finns någon här som har några erfarenheter att dela med sig av om att resa till Egypten eller att bo på hotell med "all inclusive"?

Tack!

• Svar på tråden Egypten - all inclusive
  • charmed

inte allinclusive men jag har varit på egypten och värra land får man ju leta efter,dock bara enligt ina erfarenheter. Finns de som gillar det ändå det gäller väl om smaksak

• Melis

Jag tycker att det är fel att klassa ett helt land efter en erfarenhet(eller möjligtvis två). En nära kompis åka till egypten varje år i dec och ska dit även i år, hon har köpt en resa med all inclusive och hon är supernöjd...

• Karis Annelie

Ska du till Hurghada eller?
    Tyvärr ser man ingenting av det unika och underbara med egypten där, så försök att göra utflykter till luxor, kairo, nilen eller ngt annat mer genuint. Hurghada är uppbyggt för turismen,,, finns inget gammalt o fint där tyvärr... Men det är dykarparadis om man gillar sånt O snorkling då.

• jenba

vi bodde i Hurghada på ett all inclusive hotell som heter arabella, vet inte om jag får säga här vilket resebolag det var men det kan du isåfall få reda på på annat sätt....

vi åkte utflyker till kairo och såg pyramiderna, och sen åkte vi på en dagsutflykt för att shoppa lite. vi hade det jääääättemysigt!

:D vart ska ni åka?

• Tittij

Jag, min sambo, min chef och hans tjej tycekr alla att Egypten är det värsta ställe vi besökt! Nu var de i Hurghada och vi i Sharm El Sheik. Det finns inget att titta på, absolut inget att shoppa, nöjesutbudet är oerhört magert då de är muslimer och inte dricker alkohol själva.

Dock är röda Havet helt fantastiskt! Gillar man att snorkla och inte tänkt sig att lämna hotellet är nog Egypten bra. Vi bodde på ett All-inclusive hotell men hade inte lagt till för maten (bara betalat boendet) då vi gillar att äta på olika ställen. Tyvärr var maten så oerhört dålig på de restauranger vi besökte så det slutade iallafall med att vi åt allting på hotellet. Så ska ni till Egypten rekommenderar jag absolut att ta All-Inclusive.

Kairo ska vara väl värt ett besök, men vi hade så lång väg dit, så vi orkade inte.

• jenba

Tittij:

nja alla är inte muslimer i egypten, det finns en del kristna också. och om alkoholen vet jag inte så mycket om på restauranger utanför hotellet men visst serverades det alkohol. visst var det inte lika som det kan vara i spanien eller till något annat typiskt charterresemål, men det var klart semester och vi tyckte att det var bra! vi åkte dit över nyår så hotellet hade ordnat en stor middag för alla gästerna på hotellet. dem hade slagit upp ett stort tält på stranden. det var riktigt skoj!

arot:
    hoppas ni hittar ett trevligt och mysigt hotell i egypten!
    lycka till! :D

• Tittij

Självklart är inte 100% av befolkningen muslimer, precis som inte Sverige består av enbart kristna... Men gick man ner till byn på kvällarna så fick man leta innan man hittade ett ställe som serverade alkohol. På de flesta ställen fanns bara kaffe och vattenpipa.

På hotellet fanns det dock allt i drickväg. Men letar man efter shopping och lite party är Egypten verkligen fel ställe!
    Egypten är bra för snorkling och relax, passar barnfamiljer som inte vill lämna hotellet, anser jag :)

• Mi26

Jag har ocksa varit i Egypten flera ggr och har enbart positiva erfarenheter fran vara resor. Vi har besokt bade stader (Kairo, Luxor) samt bott i Hurghada. Dessutom har vi bokat var brollopsresa (all inclusive) till Marsa Alam som ar en mindre ort langs Roda Havs kusten. Det brukar ju sta i kataloger om ett stalle serverar alkohol, ar "party" el familjevanligt sa jag undrar hur man kan bli overraskad nar det inte ar som man forvantat sig, och speciellt inte om man aker till ett muslimskt land. Att boka all inclusive ar nog att rekommendera. Roda havet ar fantastiskt for bad och dyk och har man mojligheten ska man definitivt forsoka ta sig till t ex Kairo el besoka templet i Karnak.

• jenba

ja nej det är verkligen inget party land! men det tror jag man faktiskt kan förstå.. där är det bara vila och sightseeing....

• september22

Var i Hurgada för några år sen och jag måste bara säga att även vi upplevde att maten var usel och människorna var riktigt otrevliga och läskiga. Men Röda Havet var helt underbart! Skulle kunna åka dit igen för att bo all inclusive och endast lämna hotell bygnaden för att snorkla i havet.

• Tittij

Mi26:
    Jag ser inte nånstans att nån skrivit att de blivit överraskade att det inte var som man tänkt sig. TS frågar efter erfarenheter, jag delade med mig av mina så man vet vad man har att vänta sig...

Vi var inte ute efter party, men det hade ju varit skoj om det funnits nåt mer att göra än att sitta på hotellet och häcka...

Men jag ser att det även finns folk med positiva erfarenheter av Egypten och tur är väl det, att vi tycker olika.

• jenba

egypten har aldrig varit mitt första alternativ till semesterort, men vi ville åka där det var varmt över nyår. och ja, en del människor var lite läskiga och närgående. men det var dem när man gick inne i stan, jag vågade inte gå in i någon affär. men vi var ju på utflykt med en reseledare och en grupp från hotellet så det var ju lugnt så. men jag skulle nog inte vågat gå ner själv.

så det var liksom hotellet eller utflykter som vi var på. så ska man åka till egypten så skulle jag definitivt välja allinclusive. då finns ju nästan allt vid hotellet.

men det var vääääldigt kul att åka runt och se lite mer än bara hotellet.

• AnnaochHenrik

Vi ska nog dit på bröllopsresa, med syftet att mysa ihop, slappa i solen och läsa en massa böcker. Att inte lämna hotellområdet alls låter oerhört lockande för just bröllopsresan... Annars skulle jag nog valt bort Egypten eftersom man hört så mycket negativt, men nu är det bara sol, bad och vila vi vill åt...
    Hörde en skräckhistoria häromdagen, en kollega hade åkt all inclusive till ett hotell som enligt katalogen var femstjärnignt, men som hon snarare skulle beskrive som knappt tresjärnigt. All inclusive-paketet visade sig vara betydligt mindre generöst än vad resebolaget utlovat, personalen var vidrig, maten äcklig o.s.v. Det gäller nog att hitta rätt hotell!

• jenba

ja absolut!! så kan det ju faktiskt vara äden i andra länder, att antalet stjärnor statusen kan se olika ut. så var det när jag och min kompis åkte till grekland. hotellet tyckte att dem var 4 stjärnigt medan det var 3 stjärnigt enligt apollo. men vila, sola och bada kan du definitiv göra i egypten...

AnnaochHenrik skrev 2007-11-15 09:16:28 följande:
    Vi ska nog dit på bröllopsresa, med syftet att mysa ihop, slappa i solen och läsa en massa böcker. Att inte lämna hotellområdet alls låter oerhört lockande för just bröllopsresan... Annars skulle jag nog valt bort Egypten eftersom man hört så mycket negativt, men nu är det bara sol, bad och vila vi vill åt...Hörde en skräckhistoria häromdagen, en kollega hade åkt all inclusive till ett hotell som enligt katalogen var femstjärnignt, men som hon snarare skulle beskrive som knappt tresjärnigt. All inclusive-paketet visade sig vara betydligt mindre generöst än vad resebolaget utlovat, personalen var vidrig, maten äcklig o.s.v. Det gäller nog att hitta rätt hotell!
  • fjäskan

Har oxå varit i Hurghada.
    På ett all inclusive hotell.
    Kan inte uttala mig om resturangerna för vi åt ju på hotellet men maten där var toppen Klart att under en två veckors semster så kanske det var en eller två dagar då maten inte passade men jag gillar det mesta. Till frukost stod det ibland en kille och stekte små omelletter. Då kunde man välja själv vad han skulle ha i den. Super mysigt!

Och jag tyckte det fanns gott om shopping! Hur mycket som helst, och vad som helst. Klart att det är ju mycket krimskrams och vattenpipor men det fanns en hel del butiker med.

Nu var jag med min mamma och dotter på semster så party hade det inte blivit för mig även om jag var på självaste Mallis.
    Men jag tycke mig skymta en nattklubb eller två. En vet jag fanns i anslutning till ett hotell. Hotellen har mycket aktiviteter och partyn om inte annat.

Jag tycker det är ett land väl värt att besöka. Men man ska turista. Besöka pyramiderna, Kairo, Konugarnas dal mm
    Det är helt fantastiskt !

Jag köpte med mig papirmålning med nefertiti på som nu sitter på väggen hemma. Den är så vacker och alla som kommer hem kommenterar den posetivt.

Fast jag skulle rekomendera att åka dit på vintern. Då är det mycket behaligare väder för att åka runt i en turist buss

• Mrs Mommy

Får man fråga vad ni betalade ca för all inclusive per/pers?

• jenba

vi betalade ca 17400 för två pers en vecka. ex utflykter.

• sarina

Jag har varit tillsammans med min pojkvän (blivande make) en vecka i Sharm` och har nu bokat en ny resa i januari till Hurgada.

Både Sharm och Hurganda är som "uppbyggda tivoli" för turister, vilket vanligen inte ligger i min smak! Men om man klarar att bortse från allt "krimskrams" och dricks-tiggande egypter, så är Egypeten som resemål på vinter helt OK och mer än så tycker jag!

Perfekt temperatur i luft och vatten..
    Billigt (resa, hotell, mat etc)...
    Sevicevänligt folk... (om man klarar att inte irritera sig på att de vill ha dricks för ALLT och hela tiden vill bjuda på äckligt te)
    Vackra utflyktsturer (rekommenderar varmt- om ni ska till Sharm- en tripp till "Den brinnande busken och Katarina klostret" mitt ute i öknen)- hisnande vackert!

• Mrs Mommy

Det där med dricks är en del av kulturen och inte direkt tiggande. Har varit mycke i Libanon och där är det normalt att dricksa för allt, parkering av bilen till toa damen mm.

Att västerlänningar och svenskar ses som miljonärer gör ju inte saken bättre.

sarina skrev 2007-11-15 10:25:21 följande:
    Jag har varit tillsammans med min pojkvän (blivande make) en vecka i Sharm` och har nu bokat en ny resa i januari till Hurgada. Både Sharm och Hurganda är som "uppbyggda tivoli" för turister, vilket vanligen inte ligger i min smak! Men om man klarar att bortse från allt "krimskrams" och dricks-tiggande egypter, så är Egypeten som resemål på vinter helt OK och mer än så tycker jag!Perfekt temperatur i luft och vatten.. Billigt (resa, hotell, mat etc)... Sevicevänligt folk... (om man klarar att inte irritera sig på att de vill ha dricks för ALLT och hela tiden vill bjuda på äckligt te)Vackra utflyktsturer (rekommenderar varmt- om ni ska till Sharm- en tripp till "Den brinnande busken och Katarina klostret" mitt ute i öknen)- hisnande vackert!
Svar på tråden Egypten - all inclusive