• snart vi två

Kan man ta betalt av gästerna???

Hej

Jag sitter och funderar en del på inbjudningen. Vi har inte gott ställt, men ändå skulle vilja ha ett fint bröllop.

Så jag tänkte att kan man ta betalt av gästerna??
    Är det någon som har gjort det??
    Skulle man kunna ta då ca 150:- per gäst??
    Eller är det för lite eller kan man ta mer??

Ja det är inte lätt det här, så jag hoppas att ni kloka kan hjälpa mig med det.

Eller om någon har några bra förslag på att få så fin och billig middag efteråt??

• Svar på tråden Kan man ta betalt av gästerna???
  • bruud08

Nej man kan inte ta betalt av gästerna. Det är ni som bjuder dem på fest. Se det som så, ni får ju iaf tillbaka en stor del av det ni lägger ut på bröllopet genom värdet på alla presenter.

• snart vi två
    bruud08 skrev 2007-10-27 09:50:08 följande:
    Nej man kan inte ta betalt av gästerna. Det är ni som bjuder dem på fest. Se det som så, ni får ju iaf tillbaka en stor del av det ni lägger ut på bröllopet genom värdet på alla presenter.
    Jo det är ju sant, får försöka koppa på ett billigt sätt att fixa maten istället
  • Protea

Jag vet många som tar en avgift istället för presenter. Många gäster tycker att det är skönt så slipper dom fundera på vad de ska köpa samt hur mycket de ska betala. Jag vet dom som tagit mellan 250- 350kr. Men jag vet samtidigt att många gäster även tycker att det känns fel...

Jag skulle tycka att det var jobbigt att be om pengar för att vi ska ha råd och gifta oss. Så vi kommer inte att ta betalt! Men det är ditt bröllop och du som bestämmer. Lycka till

• Lavendelblomma

Aldrig! Jag tycker absolut inte att man kan ta betalt av gästerna. De är ju gäster! Och har man inte råd att ha ett stort bröllop så tycker jag att man inte ska ha det. Ni kan väl ordna med ngt mkt enkelt med de närmaste?

• Zeal

När jag berättade för mina kompisar att jag skulle gifta tog de för givet att de skulle betala en kuvertavgift. Men nu hade jag och min sambo inte tänkt ha det så mina kompisar blev lite paffa faktiskt när de skulle slippa betala. Så det där beror på vad man är van vid och vad man själv tycker passar.

• lillaj

Det där är väldigt olika, för många är kuvertavgift självklart och för andra inte, nästan lite känsligt har jag förstått. Mest normalt är väl att gästerna blir bjudna. Man kan ju minska kostnaden genom att ha betalbar och kanske önska sig pengar till bröllopsresan. Så kommer antagligen vi att ha det. Funderade på kuvertavgift först men har nog kommit fram till att inte ha det. Men det är upp till var och en. Man kan ju pejla runt lite i umgängeskretsen om folks uppfattning kring detta. Lycka till!

• MissLovely

klart det är olika, och man vet själv vad som är rätt eller fel för ens gäster och hur dom reagerar. Meen jag och min mb2 skulle aldrig ens tänka den tanken. För om man man gifter sig får man göra festen för den summan man har och inte förvänta sig att andra betalar.

• snart vi två

Skulle min m2b få bestämma så skulle det bara vara vi två och borgerligt. Det är inget stort vi ska ha. Lägger heldre pengarna på resan, ringen, fotografen och frissan och kläderna. Så själva festen är inte så viktig för våran del, men ändå vill man ju ha något.

Men nu när jag läst vad ni skrivt och tänkt igenom lite, så är det ju bäst att bjuda folket, kom på med att över helften får resa 125 mil för att komma med så då vore det ju dumt och ta en kuvertavgift. Presenter är inget vi behöver.

• DetOrdnarSig

Jag vet inte om ni som svarar att nej det kan man absolut inte göra, utgår ifrån hur ni personligen vill ha det eller om ni faktiskt tycker att kuvertavgift är någon som inte borde få förekomma. För faktum är att många har kuvertavgift för att få råd och istället undanber presenter, som för de flesta gäster ändå innebär en större kostnad än de föreslagna 150 kronorna. För svaret på frågan om man kan ta betalt av gästerna är ju självklart ja, eftersom många gör det hela tiden. Sen kan man argumentera för och emot om det, men jag tycker det är väldigt tråkigt att svara "Nej" och "Aldrig". På vilket sätt hjälper det TS?

Jag tror att det är väldigt olika i olika bekantskapskretsar. Jag känner ingen som har haft kuvertavgift, men om någon skulle ha det skulle jag inte reagera negativt. Det är deras val och jag har ju valet att tacka nej om jag inte tycker det är ok. Att man skulle få tillbaka kostanden genom presenterna är ju bara sant om det finns en massa saker man behöver och faktiskt också får.

• Rödaanna

Jag tycker att man ABSOLUT kan ta ut kuvertavgift!

Vi hade ett litet bröllop för bara vår närmaste familj men alla fick betala sina egen kost och logi (alla övernattade på pensionatet där middagen intogs). Visst blev det lite gruff och åsikter om det men vi valde att inte lyssna för hade gästerna inte betalat hade vi ALDRIG blivit gifta. Jag vill inte berätta vad gästerna fick betala men det var betydligt mer än 150 kr. I övrigt håller jag med "DetOrdnarSig" - man har alltid möjlighet att tacka nej. Det var som sagt lite jobbigt innan med syskon som påstods sig inte ha råd men nu i efterhand har det inte varit något tal om pengar utan överlag bara positiva lovord. Självklart avsade vi oss presenter men fick ändå några som kom från hjärtat.

Svar på tråden Kan man ta betalt av gästerna???