• Bjca

Hej laser för ögon???

Jag har bara positiva erfarenheter av laserbehandling. Jag opererades i februari i år och såg bättre direkt efter operationen, sen efter ca. en vecka såg ja perfect!! Det är helt underabart at slippa tänka på linser och glasögon.

Jag gjorde ELSA operationen vilket jag tror är den bästa för att man slipper skära i ögat. Hornhinnan skrapas bort och därefter "kör" de med laser...luktar då bränt och man blir orolig, men de va ingen fara!! Läkningsprocessen tar ca 1 år innan hornhinnan växt till ny! Men du ser normalt! Smärta de två första dagarna då du bör ligga i mörkt rum, men detta va de verkligen värt!

Med den andra operationstekniken skär man en flik på hornhinnan och vikar ut för att kunna gå in med laser därefter fälls fliken tillbaka. Det som kan hända är att hornhinnen inte fälls tillbaka korrekt utan flikar.
    Självklart finns de för och nackdelar med båda operationerna. Men enligt min läkare är den första mer skonsam för ögat. Den andra operationen går dessutom bara att göra om du har lite tjock hornhinna!
    Min operation kostade 22000kr med studentrabatt! En operation ska räcka, det ska inte behövas att göra om! Jag har bara gjort en som sagt och ser perfect! Beror kanske lite på vad för synfel man har oxå!

Oj de blev långt men hoppas du har fått någon hjälp!
    Kram

• Bjca

Jag hade -3.0 på båda ögnonen.....tror de heter så?! Alltså kunde inte köra bil utan men såg ändå lite hyffsat men svårt när avståndet blev mer än 10 meter, då det blev suddigt!

Dessa operationer är inget som "vanliga" sjukvården gör utan det bästa är att ringa till de kliniker som gör operationerna direkt. De jag ringde till innan jag bestämde mig var väldigt vänliga och svarade på frågor.
    Det finns kliniker som gör operationer för ca. 19000 kr för mindre synfel som mitt räknades till, men jag valde lite dyrare där jag kände mig mer trygg. Ögonen är ju trots allt det viktigaste man har!!
    När man gjort en operation får du räkna med att ha solglasögon en längre tid, upp till ett år! Jag skulle rekomendera att göra operationen nu innan jul när det är lite
    mörkare ute istället för på våren som jag gjorde.

• Bjca

Å va härligt, får vänta med den resan ett halvår! Det är ju inga problem att göra efter heller, bara att jag kände att det va lite väl mkt vårsol just när jag gjort de men de va ju inga problem egentligen! Jag hade knappt nån väntetid, kunde få nästkommande vecka men jag väntade 2 veckor så allt gick så fort, bra de så man inte hinner tänka för mkt...

De flesta kliniker har gratis konsultation = en liten undersökning! Sen görs en mer utförligare dagen innan operationen! Lycka till!!!

Svar på tråden Hej laser för ögon???