• fluff83

Hej laser för ögon???

Hej!!!!

Vill gärna få tag i ngn som har gjort eller ska "operera" bort sin dåliga syn!!! Vad kostar det? Var gör man det?? Vilka är riskerna?? Hur känns det efteråt?? Håller det? Har hört att man får göra om det igen efter ett tag?

Som sagt många frågor hoppas ngn vet ngt=)=)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hej laser för ögon???
  • Bjca

Jag har bara positiva erfarenheter av laserbehandling. Jag opererades i februari i år och såg bättre direkt efter operationen, sen efter ca. en vecka såg ja perfect!! Det är helt underabart at slippa tänka på linser och glasögon.

Jag gjorde ELSA operationen vilket jag tror är den bästa för att man slipper skära i ögat. Hornhinnan skrapas bort och därefter "kör" de med laser...luktar då bränt och man blir orolig, men de va ingen fara!! Läkningsprocessen tar ca 1 år innan hornhinnan växt till ny! Men du ser normalt! Smärta de två första dagarna då du bör ligga i mörkt rum, men detta va de verkligen värt!

Med den andra operationstekniken skär man en flik på hornhinnan och vikar ut för att kunna gå in med laser därefter fälls fliken tillbaka. Det som kan hända är att hornhinnen inte fälls tillbaka korrekt utan flikar.
    Självklart finns de för och nackdelar med båda operationerna. Men enligt min läkare är den första mer skonsam för ögat. Den andra operationen går dessutom bara att göra om du har lite tjock hornhinna!
    Min operation kostade 22000kr med studentrabatt! En operation ska räcka, det ska inte behövas att göra om! Jag har bara gjort en som sagt och ser perfect! Beror kanske lite på vad för synfel man har oxå!

Oj de blev långt men hoppas du har fått någon hjälp!
    Kram

• fluff83

ja verkligen tack!!!

vet du vart man kan vända sig för att få information?? Vem ringer man?? sin husläkare??? remitterar han??

Eller går man direkt till kliniken?? vad hade du för synfel?? såg du väldigt illa??

Jag ser ju hjälpligt utan glasögon men kan absolut inte köra bil. kan heller inte gå ut och gå utan glasögonen utan att lbi helt snurrig i huvet, klarar dock att spela fotboll utan !? konstigt ser dock inte foks ansikten så bra på långt håll....

• Bellanote

när jag var och frågade för 4 år sedan så skulle det kosta 12,000 per öga för mig men då har jag både brytning och närsynthet..

men det låter inte som du har så farligt. men det folk inte tänker på att man gör dessa op varje dag på folk som har grå starr el liknande och det funkar ju bra. min bror gjorde sin i början på året med ny hornhinna från början med sån de skär ut och sen lägger tebax. han är super nöjd

• Bjca

Jag hade -3.0 på båda ögnonen.....tror de heter så?! Alltså kunde inte köra bil utan men såg ändå lite hyffsat men svårt när avståndet blev mer än 10 meter, då det blev suddigt!

Dessa operationer är inget som "vanliga" sjukvården gör utan det bästa är att ringa till de kliniker som gör operationerna direkt. De jag ringde till innan jag bestämde mig var väldigt vänliga och svarade på frågor.
    Det finns kliniker som gör operationer för ca. 19000 kr för mindre synfel som mitt räknades till, men jag valde lite dyrare där jag kände mig mer trygg. Ögonen är ju trots allt det viktigaste man har!!
    När man gjort en operation får du räkna med att ha solglasögon en längre tid, upp till ett år! Jag skulle rekomendera att göra operationen nu innan jul när det är lite
    mörkare ute istället för på våren som jag gjorde.

• fluff83

typiskt åker på bröllopsresa nu i januari, kanske ska vänta ett år då typ till nästa höst eller ngt... är det lång väntetid??

• Bjca

Å va härligt, får vänta med den resan ett halvår! Det är ju inga problem att göra efter heller, bara att jag kände att det va lite väl mkt vårsol just när jag gjort de men de va ju inga problem egentligen! Jag hade knappt nån väntetid, kunde få nästkommande vecka men jag väntade 2 veckor så allt gick så fort, bra de så man inte hinner tänka för mkt...

De flesta kliniker har gratis konsultation = en liten undersökning! Sen görs en mer utförligare dagen innan operationen! Lycka till!!!

• Hemlis..

Ang solglasögon så var det inget jag kände som något problem. Jag blev lite mera ljuskänslig, men jag var inte tvungen att ha solglasögon. Utan det var mer som man kände.

Har för mig att det inte var någon väntetid alls. Fick i princip tid till första kollen veckan efter jag ringde.

Gjorde Lasik för snart två år sen. Är otroligt nöjd. Kostade 25 000 och var över på mindre än 15 min. Återbesök dagen efter och full syn!

• Mirakel

Hej!
    Jag gjorde operation (Lasik) för nästan precis ett år sedan. Ser idag perfekt! Gjorde ont under dagen (gjorde operation på morgonen), så då låg jag still i ett mörkt rum och lyssnade på ljudböcker och sov. Men sen på kvällen var jag uppe och såg, om inte perfekt, så riktigt bra. Dagen efter var det omkontroll, och sedan kontroll ett par gånger till innan jag såg 100%.
    Vilken operation man får göra beror till stor del på vad de kommer fram till på undersökningen man får göra innan.
    Jag var på undersökning på två ställen; Medocular (www.medocular.se/) och Globen (www.globeneyeclinic.se/). Tog två ställen "för säkerhets skull". Valet föll sedan på Globen, mest för att de fanns i min hemstad + att jag fick bättre förtroende för den läkaren (subjektivt, jag vet).

Hur nära inpå bröllopsresan du kan operera kan nog läkarna svara på. Vad jag har för mig så skall man inte bada o dyl inom den närmsta månaden/månaderna efter operation iallafall.

Lycka till!

• pickolina78

Jag op mig med Lasik för 5 år sedan. Åkte hem och vilade i ett par timmar efteråt och när jag öppnade ögonen så såg jag perfekt. Ingen smärta eller problem.

Nu op jag mig med M-Elsa för typ 5 veckor sedan. Första dagen var ett rent helvete av smärta. Efterföljande dagar var smärtsamma, men uthärdliga i alla fall. Jag kunde inte öppna ögonen + att ögonen rann extremt mycket hela tiden. Efter några dagar fick jag ta ut skyddslinserna och efter det fick jag lättare att öppna ögonen samt att dom rann mindre.

Tyvärr har läkningen inte gått som den ska. Ögonen ser fina ut, förutom en liten ökad svullnad på ena ögat. Efter 5 veckor så har jag dock inte återfått en användbar syn, vilket man borde få inom 2 veckor. Jag har en syn på 20-30% ungefär. Jag har aldrig sett så dåligt i mitt liv och är glad att jag just nu inte kör bil eller jobbar, för jag vet inte hur jag skulle klara något utav det.

Svar på tråden Hej laser för ögon???