• Nymåne

Balkan/finskt/svenskt bröllop

Tjenix!
    Är en finska som ska gifta mig med en kroat. Vi kommer ha släkt med och så klart vänner från Sverige. Då är frågan, hur får man till vigsel och fest som känns "oss"? Man vill ju att gästerna ska trivas också=) Det får ju inte kännas som ett hopplock, utan gärna en svensk vigsel/fest med MYCKET inslag från våra kulturer. Nu skiljer den finska kuturen inte sig så mycket från den svenska, men jag har NOLL koll på seder när det gäller vigsel... Hjälp! Tips är varmt välkomna!

• Svar på tråden Balkan/finskt/svenskt bröllop
  • Linda och Hannes
    Visa08 skrev 2007-10-31 12:48:10 följande:
    och så Bjuda på rispiroger som vickning kanske....
    Gu va bra tips! Karelska piroger som vickning e ju en strålande idé och väldingt finskt.

Klart ni skall anamma det finska. Det ger lite krydda till de svenska traditionerna.

Min mamma är oxå från Finland, jag är född/uppvuxen i Sverige och även om min m2b inte skulle vara finlandsvensk så skulle jag nog velat ha nått finskt med. Om inte så åtminstone för de finska gästernas skull.
  • Visa08

Linda och Hannes:
    Ja just ja...så heter de, Karelska piroger. Jag tycker att de är goda
    Bjöd faktiskt på sådanna när min minsta dotter fyllde 2 år på valborgshelgen. Vi gjorde Sima och fågelbon/valborgskakor (typ trassliga munkar) då också....lite OT kanske...

Vad kan man mer hitta på?

• Linda och Hannes

MMMmmm... sima e sååå gott tycker jag. Fågelbon har jag nog aldrig smakat.
    Åsså inte glömma äggsmöret till pirogerna!

• Visa08

Hihi....nej då! Men jag måste säga att det är godare med svenskt smör när man gör sånt...hahahaha

Linda och Hannes skrev 2007-10-31 13:53:25 följande:

MMMmmm... sima e sååå gott tycker jag. Fågelbon har jag nog aldrig smakat. Åsså inte glömma äggsmöret till pirogerna!
  • Visa08

Är det någon som kan berätta lite om hur en brudkidnappning går till? Jag skulle gärna vilja göra en sådan på mitt bröllop men det verkar ju fånigt att beordra mina tärnor att göra så?

Min ena tärna är finska, hon är min blivande svägerska.

• Linda och Hannes

Morsianryöstö brukar det vara brudgummens manliga kompisar som fixar med. De ska ju röva bort dig med "våld" ... mao. ska du kuna göra motstånd oxå...

• Visa08

Aha...det är typ Bestman/marsalk som rövar bort? Jag trodde det var tärnor och möhippefolk som gjorde det.

Hmm...min blivandes bror bor i finland och ska även han gifta sig nästa år...kanske får be min Tärna/hans blivande fru trycka på lite där hehehehe

• Nymåne

hmm...brukar man inte dricka sima på påsken...?eller det kanske är bara i vår familj man gör det?=) Morsianryöstö...hur går det till? Berätta mer!!!

Svar på tråden Balkan/finskt/svenskt bröllop