• Ickaflicka

m2b ledsen på grund av efternamnet?

Har du råkat ut för att fästmannen blev ledsen när du inte ville ta hans efternamn, och hur löste du det?

Jag har lite skämtsamt sagt att jag inte vill byta till hans då det är samma som mitt förnamn, alltså jag skulle bli Erika Eriksson. Förstår ni hur jag tänker? Det handlar alltså inte om att det är ett -sson namn eftersom mitt eget är ett sådant!

Jag vill fråga om han istället vill ta mitt namn, men vet inte hur han kommer att reagera. Hur ska jag ta upp det igen på bästa sätt?

• Svar på tråden m2b ledsen på grund av efternamnet?
  • jenba

ojojoj namnfrågan är en ständig fråga som vi inte verkar kunna enas om för tillfället.

båda jag och min sambo vill egentligen ha våra egna namn kvar av den enkla anledningen att vi har båda har inte så himla ovanliga namn. mitt framför allt, är det bara min släkt som heter i sverige.

så jag förstår hur mycket velande fram och tillbaka det är. :(
    men det ordnar sig säkert, och dubbelnamn vill jag gärna inte ha heller.

men det kommer säkert sluta så ändå ;)

• Ronja2

Jag har ett efternamn som bara min släkt har. Dvs jag blir helt egen med min kombination av för och efternamn. Dock har jag alltid tänkt att man ska heta samma. Till saken hör att han är enda barnet och barnbarnet så tror det skulle bli en del sårade känslor om han böt, så tror helt enkelt jag får bli lite mindre unik ;) Han bryr sig dock inte utan tycker jag kan ha kvar mitt om jag vill.

• Zozo

Tja, eller bruden ledsen pa grund av efternamnet??
    Kort sagt, jag har aldrig velat byta namn. Mitt namn är en del av mig, folk känner mig under det namnet och det är dessutom unikt. Jag bytte alltsa inte. Maken var heller inte sugen pa att byta sa han gjorde inte det. Far vi barn sa smaningom sa far vi se da hur vi gör..

Jag har just börjat inse hur svart det är att fa tag pa gamla tjejkompisar när du inte kan deras namn som gifta... Gamla killkompisar hittar man däremot busenkelt.. (Ny pa facebook och har fatt en uppenbarelse )

• Lady Lovelylock

Jag har samma problem.. Lr nästan iaf=) Jag tycker att min sambos efternamn är jättefint, verkligen. Men de rimmar på mitt förnamn och de låter jätte dumt tillsammans. De håller tom min sambomed om, dock kan han inte tänka sig ngt annat än att jag ska ta hans namn. Till saken hör att det är ett väldigt ovanligt namn som har hört till släkten i en herrans många generationer.

Jag kan inte tänka mig att inte ha samma efternamn som den jag är gift med. Och komma på något nytt gemensamt känns inte helt rätt heller, överväger de dock. Ett annat förslag har varit att behålla mitt nuvarande efternamn som mellannamn så rimmar de inte direkt iaf. Problemet med det är att jag redan nu har två efternamn (inget mellannamn!) och vill inte välja ett av dem.

Har dessutom redan nu fått pikar från väldigt många om att jag inte kan ta min sambos efternamn för "Så kan man ju inte heta"... Jobbigt läge=)

TS: Tycker inte att du ska vara rädd för att ta upp frågan igen med din blivande=) Diskutera med honom hur han ser på situationen igen. Om han kanske kan tänka sig ditt efternamn eller ett nytt gemensamt. Lägg fram dina förslag på hur man kan göra och vilka fördelar de finns med dem. Är han som alla män jag känner så behöver han bara lite betänketid, upptäcka att man kan se på saker på mer än deras eget sätt=)

• hannis83

håller med Zozo!

lite revolution eller åtminstånde utveckling på namnfronten skulle vara skönt!

• Mizty

Jag har tur som aldrig ens behövt ha diskussionen Smbon heter något så ovanligt som Andersson Medans jag har ett gammalt släktnamn och är ensam om kombinationen för och efternamn! Han sa nästan med en gång efter vi träffats att om vi gifter oss vill jag ha ditt efternamn!! Sonen har fått mitt så nu hoppas jag att nästa höst heter vi samma alla 3

Men jag kan inte heller fatta varför det i dom flesta fall ska vara självklart att tjejen ska byta... Hallå vi lever på 2000-talet! Hade inte heller tyckt det var så kul att heta Erika Eriksson, så stå på dig! Min kompis och hennes man hittade på ett eget efternamn. Superfint!!

• Lyckligt gift!

Jag tycker Erika Eriksson är ganska fint...

Själv gav jag upp ett "von"-namn mot ett "sson"namn
    när jag gifte mig. Lite knasigt kanske...:)

• Kaffemoster

Medans vissa av oss tjejer planerar bröllop redan med trollen och barbie dockorna .. så kanske grabbarna övar på att kalla oss för fru "deras efternamn" ... i smyg ... ??? Bara en tanke ...
    Själv har jag bytt till min mans namn i Sverige, men inte ännu i USA då det är så bökigt ... Rekommenderas dock inte att heta olika i olika länder ...

• batwomen

vart kan man kolla för att göra ett eget nytt namn? PRV? Länk dit om någon har.. Tack.
    Vi har ungerfär samma problem ett något ovanligare namn mot ett son namn som han vill behålla,,, och med hans kombination för efternamn så finns det 7 st bara i vår stad men ändå vill han inte byta. män...

• Krystal

Jag är lite som "Lyckligt gift!" Fast tvärt om. Jag byter ut ett "qvist"-namn mot ett "De"-namn

Det blir andra gången jag byter efternamn. Tills jag var 15 år hette jag ett "sson"-namn, sen bestämde mina föräldrar att gifta sig och hela familjen fick hans "qvist"-namn...

Svar på tråden m2b ledsen på grund av efternamnet?