Jag har samma problem.. Lr nästan iaf=) Jag tycker att min sambos efternamn är jättefint, verkligen. Men de rimmar på mitt förnamn och de låter jätte dumt tillsammans. De håller tom min sambomed om, dock kan han inte tänka sig ngt annat än att jag ska ta hans namn. Till saken hör att det är ett väldigt ovanligt namn som har hört till släkten i en herrans många generationer.
Jag kan inte tänka mig att inte ha samma efternamn som den jag är gift med. Och komma på något nytt gemensamt känns inte helt rätt heller, överväger de dock. Ett annat förslag har varit att behålla mitt nuvarande efternamn som mellannamn så rimmar de inte direkt iaf. Problemet med det är att jag redan nu har två efternamn (inget mellannamn!) och vill inte välja ett av dem.
Har dessutom redan nu fått pikar från väldigt många om att jag inte kan ta min sambos efternamn för "Så kan man ju inte heta"... Jobbigt läge=)
TS: Tycker inte att du ska vara rädd för att ta upp frågan igen med din blivande=) Diskutera med honom hur han ser på situationen igen. Om han kanske kan tänka sig ditt efternamn eller ett nytt gemensamt. Lägg fram dina förslag på hur man kan göra och vilka fördelar de finns med dem. Är han som alla män jag känner så behöver han bara lite betänketid, upptäcka att man kan se på saker på mer än deras eget sätt=)