• Ickaflicka

m2b ledsen på grund av efternamnet?

Har du råkat ut för att fästmannen blev ledsen när du inte ville ta hans efternamn, och hur löste du det?

Jag har lite skämtsamt sagt att jag inte vill byta till hans då det är samma som mitt förnamn, alltså jag skulle bli Erika Eriksson. Förstår ni hur jag tänker? Det handlar alltså inte om att det är ett -sson namn eftersom mitt eget är ett sådant!

Jag vill fråga om han istället vill ta mitt namn, men vet inte hur han kommer att reagera. Hur ska jag ta upp det igen på bästa sätt?

• Svar på tråden m2b ledsen på grund av efternamnet?
  • augustibrud08

Nu för tiden är det väl ingen själklarhet att kvinnan ska ta mannens namn. Ni har två namn att välja på och det borde ni väl kunna diskutera utan att någon tar illa vid sig. Alternativt kan ni ju ta ett helt nytt namn som blir erat.

• fruh2

Ja, jag har varit med om det. Jag trodde han skämta med mig när vi först pratade om det men sen insåg jag att han faktiskt blev ledsen över att jag inte ville ha hans efternamn. Så kompromisen blev att jag behöll mitt namn plus att vi tog ett gemensamt nytt efternamn som finns i hans släkt.

• Ickaflicka

fruh2: Precis så kändes det! Eftersom jag sade lite skämtsamt att "så kan jag ju inte heta", och han lite stött sa "vaddådå?" så trodde jag först att han skämtade för jag tänkte att han ju måste förstå att det känns lite konstigt med samma namn i för- och efternamnet, men det verkade som att han aldrig tänkt på det! (som tjej tänkte jag ju på det redan när vi träffades, hihi!) Dubbelnamn är inte någon lösning, för mitt namn är så långt, men vi kanske kan leta i släkten om han inte vill ta mitt namn... (vilket jag hoppas)

• Skottdagen2008

Vi diskuterar för fullt, båda har ganska ovanliga namn och det blir nog ett av dem. Vi vill inte ha några mellannamn.

• PennyJenny

Tycker det är helt rimligt att vända på frågan till honom. Varför ska just du byta ut ditt namn? Jag har lite svårt för killar/män som blir besvikna på att tjejen inte vill ta deras namn men själv inte för allt i världen kan tänka sig att byta sitt eget. För mig känns det som ett vädligt förlegat synsätt och ojämlikt.

(alltså, jag tycker inte att det är ojämlikt att tjejen tar killens namn om hon själv vill, men att killar som inte själva kan tänka sig att byta surar över tjejen som inte vill, det är ojämlikt för mig)

• felines

Vi har hittat på ett aldeles eget efternamn. Det ska gå igenom hos PRV om en månad, känns jätte bra, unikt, oss och fint. Ett klart bra alternativ. Rekomenderas.

• Skottdagen2008

Fast hur hittat man på ett namn som inte någon annan redan hittat på, hm....

• Ljungfru

I det här fallet är det väl helt rimligt att du inte vill ta hans namn.

Jag måste för övrigt säga att det retar mig när jag ser par där tjejen har ett vackert ovanligt efternamn och byter till killens trista vanliga efternamn. Jag ser det allt som oftast.

I och för sig kanske de har samma skäl som oss. min blivande har samma förnamn som min bror och det skulle kännas konstigt om de skulle heta samma.
    Vi skall ta ett gammalt släktnamn.

• felines

Man klurar och sen googlar man och kollar på eniro. Det finns också tips på PRVs hemsida, de säger förståss ifrån om ni inte får ha namnet. Vårt namn har bara en träff på google och det är en nick på ett ryskt forum. Kul.

• Ankan80

Så farligt är det väl inte med kombinationen? Lite charmigt.
    Hade varit värre med Erika Erikasson

Svar på tråden m2b ledsen på grund av efternamnet?