• zukigi­rl
    Äldre 6 Oct 18:00
    84831 visningar
    869 svar
    869
    84831

    "Gamlingar" & "Panikare"! Dax att göra stan osäker!

    Det har pratats lite löst i både gamling-tråden och panik-tråden om att ordna en träff och eftersom dessa två trådar har blivit så sammanvävda så tänkte jag att vi kan diskutera en gemensam träff i denna tråden. Vi får försöka ge lite förslag på var och när vi ska träffas och göra stan jäkligt osäker. Jag tror i vilket fall som helst att vi ska lugna oss till efter jul. Jag föreslår Januari som är en skittråkig månad som man kan behöva liva upp lite. Och när jag ändå håller på så föreslår jag att en bra träffpunkt vore Stockholm eftersom det finns dom som måste ta finlandsbåten för att komma till Svedala.
    Så, nu har jag tyckt till! Nu får ni säga er mening. Det var väl snällt va!!??
    Kom med förslag nu då!


    zukigirl - som längtar efter att få göra stan osäker med er
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-14 21:33
    Jaha, nu är det då bestämt! Den 19:e Januari så träffas vi på Golden hits i Stockholm! Det ska bli såååå jäkla roligt alltså!!!
  • Svar på tråden "Gamlingar" & "Panikare"! Dax att göra stan osäker!
  • zukigi­rl
    Äldre 11 Oct 10:15

    jag är oxå här... lite sporidariskt iaf... ibland måste jag jobba med!

  • starch­ick
    Äldre 11 Oct 10:16

    Haha det är bra...jobba lite,surfa lite...surfa lite mer...jobba lite....ja du fattar =)


    zukigirl skrev 2007-10-11 10:15:58 följande:
    jag är oxå här... lite sporidariskt iaf... ibland måste jag jobba med!
  • Godisr­åttan
    Äldre 11 Oct 11:01

    planerar ni en träff till 19 januari? Det var bra framförhållning

  • Yllo
    Äldre 11 Oct 13:33

    Stjärna: Jag jobbar som läkarsekreterare så jag sitter framför datorn nästan hela dagen. Fast idag har jag haft problem med BT.. så fort jag skrivit ett inlägg och klickat på skicka så har det blivit "Sidan kan inte visas"

  • starch­ick
    Äldre 11 Oct 13:34

    Åh vad kul jobb! Funderade (innan jag fick detta jobbet) på att gå den utbildningen på komvux!!
    Jag har haft samma problem med BT idag...


    Yllo skrev 2007-10-11 13:33:02 följande:
    Stjärna: Jag jobbar som läkarsekreterare så jag sitter framför datorn nästan hela dagen. Fast idag har jag haft problem med BT.. så fort jag skrivit ett inlägg och klickat på skicka så har det blivit "Sidan kan inte visas"
  • Yllo
    Äldre 11 Oct 15:22

    Jodie: Man kan ta tåget från Arlanda till Stockholms City, Arlanda express. www.arlandaexpress.com Priset är tydligen 220 kr enkel väg.

    Zuki, eller någon annan... hur kommer det sig att jag inte kan klicka på den där knappen med läpparna?? Den där som gör att man svarar på ett inlägg?

  • starch­ick
    Äldre 11 Oct 16:27

    FY FAN VAD JAG ÄR ARG NU!!!! Vi har ju köpt hus, vi har inte betalat handpenning ännu men vi har gjort ett muntligt avtal, att vi ska flytta in 1 januari!!! Nu ringer dom och säger att det får bli inflytt 1 APRIL!!! APRIL???!!!! Det är ju 4 MÅNADER SENARE! Vi har sagt upp våran lägenhet!!!!! Får man göra så, hur hållbart är ett muntligt avtal?

  • Dallas
    Äldre 11 Oct 16:38

    Muntligt avtal gäller väl lika bra som skriftligt, det bästa är att ha ett vittne. Men googla för säkerhets skull!
    Eftersom eran lägenhet är uppsagd till 1/1, får väl säljaren fixa ett boende för er.


    starchick skrev 2007-10-11 16:27:10 följande:
    FY FAN VAD JAG ÄR ARG NU!!!! Vi har ju köpt hus, vi har inte betalat handpenning ännu men vi har gjort ett muntligt avtal, att vi ska flytta in 1 januari!!! Nu ringer dom och säger att det får bli inflytt 1 APRIL!!! APRIL???!!!! Det är ju 4 MÅNADER SENARE! Vi har sagt upp våran lägenhet!!!!! Får man göra så, hur hållbart är ett muntligt avtal?
  • Dallas
    Äldre 11 Oct 16:41

    Gällande lagar och praxis
    Föräldrabalken, 9 kap
    RH 1988:82
    Avtal är bindande
    Huvudregeln är att ett avtal mellan två parter är bindande, oavsett om det är skriftligt eller muntligt. Avtal kan göras på många olika sätt, men principen är densamma. Bindande avtal föreligger när ena parten har lämnat ett anbud som mottagaren har accepterat. Men skulle köparen och säljaren bli oense, är en muntlig överenskommelse svår att bevisa. Då är ett skriftligt kontrakt att föredra. I speciella fall krävs skriftliga avtal, till exempel när man köper en fastighet eller en bostadsrätt.

    Bindande avtal ska fullföljas, och kan inte ensidigt ändras eller upphävas. Ensidiga tillägg till överenskommelser är således inte heller tillåtna. Ett exempel på detta är företag som i efterhand tar ut faktureringsavgifter eller expeditionsavgifter utan att man kommit överens om detta när köpet blev bindande.

    De vanligaste avtalen om till exempel köp av varor och tjänster är reglerade i tvingande konsumentskyddande lagstiftning. Att lagarna är tvingande till konsumentens förmån innebär att företaget inte kan ge konsumenten sämre villkor än vad lagen säger. Ett villkor som är sämre för konsumenten än reglerna i konsumentköplagen är inte bindande för konsumenten.

    Gällande lagar och praxis
    Avtalslagen, 1 kap
    NJA 1981 s 1072
    Standardavtal
    Standardavtal är massavtal som har upprättats i förväg av säljaren. Standardavtalet har för- och nackdelar. Köparen har ofta små möjligheter att ändra på köpevillkoren. De finstilta texterna i standardavtalen lockar sällan till läsning, vilket gör att konsumenten kan förbise väsentliga avtalsvillkor.

    Fördelar med standardavtal är att det kan vara enkelt för parterna, och att villkoren ofta är skräddarsydda för den typ av avtal som det handlar om. Det finns dock en risk att den som upprättat avtalet har gjort avtalet mer fördelaktigt för sin del än för köparens.

    Vare sig köparen har läst villkoren eller ej, är han/hon i regel bunden av dem. Det enda som krävs av säljaren är att han har hållit villkoren tillgängliga för kunden före köpet. Om ett avtal är oskäligt eller oklart formulerat finns det regler som säger att avtalet kan ändras till konsumentens förmån. Ett avtal är en överenskommelse. Köp av olika varor och tjänster är exempel på vanliga avtal.

    Gällande lagar
    Avtalslagen, 36 §
    Lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden, 10-11 §§
    Ogiltighet och oskäliga avtalsvillkor

    Ogiltighet
    Av flera olika skäl kan hela avtalet, eller vissa villkor, förklaras ogiltiga. Avtal som till exempel tillkommit under tvång (hot) eller när säljaren tigit om viktiga fel (svek) gör avtalet ogiltigt. I praktiken ställs kraven på graden av tvång och svek mycket högt, varför dessa lagregler sällan kommer till användning.

    Avtalsvillkor som strider mot till exempel konsumentköplagen eller andra tvingande konsumentskyddande lagar är också ogiltiga. Om ett avtal är ogiltigt har man normalt rätt att lämna tillbaka det man fått. Köparen lämnar till exempel tillbaka varan och säljaren lämnar tillbaka pengarna. När ett villkor strider mot tvingande lag, bortser man från villkoret och tillämpar lagens regel i stället.

    Detta står på konsumentverkets sida.
    Det är i alla fall för j*vla dåligt gjort av säljaren/byggföretag eller vem det nu är ni köpt av

  • zukigi­rl
    Äldre 11 Oct 17:23
    starchick skrev 2007-10-11 16:27:10 följande:
    FY FAN VAD JAG ÄR ARG NU!!!! Vi har ju köpt hus, vi har inte betalat handpenning ännu men vi har gjort ett muntligt avtal, att vi ska flytta in 1 januari!!! Nu ringer dom och säger att det får bli inflytt 1 APRIL!!! APRIL???!!!! Det är ju 4 MÅNADER SENARE! Vi har sagt upp våran lägenhet!!!!! Får man göra så, hur hållbart är ett muntligt avtal?
    va!!?? Vad angav dom för skäl till det då? Har ni haft mäklare när ni gjort upp affären? Fyyyy vad lågt!
Svar på tråden "Gamlingar" & "Panikare"! Dax att göra stan osäker!