• MissDoe

vad ska jag göra?

Har sjukanmält mig idag.. fast jag inte är det mista sjuk, ja iaf inte fysiskt. Började på det jobb jag har nu för ca 1 mån sen och har vantrivts sedan dess. I början var det mest bara en känsla av att jag hamnat helt fel, men nu vet jag inte hur jag ska klara av att stanna kvar. Jag sover dåligt, bryter ihop så fort jag ens tänker tanken på att gå dit och får ångest på kvällen när jag ser att det börjar bli dags att gå och lägga sig för att orka med en ny dag.

Så nu sitter jag här, bröt ihop direkt jag vaknade imorse och hittade inget sätt att få tårarna att sluta, därav att jag är hemma med "magsjuka". Men hur gör jag för att ta mig dit igen? Jag kan ju inte fortsätta och vara "sjuk" hur länge som helst. Men jag vet verkligen inte vad jag ska göra, jag har inte råd att säga upp mig.

• Svar på tråden vad ska jag göra?
  • *Lilla M*

Jag ser att jag stavar lika bra som en kratta... sorry...

• MissDoe

Vill bara förtydliga att jag inte vill bli sjukskriven för att jag inte trivs, utan för att jag inte fungerar.. Utan sömn är det inte lätt att orka med och det är inte många som anställer nån som bara sitter i ett hörn och gråter.

• *Lilla M*

Kraaam på dig! Jag har absolut inte menar att göra dig ännu mer ledsen!

• Sister of the Night

TS

Är det endast på denna arbetsplats du känt så här, eller är detta ett återkommande mönster för dig i nya miljöer?

• MissDoe

Näe, det förstår jag, och jag håller med er.. till viss del. Många blir "bara" sjukskrivna utan att få den hjälp dom egentligen behöver.

Känns konstigt att bli sjukskriven för nåt som dom flesta skulle lösa med att "rycka upp sig" (och tro mig jag har försökt). Läkaren sa till och med att det här inte är en lösning, bara att "kasta vatten på elden" D.v.s. lösa det mest akuta (sömnproblemen) först och ta tag i resten sen.

• MissDoe

Sister of the Night

Har aldrig mått så här förut.. oavsett hur jag trivts med jobb eller arbetskamrater.

• Sister of the Night

Ok. är det något som har hänt nyligt i ditt liv som vänt upp och ner på dig? Eller något "gammalt" som du trott varit slängt undan men som nu knackar på och kräver att du ser över det...?

• MissDoe

Sister of the Night

Kan inte sätta fingret på att det hänt nåt speciellt, förutom att jag bytte jobb.. Tyckte att jag mådde toppen och att allt verkade gå som på räls.. Men det blev inte så..

Får väl gräva djupare nästa vecka.. fick remiss till en kurator som ska hjälpa mig att ta reda på vad som känns fel inte bara att nåt är fel..

• Sister of the Night

Utmärkt! Det du beskriver får migatt tänka itermer av posttraumatisk stress, ungefär. Jag blir verkligen lättad närjag läser attdu fått en kuratorskontakt; red ut skiten innan den växer sig till ett berg. Jag hoppas du får en kurator som du känner förtroende för! Det är viktigt.

• *Lilla M*

Tänkte bara reda ut lite bregrepp här.

Posttraumatisk stress, diagnoskriterier

-Personen har varit med om ett verkligt eller hotande trauma
    - har då reagerat med intensiv rädsla, hjälplöshet eller skräck.

Senare blir då symtomen:
    -Personen återupplever traumat genom mardrömmar eller plågsamma minnesbilder.
    - Personen försöker undvika tankar, känslor, platser, händelser mm som har med traumat att göra
    - Genom avstängningen av minnen och känslor blir personen också av likgiltig.
    - Dessutom kan man drabbas av irritabilitet, lättskrämdhet, vredesutbrott, överdriven vaksamhet och sömnsvårigheter.

• MissDoe

*Lilla M*

Bra du reder ut saker och ting

Svar på tråden vad ska jag göra?