• AussiePell

27-årskris!!!!

Gaaahh! Känner mig så gammal, måste få skriva av mig lite...Jag vet att det låter löjligt men jag har fått nån typ av pre-30-årskris. Känns som om tiden rinnner iväg...Är så mycket jag vill göra. Är 27, ska förlova mig med världens gulligaste kille och livet leker, så varför känner jag sån stress?? Blev nyligen klar med skolan och är just nu på g med mitt första riktiga jobb, skitkul, men jag vill ju hinna resa både i Europa och ut i världen och kanske bo utomlands en tid igen, tex Sydney som jag älskar. Sen vill jag ha hus, bröllop och barn och åren bara rusar på! Vill ha några år till med min m2b och njuta av att vara vuxna och bara få tid för oss nu när vi har råd, är man för gammal för barn vid 30-31? Är det mkt svårare att få barn, mer som kan hända eller är det bara en myt??? Vill ju så gärna det med! Nån som känner som jag eller som kan lugna mig?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-28 11:54
    Please!

• Svar på tråden 27-årskris!!!!
  • Lilltrolle

Päronskrutt

Man är som mest fertil i 20 års åldern, den BÖRJAR dala vid 25 och vid 30 dalar den rejält i förhållande till peaken i 20 års åldern.

• Zozo

Samtidigt anser jag att man inte ska skaffa barn innan man kânner sig redo för det. Som sagt, även när man är 20 kan man ha svart att skaffa barn. Det vet man inte innan och det är en risk man maste ta med i beräkningen.

• Skottdagen2008

Man ska inte skaffa barn för att man TROR att man inte kan få det senare. Det måste ju ändå kännas rätt när man väl skaffar barnet. Ett barn är ju det största steget man tar i sitt liv. DET största steget någonsin.

• Lilltrolle

Skottdagen2008

Självklart skall man inte skaffa barn för att man inte tror att man kan få det senare. Vad jag menar är att det finns alltför många människor som blivit förtvivlade över att de väntat och som riskerar att bli utan ett biologiskt barn då de inte kände till "riskerna" med att vänta och därför de tror att barn det bara "skaffar" man. Samtidigt som jag oxå känner att idag tror alla att man måste ha hunnit med "allt" i livet INNAN man skaffar barn - det är inte så - livet stannar inte p g a att man blir fler än två i familjen. Och om man VET att man vill ha barn och funderar på att vänta, att man skall vara väl medveten om vad väntandet KAN innebära. Jag har ärligt talat svårt att tro att "AussiePell" tänker rusa iväg och skaffa barn i morgon p g a mina inlägg men skall man diskutera plus och minus i ett sånt viktigt beslut i livet skall man vara medveten om ALLA plus och minus, inte bara en del av dem.

Nu måste jag iväg till skola och dagis så jag tackar för mig just nu

• oss två

Precis som lilltrolle säger så redan vid 25 börjar det bli svårare att få barn, dock handlar det om första barnet, har man inte fått första barnet innan25 börjar kroppen ställa in sig på att den inte ska ha barn... men som sagt, efter 30 kan det vara svårt. mamma blev av med sin mens redan vid 35 års åldern, så redan vid 35 var det helt kört för henne att få mer barn..just därför börjar jag känna mig lite stressad, men vill inte sätta barn till världen innan åtminståne min m2b eller jag har fast jobb...

• Zozo

Lilltrolle.. jag tror väl att de flesta är medvetna om den idag. Risken, menar jag. Klart att man blir ledsen sedan och angrar sig om ma inte KAN fa barn. A andra sidan vet man ju inte om man kunde fa barn vid 20 heller...

Annars haller jag med dig fullständigt om att livet inte stannar för barnens skull. Det beror helt vad man gör det till. En av mina vänner har stannat upp helt och LEVER för sitt barn; man far knappt prata i närheten och ska helst decinficeras när man kommer innanför dörren. Min syster arbetar och reser, med och utan barnen och de lever alla pa ett mycket bra sätt.

• AussiePell

Jo, klart man vill veta alla för-och nackdelar, men jag tror precis som nån annan skrev att man måste känna sig lite mogen, med "lite" menar jag att man nog aldrig kan vara helt förberedd! Jag tänker resa med mina barn och även bo och jobba utomlands, men det BLIR en annan typ av liv och jag är just nu lite snål med tiden som par, när det är bara han och jag. Men tror samtidigt att om vi jobbar i kanske två år och reser en hel del så kanske man känner att det är dags sen, och då är jag ändå inte mer än 29. Lever sunt och tränar mkt så det borde ju bidra till lite ungdom iaf ;)Så får det bli!

• MysEtt

Jag är oxå 27 år och på väg att gifta mig.
    Har haft den där stressen tidigare men känner nu att resa och liknande kan jag göra senare i livet. Har trots allt aldrig varit backpacker typen så lite bekvämt resande skadar inte

Jag håller med lilltrolle att man skall vara medveten om problemet att bli gravid så att det inte kommer som en chock sedan

• Skottdagen2008

Nä, livet stannar verkligen inte. Det blir så mycket mer man måste hinna med på 24 timmar. så still står det inte

Lilltrolle:
    Det var inte menat som en pik tilld et du skrev, jag bara nämde att man heller inte ska stressa att skaffa barn då det är ett så viktigt beslut, men själklart bör man inye vänta tills man är 40 och tro att det går bra. Min mamma kunde inte få barn efter ålder.....

......23!!!

Hon fick mig och min bror och har inte använt preventilmedel efter det och har inte fått fler. De ville ha 4 barn.

• sagasmamma

Detta hittade jag på niomanader:
    Ungefärliga siffror (ingen absolut sanning):
    - 15 år, 40%
    - 20 år, 40%
    - 25 år, 30%
    - 30 år, 25%
    - 35 år, 20%
    - 38 år, 10%
    - 40 år, 5%
    - 43 år, 1%

Men det är ju väldigt individuellt, har man redan låg fertilitet så kanske man har 10% chans att bli gravid när man är 30 ist för 25%. Eller så

Svar på tråden 27-årskris!!!!