• AussiePell

27-årskris!!!!

Gaaahh! Känner mig så gammal, måste få skriva av mig lite...Jag vet att det låter löjligt men jag har fått nån typ av pre-30-årskris. Känns som om tiden rinnner iväg...Är så mycket jag vill göra. Är 27, ska förlova mig med världens gulligaste kille och livet leker, så varför känner jag sån stress?? Blev nyligen klar med skolan och är just nu på g med mitt första riktiga jobb, skitkul, men jag vill ju hinna resa både i Europa och ut i världen och kanske bo utomlands en tid igen, tex Sydney som jag älskar. Sen vill jag ha hus, bröllop och barn och åren bara rusar på! Vill ha några år till med min m2b och njuta av att vara vuxna och bara få tid för oss nu när vi har råd, är man för gammal för barn vid 30-31? Är det mkt svårare att få barn, mer som kan hända eller är det bara en myt??? Vill ju så gärna det med! Nån som känner som jag eller som kan lugna mig?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-28 11:54
    Please!

• Svar på tråden 27-årskris!!!!
  • Zozo

Tja, jag är 32 going on 33 och det är nu det börjar bli dags för oss. Mina kompisar som är allt fran ett par ar yngre till 2-3 ar äldre har just fatt barn eller satt igang att försöka. Det är ännu ingen som haft svart att fa barn. Vem vet, det blir kanske vi? Man vet ju aldrig om man KAn fa barn innan man försökt..

Jag flyttade utomlands för snart 10 ar sedan och har nyss flyttat fran Paris till Luxemburg. Vad är det som hindrar att du gör det nu eller senare?
    Hus? vi hade köpt en lägenhet i Paris, som vi salde när vi flyttade. Vi bor nu i hyreslägenhet och hus blir det inte förrän om minst 2-3 ar. Det är väl det jag saknar mest (om man inte räknar familj o vänner hemma i Sverige)

• Zozo

Och sedan, du kan ju visst resa även om du far barn... Det är bara lite mer organisation runt det hela. Gifta dig kan du göra nâr som

• Qozze

Trist att du stressar upp dig över detta. Du har förmodligen tid på dig för allt du vill av detta i alla fall, frågan är bara i vilken ordning Medelåldern när folk får sitt första barn nuförtiden är ju 30 för tjejer (något äldre för killar) så även om ni skulle leva livet ett par år, resa och bo utomlands så är ni inte ett dugg "onormala" om ni vänter tills ni är 30+ innan ni satsar på barn. Sen är det ju frågan om du är orolig för att det blir svårar att bli gravid när man är äldre och visst är det så generellt. Men det går knappast nån knivskarp gräns precis vid 30. Själv fick jag mitt första barn när jag var 30, hade så mycket annat för mig innan att det inte fanns plats i livet (och inte hade jag rätt karl för det heller förr). Det är så himla individuellt om man har svårt eller lätt för att bli gravid. Men jag tycker inte att du ska oroa dig för det ännu, du har ju trots allt flera år kvar till 30.

• tattar-Emma

Se det så här, du kommer välsignas av menstruationer 13 gånger om året i säkert 20 år till ;)

Är själv i samma ålder som du och stormtrivs. Är fortfarande ung, dock tillräckligt gammal för att expediterna i butikerna inte ska stirra på mig som om jag tänkte stjäla saker :D

• Fröken Figo

Jag pratade med en indisk kille som fick mig på jättebra tankar. Jag sa liknande saker som du skrivit i inlägget om och han sa bara:

"lev i nuet"

Det var så bra tips faktiskt! För om man lever i nuet går tiden långsammare, jag lovar. Tiden försvinner bara när man är för upptagen med en massa planer och funderingar. Om du stannar upp och njuter av DAGENS godbitar kommer tiden inte kunna sticka iväg så där. Njut av ditt morgonkaffe och sug i dig av dofterna. Njut av de samtal du har idag med vänner och den middagen du planerar. Njut av det liv du har med din fästman nu och ta tillvara alla fördelar med det livet.

Och sen förstås, skala bort en massa onödiga saker. Jag har dumpat en del vänner som bara "stal" tid från mig. Och jag har slutat slösa tid på grejer som inte leder nån vart. Jag gör saker jag gillar och umgås med dem jag gillar och njuter av det!

När jag fastnar i mina hysteriska framtidsplaner brukar indiern dra ner mig på jorden. "njut av det du har nu ist. Annars går du miste om det". Vad bra det är att ha en sån person att snacka med! Han är guld värd.

• Lilltrolle

NEJ det är INGEN myt att det är svårare att få barn efter 30 tyvärr. Redan vid 25 börjar fertiliteten att dala och efter 30 sjunker den REJÄLT. Det betyder inte att du inte kan få barn vid 30 men det kan vara svårare, ta längre tid och så får man bara hjälp gratis fram till 35 (tror jag det är)
    Men du, du KAN resa MED barn och även bo utomlands med dem, det har jag flera vänner som har gjort och gör - nemas problemas. Och jag skulle rekomendera att INTE leva själva först och få råd - du får bara en chock sen när barnet kommer och du inser att du inte har råd med någonting öht längre.... nu överdriver jag naturligtvis men barn kostar mycket och dessutom så slänger ju inte direkt FK pengar efter dig när du är mammaledig.
    Däremot skulle jag rekomendera att i alla fall jobba ett halvår innan du blir gravid, för att få upp sjukpenningen och därmed föräldrapenningen. Nya jobb går alltid att få, likaså nytt boende etc - ett barn är inte lika självklart att man kan få om du nu väldigt gärna vill få barn. Självklart kan man adpotera oxå men det tar lång tid och är kostsamt - om man redan nu vet att man vill ha barn så varför inte redan nu? Jag känner INGEN som ångrat sina barn, även om livet bjudit på en väldigt gropig färd även efter barnet har kommit

• AussiePell
    Lilltrolle skrev 2007-09-28 14:25:09 följande:
    NEJ det är INGEN myt att det är svårare att få barn efter 30 tyvärr. Redan vid 25 börjar fertiliteten att dala och efter 30 sjunker den REJÄLT. Det betyder inte att du inte kan få barn vid 30 men det kan vara svårare, ta längre tid och så får man bara hjälp gratis fram till 35 (tror jag det är)Men du, du KAN resa MED barn och även bo utomlands med dem, det har jag flera vänner som har gjort och gör - nemas problemas. Och jag skulle rekomendera att INTE leva själva först och få råd - du får bara en chock sen när barnet kommer och du inser att du inte har råd med någonting öht längre.... nu överdriver jag naturligtvis men barn kostar mycket och dessutom så slänger ju inte direkt FK pengar efter dig när du är mammaledig.Däremot skulle jag rekomendera att i alla fall jobba ett halvår innan du blir gravid, för att få upp sjukpenningen och därmed föräldrapenningen. Nya jobb går alltid att få, likaså nytt boende etc - ett barn är inte lika självklart att man kan få om du nu väldigt gärna vill få barn. Självklart kan man adpotera oxå men det tar lång tid och är kostsamt - om man redan nu vet att man vill ha barn så varför inte redan nu? Jag känner INGEN som ångrat sina barn, även om livet bjudit på en väldigt gropig färd även efter barnet har kommit
    Tack alla för svaren! Jag tror att jag faktiskt mestadels lever i nuet, njuter av livet som bara den men ibland kommer dessa tankar över mig och stressar mig, är en planeringsmänniska av naturen! Vill ju ha barn så gärna, men inte nu faktiskt...vill göra lite annat först, likadant känner min sambo! Men många lyckas väl efter 30 med? Det är väl inte SÅ svårt?? Eller? Går väl bra för många??
  • Päronskrutt

Inte kan väl fertiliteten minska vid 25 redan? Trodde man var som mest fertil runt 24... hittade denna text på internet "Fruktsamheten är störst i 22-26 årsåldern. Runt 35 år avtar fruktsamheten långsamt och efter 40-43 år avtar den allt snabbare."

• Skottdagen2008

Jag fick barn vid 30, har aldrig rest runt i hela mitt liv. Var en gång till USA för att häsla på min kusin och en gång till Manchester för att hälsa på min kompis, thats it och visst, det hade varit roligt att hunnit gjort si och hunnit gjort så, men samtidigt trivs jag med mitt nuvarande liv och det hade inte sett ut som det gör om jag hade levet det annorlunda tidigare.

Vad jag vill komma till. Lev livet idag, trivs du inte gör något åt det. Känn inte stress över vad du vill ska komma i framtiden. Antingen fixar du det nu, såsom baran eller så väntar du. Lyckas du inte får du adoptera. Farligare än så är det inte. Man kan inte äta kakan och behålla den samtidigt. Prioritera vad som är viktigast, du kan inte få allt.

Lugn, du är inte den enda med kris. Jag har inte haft min än

• Lilltrolle

Både ja och nej, självklart finns det de som blir gravid efter 30 och de finns lika många som står där med IVF behandlingar etc. Alltså om du är en frögurka när du är mellan 20 - 25 så lär du ju fortfarande ha lätt att bli med barn när du är efter 30. Är du INTE det, ja då är det ju svårare.... Min poäng är att du inte VET vilken sort du är och oavsett om du är en sån som blir gravid bara din man skakar kalsongerna brevid dig eller ej så kvarstår faktumet att efter 30 är det svårare, om jag minns riktigt så sjunker den med något så drastiskt som med 50% men jag kan ha fel. (i jämförelse med när du peakar i 20 års åldern då)
    Min vän frögurkan blev gravid med första 10 dgr efter hon slutat m p-piller, andra tog 1 mån och tvillingarna kom först efter 3 - 4 mån då hon var över 30 - hon ÄR ju en frögurka så för henne var det alltså inga problem. Jag är så ovanlig att jag faktiskt bara har vänner som är frögurkor men däremot har de i sin tur vänner som INTE är det som får kämpa med IVF för varje barn. Ett par var över 30 när de fick första, genom IVF, de förlorade barnet i tsunamin och har nu fått ett syskon till barnet dock så om de nu vill ha ett barn till så får de vackert pynta själva....
    Jag vill inte stressa dig eller skrämma upp dig bara lägga korten på bordet för det är förvånande och skrämmande många som inte tycks ha den blekaste om att det är svårare att blir gravid ju äldre man blir.

Svar på tråden 27-årskris!!!!