• NicoFina

Ska man skämmas för att man vill...

lägga mycket pengar på sitt bröllop?
    Det känns lite som det här inne.
    Jag har en ganska stor budjet och det känns lite som om jag inte törs berätta vad den ligger på pgr av alla komentarer man kan få här inne.

Har nu planerat mitt bröllop i snart i 6 månader och det är 10 månader kvar innan bröllopet ska vara.
    Vill att våran dag ska bli helt perfekt, vill inte behöva tänka på pengar.
    Är det någon annan som känner som mig?

• Svar på tråden Ska man skämmas för att man vill...
  • Liinda_e

jag gjorde en ansats att lyfta frågan till om det är en fråga om klass skillnader om man får bröllopet betalat av föräldrarna eller om det är en personlighetsfråga....
    finns det låginkomsttagande föräldrar därute som sparar och sliter för att betala sina barns bröllop och finns det höginkomsttagande föräldrar därute som vägrar....

lr är det så att i så kallade "högre" klasser är det så att man SKA betala sina barns bröllop och i "lägre" klasser skiter man i det var man för sej.....

• Zozo

Ok huruvida det är en fraga om KLASSKILLNAD eller INKOMSTSKILLNAD alltsa? (Vilket inte nödvändigtvis är samma sak: man kan vara av överklassen, adel tex och fattig som en kyrkratta eller stenrik bonde)

• Mrs Hearn

Nej, absolut inte sa lange du inte skryter om vad det kostar. Fragar nagon sa ar judet en helt annan sak. Fick sjalv komentarer har pa BT som att 'maste det vara sa dyrt' eller' det gar att fixa mycket billigare' vilket var irriterande da jag var ute efter en viss kvalitet, inte att spendera pengar. Lycka till och strunta som sagt i vad andra sager!

• Liinda_e

men kan det vara en KLASS skillnad oxå?
    kan det vara så att om man är adlig och lever på sinande pengar i ett fint område så betalar man ändå sina barns bröllop för att det ska vara så anses fint så osv...
    medans i underklass skiter man i vem som betalar....typ....
    det jag skriver menar jag inte gäller alla och skriver det som en fråga inget defenitivt för jag vet ju inte.....

• oss två

Jag kan ju säga som så att mina föräldrar är inte höginkomsttagare. men vill ändå vara med och betala. så behöver inte handla om klasskillnader.

• Liinda_e

där ser man.....

ngn som har höginkostagande föräldrar som INTE vill betala?

• icra

Mina kommer inte betala även om de har råd. Jag ser som sagt inget problem i att föräldrar hjälper till men har inget problem med att betala det själv heller.

• Duchess

Mina föräldrar (skilda och omgifta) är väl båda två rätt så medelklass. Min mor och hennes man har bidragit ekonomiskt till bröllopet, både genom ett lån och en pengagåva. Min far och hans fru har inte bidragit med ett öre. De har väldigt likvärdiga ekonomiska situationer.

Kanske ska förtydliga och säga att det inte handlar om att relationen till min far är frostig. Inte alls. Men mina föräldrar har olika syn på pengar, helt enkelt.

• stbm

nej definitivt inte! det är väll upp till varje par hur mycket de vill spendera. huvudsaken är att man själv är nöjd.

• Visa08

Jag tycker att man måste få lägga ut så mycket pengar som man vill...vi kommer nog ha ett mellanbröllop tror jag?! Budgeten ligger på ca 100 000kr om vi lyckas. Jag har blivit lite irriterad på just alla påhopp på par som lägger ut mycket pengar. Man måste ju se till var och ens livsstil...pengar är värda olika mycket för olika personer.

Om jag fick önska skulle jag gärna lägga ut 200 000kr på vårt bröllop och vara helt nöjd men vi har vårt hus m lån och så att tänka på och vi kan inte "spara" mer till maj nästa år.

Vad det gäller att ta emot pengar av sina föräldrar så får vi också bidrag från tex mina föräldrar, de vill gärna känna sig delaktiga. De tjänar hyffsat och behöver inte spara in på något sjäva för att hjälpa oss. Däremot min svärfar som gärna vill bidra men har ganska dålig pension, honom skulle helst inte "ta" pengar från men om han insisterar så vill man ju inte såra honom heller...svårt det där. Min sambo tjänar mycket men inte jag men vi betalar det mesta själva.

Jättetrevlig tråd detta!!

Jag tycker det är jättekul att läsa om vad andra plannerar och att drömma mig bort genom att läsa om lyxbröllop...fortsätt skriva!!!

Svar på tråden Ska man skämmas för att man vill...