• Aurelia

kopparspiral

Efter diverse problem med att få en tid hos gynekolgoen som sammanföll med när jag hade mens, så har jag nu fått en kopparspiral insatt hos Mama Mia istället. Så skön att det är gjort nu! Det var lite obehagligt att sätta in den, men inte så farligt, det stack till lite och sen kändes det som stark mensvärk någon minut bara. Hoppas så på att det här ska funka bra nu. I så fall känns det som det perfekta preventivmedlet - helt gratis, man behöver inte hålla reda på piller som ska tas en speciell tid varje kväll och man slipper springa till Apoteket och hämta ut dem osv.

• Svar på tråden kopparspiral
  • Zozo

äh det kan ta ett tag, ungefär som när man har mens. Jag hade lite mer ont vid mens de fôrsta manaderna och kânde av ägglossningen en aning. Inget som inte en Ipren kunde avhjälpa!

Nu har jag ont ibland, men jag hade extrem mensvärk innan jag började med piller i början, sa det här är rena semestern !

• tattar-Emma

Hehe, jag hade kunnat skriva Zozos inlägg. Ett par dagar kändes det, typ som vid mens, sen avtog det successivt.

• catte

Jag har kopparspiral och har funkat bra MEN jag har dock MYCKET mens - i säkert 1 vecka och ytterligare 3-4 dagar med brunrosa flytningar! Inget kul och jag måste ha både tampong OCH binda för att inte riskera att blöda igenom! Funderar starkt på hormonspiral men är lite orolig över cancerrisken där... mamma och mormor och mormorsmor hade alla cancer.... vet inte om hormonspiral ökar risken?

Någon som vet?

• Zozo

Catte.. hur var din mens innan du hade nagot preventivmedel alls? Var den väldigt riklig?
    Hur länge har du haft din spiral? Jag fick mer mens i slutet av "levnadcykeln" och när jag sedan bytte till ny spiral blev det bättre igen.

Min syster har hormonspiral och det verkar funka bra. Som sagt, jag har haft för mycket problem med hormonpreparat sa personligen vill jag inte ha ngt sant som stökar omkring i kroppen igen! Hur det är med cancerrisk vet jag inte.

• catte

Kommer knappt ihåg hur min mens var innan jag fick kopparspiralen då jag haft 2 täta graviditeter efter varandra men det var ABSOLUT inte så här mkt. Då hade jag ju p-piller och om jag minns rätt så hade jag knappt ngt. Har haft p-piller så långt jag kan minnas innan barnen....

• bambibloggagratisse

Jag satte in en kopparspiral förra året i december, men fick ta ut den efter 2 veckor eftersom smärtor och blödningar inte upphörde. Ett par dagar efter att jag tagit ut den så hade jag fortfarande ont och blödde så jag åkte in till akuten och blev inlagd. Spiralen hade gjort hål på min livmoder. Jag vill inte skrämma upp dig, men eftersom du inte har nå ont längre så verkar allt gå bra! Men jag har inge bra erfareneheter av spiral.

Nu använder jag p-dator (persona) istället.

• Aurelia

Inga hål på livmordern här än...låter hemskt obehagligt. Hoppas det är extremt ovanligt att sådant händer!

Nu har jag haft kopparspiralen en vecka och det känns inget alls längre. Gjorde bara ont första dagen, och lite andra. "Invigde" den igår med pojkvännen, och det kändes jättebra, nästan skönare än vanligt (fast det kan ju bero på att det var så länge sen nu också...) och han kände inte av den alls. So far so good!

Måste man tänka på något särskilt annat när man har spiral? Vara extra noga med hygienen eller så? Jag ska ta ett bad nu, men tar väl och duschar av mig först så att det inte är så mkt smuts i vattnet...

• pickolina

Hur många är det som upplever ökade flytningar med spiral, båda typerna? Är det stor skillnad jämfört med innan osv?

• Zozo

Ang flytningar sa har jag varken mer eller mindre än innan. (Kopparspiral)

Vad gäller ngt annat att tänka pa sa är det lite viktigare med hygien eller iaf att mman snabbt atgärdar en eventuell infektion. Man fara lltsa inte lättare infektioner, men de kan klättra "högre" upp än om man inte har spiral.

Sedan âr det väl nagon slags värktablett som minskar säkerheten pa iaf kopparspiral.. Hmmm.. var det aspirin? Att kolla upp!

• pickolina

Vad skönt att höra att inte alla råkar ut för ökade flytningar.. Hört så många som gör det och det skrämmer mig.

• Hofsan

Usch jag ska sätta in min den 4:e. E helt nervös!

• Aurelia

Hofsan, var inte orolig! Jag är ganska smärtkänslig, tycker t o m att det är obehagligt att ta ett litet fånigt blodprov, men tyckte inte spiralinsättningen var någon fara. Det verkar i och för sig väldigt olika för olika personer, men hur som helst så tar det ju väldigt kort tid! Det hela är över på max en minut, och tar man ipren innan så har man nog minskat smärtrisken en del också.

Jag har inte märkt av så mycket mer flytningar än, men jag blir mer våt, och det är ju bara en trevlig biverkning!

• Aurelia

Det är bara en sak som gör mig lite nervös... har försökt känna efter att trådarna sitter där de ska, men känner inget. Kanske känner jag inte tillräckligt "långt in". Känns nästan konstigt att man skulle kunna känna dem om killen inte känner dem... jag menar, hur ska jag komma längre in med mitt finger? Det är väl inte rimligt att tänka sig att den skulle ha åkt ut utan att jag skulle märkt något alls? Ska kolla på måndag ätt den sitter rätt när jag ändå är hos gynekologen...

• tattar-Emma

Aurelia, jag känner mina lätt men karln känner dem inte. Gissar att det beror på att de sitter åt sidan och inte rakt in, och att de ofta ligger dolda i ett hudveck. Leta runt lite så hittar du dem nog.

• Zozo

Hmmm.. ojoj.. blir snarigt att förklara det här. känner killen nagot sa är oftast tradarna för langa och det kan lätt avhjälpas med att gynekologen kortar av dem. Man ska naturligtvis inte kunna känna nagot som hänger ner langt fram i slidan!! hu! Det kan vara lite knepigt att lokalisera tradarna ibörjan (och lite akrobatiskt).. men du ska liksom langt in och uppat-bakat.. Dit kommer inte han, men du kan na.

• Waersta

Jag har testat ALLT, p-piller, p-ring, p-stav och kopparspiral. Inget fungerar. Jag mår dåligt av allt med hormoner och blöder jämnt. Med spiralen kunde vi inte ha sex för jag blödde efteråt i några dagar, hur kul är det att ha sex då?
    Min karl stack sig på trådarna med.. fast BM klippte dem superkorta. (han är lagom )
    Så, toppen om man får det att fungera för det är smidigt.

• Zozo

Man blöder ju nagra dagar efter att du satt in spiralen. Som till mens ungefär? Och visst, jag hade ocksa problem med att fa tradarna tillräckligt korta i början, men tillklippta sa blev det perfekt! Men det är klart, inget fungerar för alla.
    Jag har en kompis som tyckte att det gjorde jâtteont att sätta in den och själv kände jag inte mer än ett kort obehag..

• Hofsan

Ok resultatet av dagen: Jag svimmade!! 2 ggr !! Aldrig i livet jag går på det igen. Huu värsta grejen jag varit med om. Men visst, jag är väldigt smärtkänslig och svimmar lätt. Den kom alltså inte på plats suck.

• Zozo

Tänk sa olika man kan vara! Men jag hade en tjejkompis som sa samma sak. Sen boror det ju ocksa pa hur man kan slappna av.. spänner man sig gör det klart mer ont ocksa, sen är det det där med smärttröskel och kanske att vi ser olika ut innuti??

Svar på tråden kopparspiral