• Aurelia

kopparspiral

Efter diverse problem med att få en tid hos gynekolgoen som sammanföll med när jag hade mens, så har jag nu fått en kopparspiral insatt hos Mama Mia istället. Så skön att det är gjort nu! Det var lite obehagligt att sätta in den, men inte så farligt, det stack till lite och sen kändes det som stark mensvärk någon minut bara. Hoppas så på att det här ska funka bra nu. I så fall känns det som det perfekta preventivmedlet - helt gratis, man behöver inte hålla reda på piller som ska tas en speciell tid varje kväll och man slipper springa till Apoteket och hämta ut dem osv.

• Svar på tråden kopparspiral
  • Minoo

Undrar över skillnaderna mellan kopparspiral/ hormonspiral.
    För och nackdelar?

• Melis

hm. vad jag vet så är kopparspiral bättre då det inte innehåller hormoner som kan påverka kroppen negativ som när man har hormonspiral.

• Minoo

Har ju ätit p-piller i 15 år och det har ju fungerat bra, men jag funderar på att sätta in en spiral.
    Har fått för mej att man kan få mer blödningar med en kopparspiral?

• Hofsan

Ja det stämmer. Du kan få mer blödningar av kopparspiral.

• Zozo

Hmmm.. jag har ju redan deklarerat det ett par ganger här men jag maste ju fa säga det igen! Jag har kopparspiral sedan 10 år tillbaka (har bytt den tva ganger; det ska man ju göra typ vart 3-4 ar)

Jag fick kopparspiral efter att ha haft enorma problem av hormonerna i p-piller när jag bytte sort. Efter den pärsen vägrar jag ta i nagot hormonpreparat alls.

För mig har kopparspiralen funkat bra fran början: det stack till lite, som TS sa, lite mensvârk och efter en vecka eller sa sa var jag rätt i cykeln.
    Jag fick tillbaka den mängd mensblod och värk jag hade innan p-pillren (inte mer, inte mindre), eftersom det ju inte här finns nagra hormoner som paverkar detta. Men jag star hellre ut med det ân en massa biverkningar pa hormonpreparat.

Sen är det ju sa att olika preventivmedel funkar olika bra pa olika personer.

• tattar-Emma

Har också kopparspiral och älskar det! Blöder inte så farligt mycket mer och mensvärken har gått över.

I vår är det dock dags att byta... undrar hur det ska gå.

• mandm

Kopparspiralen har något läger säkerhet än den med hormoner. Och kopparspiralen är gratis, hormonspiralen kostar pengar.

Minoo skrev 2007-09-20 11:00:17 följande:
    Undrar över skillnaderna mellan kopparspiral/ hormonspiral.För och nackdelar?
  • tattar-Emma
    Minoo skrev 2007-09-20 11:00:17 följande:
    Undrar över skillnaderna mellan kopparspiral/ hormonspiral.För och nackdelar?
    Fördelar hormon:
    - säkrare
    - mensvärken försvinner
    - större delen av mensen försvinner
    - har för mig att den minskar risken för livmodercancer el dyl

Fördelar koppar:
    - gratis
    - inga hormoner, dvs inga humörsvängningar, inga tillbakabildade slemhinnor, ingen minskad sexlust...

Nackdelar hormon:
    - hormoner (se ovan)
    - kostar en del

Nackdelar koppar:
    - mer mens
    - mer mensvärk, iaf ett tag
    - osäkrare

För mig är fördelarna med koppar helt avgörande. Hatar hormoner, aldrig mer! Blöder inte sååå mycket mer med spiralen (blödde rätt lite innan), mensvärken har slutat och innan dess gick det utmärkt att äta tabletter och jag oroar mig inte för säkerheten, 98% räcker för mig.
  • Minoo

Hmmm blir inte klokare för det. Får fundera på alla för och nackdelar, och reda ut vad jag egentligen vill först och främst. Tack iaf! :)

• Aurelia

Ni som har / har haft kopparspiral:
    Hur lång tid efter insättningen brukar den mensliknande värken sitta i? Det har gått sex timmar nu och gör ganska ont, sticker till ibland och annars molvärk.

Svar på tråden kopparspiral