• Wiggy

"Regler" vid förlovning

Hej!
    Är ny här, och jag har tittat igenom en hel del trådar utan att hitta något direkt svar på min fråga, så ni får ursäkta om det blir upprepning av någ gammal tråd.

Jag har tänkt att fria till min flickvän om ett tag. Funderar på att göra det på en fest vi ska på där jag ska spela lite under kvällen. Hade tänkt överraska henne och fria i samband med att jag sjunger en viss låt, "I wanna grow old with you" av Adam Sandler, gå ner på knä och hela köret... Men min fråga rör sig kring ringarna. Hur gör jag med ringen jag ska ha? Finns det några regler för ringköpet? Ska jag köpa båda, eller ska jag be henne betala i efterskott? För det verkar ju lite snålt, eller? Och snål vill jag ju inte vara.

Tacksam för svar

• Svar på tråden "Regler" vid förlovning
  • T kärlek J

instämmer hehjärtat med tattar-Emma. bör kännas konstigt att titta på sin egen ring och vetat att man själv har beställt den och bestämt vad som skall vara granerat i den, nä det finns en anledning varför det heter byta ring..

och det är vad jag tycker =)

• Fröken Figo

Vad du än gör, be henne inte betala nåt i efterskott... Herregud vilken miss det skulle vara.

Bättre i så fall att du bara köper en ring till henne som du friar med och sen kan ju hon köpa din vigselring och du hennes? Killar brukar bara ha en ring... väl?

• Cornellia

Fröken Figo skrev 2007-09-23 16:10:09 följande:

Vad du än gör, be henne inte betala nåt i efterskott... Herregud vilken miss det skulle vara.Bättre i så fall att du bara köper en ring till henne som du friar med och sen kan ju hon köpa din vigselring och du hennes? Killar brukar bara ha en ring... väl?
    Jo, men i sverige är det bukligt att killen bara har sin förlovningsring, och sen får tjejen vigselringen.

Hur som helst så tycker jag att det är helfånigt det där med att ha en plojring, man vill väl förlova sig med den ringen som man sen ska ha som sin förlovningsring?

Jag tycker att det absolut finaste är att bli överaskad, ringarna klara, och förlovningen sker direkt så att säga.
    Att man går och köper ringar tillsammans, bestämmer sig "på tisdag om två veckor kl 16.00 ska vi förlova oss" det känns juh bara krystat.

När det gäller betalningen av ringarna så har det inte varit nått problem för oss iaf, vi har gemensam ekonomi, så det känns juh bara löjligt att tjafsa om det ska dras på hans eller mitt visa.
  • tattar-Emma

Förlovningen sker ju det ögonblicket man bestämmer att gifta sig, inte när ringen sätts på.

Om man friar den tionde och köper ringar den tjugonde så graverar man ju in den tionde.

• Cornellia

Funkar kanske för vissa, men jag känner nog att jag skulle vilja ha en ring direkt vid frieriet.

• blivandefrularsed

tattar-Emma - tror iofs idag att många förlovar sig för att förlova sig och inte för att dom den dagen bestämmer att nu ska vi gifta oss och sätter ett datum (vilket INTE var ett alternativ för mig)

• tattar-Emma

Det finns idioter till allt ;) . Jag delar bara med mig av min uppfattning om hur en förlovning går till. Om man bara vill ha en guldring utan att den ska betyda något finns det inget skäl att göra på något speciellt sätt egentligen.

En förlovning som inte syftar till framtida giftermål (datum ehövs inte, det är intentionen det hänger på) är ingen förlovning. Det är ett ingenting. Lite gulligt kanske, men mest jämförbart med att dela ett brythjärta. Hur man inte kan hålla med om detta begriper jag inte. Om "förlovning" är ekvivalent med att ha fått en ring av nån så är jag förlovad med rätt många. Samma sak om det betyder att två personer bär matchande ringar...

• Fru Holmberg

Så här gjorde vi:

På morgonen den 5:e november gick min sambo ner på knä och öppnade en ask med bara en ring i, till mig. En väldigt enkel och ren ring med bara en liten diamant i. Det finns bild i min blogg om du tittar tillbaka i arkivet i november 2006. esteri.blogg.se Men, vi sade inte då att vi var förlovade. Utan att Jocke hade friat, sedan bestämde vi ett datum tillsammans när vi förlovade oss och vi valde ut ringarna tillsammans i förväg och bekostade dessa ringar gemensamt, likaså resan. Medan ringen jag fick när Jocke friade bekostade han. Så nu som förlovad bär jag 2 ringar och Jocke en. När vi gifter oss byter vi båda ringar.

• Fru Holmberg

Det var väldigt romantiskt att bli friad till på det sättet.

Ang storlek så hade vi mätt upp mina fingrar långt tidigare "ut i fall att..."

• blivandefrularsed

tattar-Emma - håller med! Tycker inte heller att en förlovning där inte ett bröllop är syftet är en förlovning. Har en bekant som förlovade sig för ett tag sen med sin sambo. Hon vill gifta sig i framtiden men han vägrar, han "gick med på" att förlova sig men vägrar att gifta sig... Va?? Vad är då den förlovningen? Utbyte av en ring...?

• Wiggy

Är man förlovad så innebär det att man tänker gifta sig, anser jag, och min flickvän är den jag vill gifta mig med och bli gammal med. Och hon anser samma sak.

Svar på tråden "Regler" vid förlovning