• Wiggy

"Regler" vid förlovning

Hej!
    Är ny här, och jag har tittat igenom en hel del trådar utan att hitta något direkt svar på min fråga, så ni får ursäkta om det blir upprepning av någ gammal tråd.

Jag har tänkt att fria till min flickvän om ett tag. Funderar på att göra det på en fest vi ska på där jag ska spela lite under kvällen. Hade tänkt överraska henne och fria i samband med att jag sjunger en viss låt, "I wanna grow old with you" av Adam Sandler, gå ner på knä och hela köret... Men min fråga rör sig kring ringarna. Hur gör jag med ringen jag ska ha? Finns det några regler för ringköpet? Ska jag köpa båda, eller ska jag be henne betala i efterskott? För det verkar ju lite snålt, eller? Och snål vill jag ju inte vara.

Tacksam för svar

• Svar på tråden "Regler" vid förlovning
  • Lillan2008

Regler finns det väl inga direkt, men jag kan väl tycka att om man inte går och köper ringarna tillsammans så bör den som friar köpa och betala båda..

Annars tycker jag att din "plan" över hur det ska gå till är toppen och superromantiskt!

Lycka till!

• Skottdagen2008

Friar du så betalar du för förlovningsringarna, så skulle jag tycka, även fast ni kanske kollar ut dem tillsammans efteråt. Dvs du kan ha en plojring vid friandet och sedan förklara att du gärna kollar tillsammans med henne ringarna som ni ändå ska bära varje dag för resten av livet förhoppningsvis. Det är bra om man trivs i sin ring.

• Wiggy

Tack för tipsen. Det låter ju vettigast att den som friar betalar ringarna om det ska vara en överraskning. Vi har ju pratat lite löst om det men jag vill ändå att det ska bli en överraskning. Och tipset med plojring var bra. Det är ju en ring man ska trivas i, som sagt.

• tattar-Emma

Det traditionella superromantiska frieriet är ju lite "amerikanskt" till sin natur. Det finns inte riktigt plats för den svenska seden att man köper varsin ring och byter med varandra under ömsesidiga löften.

Jag vet att det ofta är så att den rikaste betalar eller att den som friar betalar, men själv tycker jag att poängen med att byta ringar försvinner då. Varför köpa en förlovningsring till sig själv? Man ska ju få en ring av den andra som han/hon graverat in sitt namn i (sen att man ofta köper och graverar ihop är en annan sak, men själv... näää).

Om jag var du skulle jag skippa ring eller köpa en plojring/billig ring. Sen kan ni gå och titta på förlovningsringar tillsammans och byta dem vd något privat, romantiskt tillfälle.

• jåi
    Skottdagen2008 skrev 2007-09-20 00:14:16 följande:
    Friar du så betalar du för förlovningsringarna, så skulle jag tycka, även fast ni kanske kollar ut dem tillsammans efteråt. Dvs du kan ha en plojring vid friandet och sedan förklara att du gärna kollar tillsammans med henne ringarna som ni ändå ska bära varje dag för resten av livet förhoppningsvis. Det är bra om man trivs i sin ring.
    Ja där håller jag med. Man ska ju ändå leva med ringen.
    Det med plojringen tycker jag låter jätte bra och på nått sätt väldigt charmigt

lycka till!! Håller tummarna
  • Karis Annelie

det tattar-Emma skrev om att man köper ringar till varandra har jag då aldrig hört? snarare brukar man gå o köpa dem tillsammans?

Jag tycker du kan fria med en enklare silverring eller så, ´som ä´ndå är fin så att hon kan ha den kvar som minne. Sen går ni tillsammans och väljer ringar. Hur de betalas är väl ändå upp till er. OM ni delar på det rakt av, om du betalar allt eller hur ni gör. Jag tycker att i dagens jämlika samhälle så måste inte killen stå för allt per automatik!

• blivandefrularsed

min m2b friade när vi var i NY och han hade ingen koll på ringstorlek eller vilket datum det skulle ske (gjorde det i Empire State Building och vi hade inte bestämt innan vilken dag vi skulle upp dit och kika på utsikten). Hur som helst, han lånade ringar från smyckeaffären som han hade just för stunden. Sen när vi kom hem gick vi tillsammans och valde ut ringar (det roliga var att det blev dom prov/utsällningsringarna som han hade lånat (fast nya, såklart =) ). Han betalade för dom, vilket kändes naturligt eftersom han friade. Däremot har vi bestämt att vi delar på kostnaden för min vigselring (han vill bara ha en ring), och det ingår i budgeten för vårt bröllop.

• mammutten

Jag tycker du ska köpa båda, om du nu ska överraska.

• tattar-Emma

Alltså, poängen med ringarna är ju att man byter dem, man har fått dem från varandra. Ja, man går och köper ihop men man delar helst på kostnaden, annars har man ju inte bytt.

Alla har väl hört uttrycket "byta ringar", vad tror ni det kommer ifrån?

För mig skulle det kännas poänglöst att gå och köpa två guldringar, gravera in min pojkväns namn i den ena och sen ha på mig den. Om han inte alls varit med i processen att skaffa ringen så är den ju inte från honom över huvud taget. Hur kan en ring som jag har valt och betalat själv symbolisera hans löfte att gifta sig med mig?

Svar på tråden "Regler" vid förlovning