• MissDoe

Vill bli friad till!

Sitter och väntar på att min m2b ska komma hem.. (han har varit i göteborg sen lör) och hoooooooppas att han äntligen har fattat vinken, att jag vill ha ett riktigt frieri..

Vi förlovade oss för 1 år och 4 mån sen Helt sakligt och oromantiskt bestämnde vi oss för att titta på ringar, bestämnde datum i butiken när vi beställde dom.. och vår romantiska ringväxling frös bort. En mysig helkväll framför öppen eld är inte så mysig i +5 och duggregn.

Men förlovade blev vi.. och nu vill jag ha allt det där som jag missade, min m2b på knä, levande ljus, en romantisk middag.. och ett klart startskott för att planera bröllop! ;)

Håll tummarna för mig!

• Svar på tråden Vill bli friad till!
  • EdithGreen

Oj, vad jag slant på tangenterna...

• Sweetpea

Jag fattar inte. Varför vill du att han ska fria? Du vet ju redan att han vill gifta sig med dig. Varför ska han ställa en fråga som han redan vet svaret på? Det romantiska ligger väl i att ni älskar varandra och ska gifta er, inte att han ställer sig på höger knä och ställer en symbolisk fråga?

Jag menar verkligen inget illa, men jag fattar verkligen inte den här frieri-grejen. Men jag borde kanske starta en egen tråd...

• MissDoe

-EdithGreen

Du kommer med bra tips.. kanske skulle ge dig hans mobnr..

• pandis2405

Eftersom ni redan verkar på det klara med att ni ska gifta er, så säg rakt ut till honom att du vill att han ska göra ett romantiskt (symboliskt) frieri. Och att han måste överraska dig!

Killar är oftast inte så bra på att förstå hintar.

• EdithGreen

MissDoe,

Ahh, tack

Sweetpea,

Förstår hur du resonerar, men jag tror att TS känner att det var ganska länge sedan de förlovade sig och att det kanske just då inte handlade om att "NU gifter vi oss" utan om "vi vill leva resten av livet ihop och gifta oss någongång". TS skriver ju att hon vill ha ett "startskott" för bröllopsplaneringen. Egentligen är det väl helt enkelt ett frieri hon vill ha, fast de redan är förlovade, eftersom det då inte var något sådant i bilden. Och oftast är det väl så vid ett frieri att båda känner att relationen är redo för nästa steg, och den som friar vet egentligen svaret (fast det kan såkalrt vara nervigt ändå)?

Jag tror att pandis2405 är bra!

• EdithGreen
    EdithGreen skrev 2007-09-06 18:19:45 följande:
    Jag tror att pandis2405 är bra!
    Ehh, vad jag menade var att jag tror pandis2405 har ett bra förslag. Mitt förra inlägg avslutades ju lite märkligt Kunde tro att jag var en stalker, kanske
  • MissDoe

Tycker också det lät som en bra idé att bara tala om det rakt ut.. ska prova och se vad som händer..

• PennyJenny

Risken finns att han har grym prestationsångest för att han vet att du vill ha ett romaniskt frieri och själv inte vet hur han ska gå tillväga. Det han tycker är romantiskt är kanske inte samma sak som du och han vet det.

Har ni samma bild av hur erat bröllop ska vara? Jag gick och väntade och väntade, hintade och tjatade men inget frieri. Han sa att han ville gifta sig och så, men det hände inget. Det visade sig sedan att han först var väldigt långt ifrån min idé om bröllop (det klassiska i kyrkan med middag efteråt, släkt och vänner, tal, fest osv). Han ville gärna vara gift, men ville nog helst gå till statshuset bara han och jag typ. det var en av de stora anledningarna till att han inte friade, för han visste att vi inte hade samma bild, men kunde bara inte berätta det för mig.

Nu blev det ju utrett och det slutade med ett klassiskt bröllop, men inget frieri. Och nu spelar det verkligen ingen roll, för vad spelar eg frieriet för roll när man väl blivit gift?

• MissDoe

Är faktiskt inte så kräsen hur han ställer frågan, så länge det är när vi är bara jag och han och inte i fyllan..

Vad jag vet så har vi rätt lika bild på hur vårt bröllop ska se ut.. stort och klassiskt.. det enda vi inte är riktigt klara med är hur vi ska göra med alkoholen.. Min släkt är till 95% kristna nykterister och hans.. ja, ungefär raka motsatsen.

• PennyJenny

Men vet han att du inte har så höga krav på frieriet? Så han inte går runt och tror något.

• MissDoe

Håller på att hinta lite om det.. vi har fått presentkort på middag och show på Hotell Lappland från hans jobb, så vi har börjat pilla lite på det, kollat showprogram osv.

• PennyJenny

Min egen erfarenhet säger mig att hinta kommer man sällan långt med. Oftast förstår inte den andra vad man menar eller att man var allvarig. Varför inte bara tala klartext?

• MissDoe

Har legat lågt med att "tjata" nu ett tag.. vet inte om det funkar, men det ska nog ordna sig iaf.

Min m2b är mest inne på att köpa en ny bil trots att vi i stort sett lever på hans inkomst och våra besparingar.. (karlar!) så jag talade lite skämtsamt om att jag också hade stora planer.. att bli gift innan jag är 35 iaf.. Den minen jag fick var obetalbar! Sen fick jag frågan varför jag ville vänta ända tills jag är 35.. så länge behövde man väl inte vänta.. eller? *tystnad* "men.... hur mycket kostar det att gifta sig... "

Ja, vad som händer nu, det vet man aldrig..

• generalskan

Jag behöver inte vänta på min mans frieri han friade när vi träffades öga mot öga första gången, vi hittade varan på internet, jag får bara vänta på ringen pga att han var tvungen att laga bilen annars kan han inte komma till mig

• MissDoe

generalskan

Så ska det låta!

• MissDoe

Hmmm.. har insett att jag inte precis blir mindre giftassjuk av att hänga här på BT hela kvällarna... Men man blir ju fast efter bara nån gång!

Svar på tråden Vill bli friad till!