• Nilsa in love

Nilsas "kom i form"

Tjohej!

Sicken besvikelse!!!! Har under en månads tid tränat duktigt på min mycket fina och sanslöst dyra crosstrainer: En timme, 4 gånger i veckan. Och verkligen TRÄNAT så att jag svettats floder. dessutom har jag tänkt på vad jag äter. tagit bort allt snask och ersatt det med nötter och frukt.
    Under denna tid har jag medvetet låtit bli att väga mig. Sett fram emot att göra det efter en månad och tänkte mig, ärligt talat, ha gått med från 58 kg till kanske 56. Eller 57.
    Igår var det invägning på svärmors digitala våg som jag alltid väger mig på. 60 kg!!!!!!!!! Mer än någonsin!
    Vad händer??? Ska kasta ut crosstrainern genom fönstret! Grrrr!!!!
    Peppa mig, mina vänner! Kom igen, Nilsa! Go, go, go!

• Svar på tråden Nilsas "kom i form"
  • Nilsa in love

Åhh, vilka bra tips! Ska bli bättre på att käka proteiner, det står ju klart! Och vad jag förstått är det ockås viktigt att äta MÅNGA gånger varje dag och då jag har ett jobb som inte tillåter det så har jag köpt en kartong med "bars" som funkar bra att slänga i sig.
    Ska på träningen ikväll igen - en timme medans jag fäster ögonen på Idol :)

Kramisar!

• Lisa1

Bars är väl kanske inte det bästa man kan stoppa i sig ur närings- och mättnadssynpunkt. Ofta innehåller de en hyfsat stor andel sockerarter (snabba, typ sackaros, dvs vanligt socker, eller de ultrasnabb druvsockervarianterna, eller så innehåller de det ngt långsammare fruktoset) och en viss del mättade fetter = inte så bra för kroppen. Visst, fruktos är bättre än sackaros, men jag skulle satsa på FIBER om jag var du. Och att satsa på saker som ger lite större mättnad för kalorierna.

Det är dock viktigt att skilja på barer och barer...
    Fitnessbarer är ofta till för personer som tränar helt extremt mycket, typ orienterare, skidåkare och personer som tränar extremt mycket och hård styrketräning. Beroende på barens sammansättning tas dessa som mellanmål "för att få ett extra tillskott av energi = kalorier" (vilket är det sista du behöver om du vill gå ner i vikt) eller så har de en betydande andel snabba kolhydrater + lite proteiner om det är tänkt att de skall tas efter träning. Dessa typer av barer bär ofta varumärkesnamn såsom Dahlblads etc. Och skall ses som fitnessbarer för den som håller igång väldigt väldigt mkt och helt enkelt inte "hinner" äta de stora mängder mat som den behöver för att orka utföra sina väldigt tuffa orienterings- eller kroppsbyggnadspass eller vad man nu håller på med.

Sedan har vi barer som skall tas som "Meal replacement". Dessa byts helt enkelt ut mot en måltid. Eftersom det är en relativt liten portion som ändå innehåller en del energi kan man säga att mättnaden blir ganska dålig. Mycket bättre blir den faktiskt av att slänga i sig lite yoghurt (häll ut innehållet i en yalla-flaska, fyll flaskan med naturell lättyoghurt och en tsk vaniljsocker) plus lite morotsbitar, om man nu äter barer med syftet att man behöver ett snabbt och greppvänligt mellanmål utan att behöva förbereda en massa saker i ett kök. Barer av det här slaget, som är tänkta att ersätta en måltid, bär ofta varumärkesnamn såsom Nutrilett, Herbalife, Naturdiet etc. Dessa är lite bättre lämpade för dig att äta än fitnessbarerna, eftersom dessa faktist är lämpade för viktminskning snarare än för att "bygga" muskler. Skulel jag vara i dina kläder skulle jag nog ändå prioritera grovt bröd med kalkon, yoghurt och fruktbitar istället för barer pga deras dåliga mättnad och då de faktiskt bara är "packad energi på liten yta". Till ett hyfsat högt inköpspris också. Godare, roligare och mer nyttigt att äta "riktig" mat. Och större mättnad!!

• Nilsa in love

Lisa 1: Jag borde alltid ha dig till hands när jag tränar :) Har faktiskt tagit till mig det där med fibrer och satsar lite på exempelvis osötat, grovt bröd (öörrrkkkk!) och typ Kellogs all-brans med extra fibrer. Och grönsaker, lax och kyckling!
    De där barerna jag köpte var från apoteket. ibland är det så lätt att man slänger i sig en kexchoklad eller dylikt när man måste ha något FORT och då tänkte jag att detta kanske skulle funka bättre.

Rapporterar vidare imorgon & ikväll blir det träning!

• Lisa1

Japp, visst är apoteket-barerna troligtvis mycket bättre än kexchoklad! Måste du ha något FORT kan några nötter (inte alltför många ;)) eller en frukt kanske också funka. Allt handlar om att ha det där man måste ha SNABBT till hands. Alltid...
    Ang. maten så visst är pumpernickel nyttigt. Själv var jag inget direkt fan av det i början men sedan började jag gilla det rejält. Sedan ett litet uppehåll, och nu är jag återigen inget stort fan av dem ;). Bara för att man skall äta nyttigt behöver det ju inte vara så att man upplever att maten man äter är ÄCKLIG. Då blir det ju en motig grej, något man inte direkt ser fram emot. Och så tänker man längtansfyllt tillbaka på yoggi-yoghurtar och vita ostmackor. Du måste hitta alternativ som du tycker är gott. Har du testat arlas melonyoghurt t.ex, eller vaniljvarianten? Visst, de är lite sockrade men den sk. lättsockrade varianten, alltså ca 5g socker per dl. Och det är ganska små mängder jämfört med alla andra snabba kolhydrater man sätter i sig utan att kanske vara medveten om det. Branflakes innehåller ju t.ex. lite socker också, men det är ju inga jättemängder där heller. Och betydligt bättre än alternativen!
    Gillar du t.ex. inte dina extra fiberberikade branflakes, byt till ngt annat bra frukostalternativ som du gillar. Har du t.ex. provat havregrynsgröt med lite finhackade mandlar i? En personlig favorit! Elelr älsklingsmellanmålet... Man tar en matlåda/gammal glassförpackning stl. small (skall rymmas ca 3-4 dl), häll på Lätt Mild Yoghurt, ca 2-3 dl, häll sedan på ca 1 dl frysta hallon eller blåbär (Euroshopper har de klart godaste frysta hallonen!). Kör antingen en stavmixer i alltihop och ät på en gång, blir då som en krispig glass (men då skall man nog köra det i ett mixerglas istället för matlådan), eller så tar du med dig yoghurtblandningen. Bären kommer då att tina långsamt i yoghurten som med bärens hjälp håller sig kall, och efter någon/några timmar har du en smarrig halvfrusen (beror iof på hur lång tid det gått) dessertaktigt mellanmål med hallonstuk. Ev. kan man ha i en tsk. vaniljsocker eller två om man vill ha ännu mer dessertkänsla. LJuuuuvligt!!! Viktigt att hitta mat man GILLAR och ser fram emot att få stoppa i sig när man är sådär riktigt hungrig. Mums...

• Lilla damen

Tyvärr är det en obetydlig muskelökning man får av att träna på konditionsmaskiner såsom crosstrainer (undantaget rodd kanske), obetydlig på så sätt att det inte kan bli så stor muskelökning att det ger utslag på vågen.

Konditonsträning förbränner naturligtvis kalorier, men det bör kombineras med styrketräning åtminstonde ett par gånger i veckan om man vill komma i form (både estetiskt och funktionellt). Det ska vara allsidig och rätt tuff styrketräning, jag är varm förespråkare av funktionell styrketräning där man använder den egna kroppens motstånd, lösa vikter och hjälpmedel som gummiband och stepbrädor.

Poängen är att ökad muskelmassa ökar förbränningen varje dag, dygnet runt. Plus att många, många kvinnor tränar för "mesigt", musklerna är jätteviktiga att bygga på och underhålla!

• Nilsa in love

Lilla damen: Jag hade jättegärna blivit medlem på ett gym men de gånger jag försökt har det helt enkelt inte funkat för mig. Eftersom vi bor på landet blir det alldeles för stort avstånd och det gör att det tar mig hela kvällen. Sen har jag självklart grejer hemma att träna styrka men just nu känner jag att det är just den lågintensiva konditionsträningen som gör mig pigg och glad.
    Sedan är det ju inga större vikter som jag vill gå ned! Är 165 cm och väger runt 58. Vill gå ned 5 kg. Tänker mig att det kanske inte alltid gå så fort och det ska det ju inte göra heller ifall man vill ha en varaktig viktnedgång. Men tack ändå för tipset! Tar till mig det.

Och Lisa1, tack för dina tips om gröt. Tycker om havregrynsgröt men är det egentligen nyttigare än All-bran med extra fibrer? För i så fall äter jag ju hellre gröt!

Ingen träning igår, blev sent på jobbet och så var det fredagskväll. Idag har vi bjudit hem gäster som dyker upp om några timmar och innan dess hinns det inte med. NJag har äntligen kommit till det stadiet då jag SAKNAR att inte träna en kväll och det är inte ångestbaserat.

För övrigt. Hade Prison Break-maraton igår. Undrar om min sambo vet om att jag sitter och bara drömmer snusk om mig och Scofield när han sitter brevid? Har aldrig haft någon TV-förälskelse förrut men herreguuuuud, vad han är läcker.

KRAM!

• Lisa1

Haha, tja, själv har jag aldrig kollad på Prison Break men lite oskyldig TV-förälskelse har väl aldrig skadat någon ;).

Visst är det skönt när träningen blir en del av ens vardag, en skön pryl som man helt enkelt inte vill vara utan. Något som blir till både härligt att utföra och skönt efteråt.

Håller med Lilla Damen till punkt och pricka :)! Konditionsträning är toppen, men styrketräning i form av "hemmaträning" (och gärna lite variation på vilka övningar man kör för en viss muskelgrupp) kommer att ge . 5 kg viktminskning är inte "för lite" för att köra styrketräning - tvärt om! Utan styrketräning kommer det att gå mycket motigare att gå ner, visst det går, men är du 165 cm och skall ner till 53 kg så har du ju itne direkt jättemkt fett till övers och du kommer därför inte att gå ner lika raketsnabbt som en person som har många fler överflödskilon att gå ner. Styrketräningen kan därför ge dig den "skjuts" du behöver. Det behöver inte vara något avancerat, lite mage, armhävningar, bakvända armhävningar, rygglyft (för ländryggen), lite "plankan", lårövningar á la "ballerina" (stå rakt upp och håll i dig i en dörrpost, vägg etc. För benet rakt fram och spänn det/sträck vristen, så att det står rakt fram i 90 graders vinkel, återupprepa ca 10 ggr och kör sedan samma sak åt sidan och bakåt, beroende på om det är framsida lår, sätesmuskeln + till viss del fram- och baksida, eller baksida lår du vill köra). Sedan lite hantelövningar (prova med lite tunga föremål du har hemma, kanske ett par stora läskflaskor fyllda med sand/grus/vatten och du har ett par hantlar som väger ca 2-3 kg) och du har en jättebra grund. Kör därefter din vanliga konditionsrutt och du har ett mycket bättre utgångsläge.

En sak som ytterligare kan poängteras är variation. Kom att tänka på det när jag körde crosstrainer på gymmet igår och kom på att crosstrainern, som är en väldigt bra maskin, ändå blir en ganska monoton grej i det långa loppet. Variationen är superviktig inte bara ur muskel- och träningssynpunkt, utan också för att kroppen efter ett tag "vänjer" sig vid en viss rörelse och belastning och därmed blir mer effektiv i sin energiförbrukning vid denna rörelse = förbränningen blir mindre när kroppen vänjer sig. Jim Roslund som skriver träningsartiklar för Metro har skrivit jättemycket bra om detta - plus en massa annat! Kan VERKLIGEN rekommendera ett besök på hans sajt, www.slimjim.se. Kolla under artikelarkivet, finns hur mkt bra som helst! Där finns även en avdelning med frågor och svar som jag tror med en del matnyttig info om just de frågor och funderingar du tagit upp. Han skriver på ett enkelt och lättförståeligt sätt och tar upp olika ämnen under väldigt specifika frågeställningar, tex. "Magrutor kräver kunskap", "Hög- eller lågintensiv träning" etc.

• Lisa1

Och ja, jag skulle nog satsa på gröt framför den fiberberikade all-bran:en. Helt klart! Din fiberberikade all-bran innehåller ju en hel del annat än bara långsamma kolhydrater och fibrer. Typ en del socker... (men som sag, mkt bättre än cornflakes odyl) Havregrynsgröten mättar mkt bättre per kalori, eller hur man nu skall säga ("mer mättnad för mindre kalorier"). Och tycker du att det är godare har du ju det bästa incitamentet där! Bara för att något nu skulle vara "snäppet bättre" näringsmässigt (och i det här fallet skulle jag nog säga att gröten är det bättre valet) skall du ju faktiskt gilla den mat du äter. Oerhört viktigt ur viktminskningssynpunkt. Minskningen av vikten, och sedan behållningen av denna, måste ju vara något som upplevs som en trevlig process, kanske rentav lustfylld. Så om något är "nästan bäst" i matväg, och du gillar det allra bäst, så välj det och njut av att ha gjort ett smart OCH gott val :)! Dessutom är ju mängderna mat mer viktiga än om en viss produkt har ett extra gram protein eller fibrer hit eller dit.

Nu till själva gröten, dessa har ju vattenlösliga fibrer i sig. Dessa fibrer för även med sig ytterligare goda egenskaper vilket fibrerna i All-bran odyl saknar. Hittade denna sida på nätet, hur det står till med den vetenskapliga korrektheten i denna lilla skrift är ju inte direkt dokumenterad, men sanningshalten är definitivt större än mycket av det som Anna Skipper och Ulrika Davidsson påstår. (glöm allt vad kvällstidnings-detox heter t.ex.)

• Lilla damen

Vill bara instämma i Lisa1's påpekande om att du faktiskt inte har så mycket fett att ta av. Din vikt i förhållande till din längd är ju perfekt ur hälsosynpunkt! Är man däremot överviktig är det lättare att gå ner i vikt. Styrketräning skulle därför vara en jättebra "push" som snabbare ger dig ett bättre procentuellt förhållande mellan fett och muskler, vilket kan ge din förbränning den där lilla extraskjutsen.

• Lisa1

Glömde att posta länken... Visst, ett högt fiberinnehåll på All Bran plus i all ära, men som sagt även en del socker. Och framförallt - denna produkt är ju rätt svårtuggad/svårsmält i munnen och av denna anledning är ju chansen större att man hellre föredrar gröt e.d. Personligen tycker jag att All Bran Plus påminner lite om känslan man får i munnen av att äta havre. Ensamt. Torrt och "papprigt" m.a.o. Gröten har dessutom har fler fördelar i fiberslaget än vad All Bran plus har, plus att dess sammansättning av fetter är bättre. Dessutom är så rena livsmedel som möjligt att föredra ur ett hälsoperspektiv. Vitaminhalterna riskerar också att försämras vid en kraftig raffinering av ett livsmedel (såsom halvfabrikad).

Hursomhelst - här är länken med det vetenskapligt ej kontrollerade innehållet, inledningen om mörkt bröd är KLOCKREN men det är det om de olösliga fibrerna som jag inte är helt säker på vad som gäller. (bloggaren säger att hon förespråkar stehålderskost, och just här skall man vara lite försiktig eftersom man inte kan säga att den mat man åt då skulle vara bäst för den nutida människan då levnadsvillkoren var fullständigt annorlunda och då en viss anpassning till dagens villkor oundvikligen har skett)
    johannaskost.blogspot.com/2006/11/olsliga-fibrer-lser-ingenting_21.html

Avslutningen somn denna Johanna väljer att knyta ihop säcken med är dock helt klockren. Att det är hörnstenarna i kosten som är det viktiga, och inte vitamintillskott och fibertillskott som spelar denna rollen:
    "...hur mycket vetekli man än strör över, så kommer junk food ändå att förbli junk food"

• Nilsa in love

GUD, vad ni kan tjejer! Tackar så ödmjukast! Har hamnat i en liten fas då det känns motigt men tänkte variera med att springa en runda ikväll istället. Har en runda jag sprang mycket i våras och det ska verkligen bli spännande att se ifall min kondis (åtminstone...) förbättras.
    Dessutom ska jag börja byta ut mina all-brans till gröt, det ska bli gott som omväxling och börja käka typ motötter istället för frukt.
    för övrigt ingen viktnedgång ännu. Att det ska vara så svårt! Men som ni påpekar så är det säkert mycket tuffare när man inte har så mycket överflödskilon att ta av.

Men ändå... Lite konstigt är det ju. Har verkligen ändrat mina kostvanor totalt de senaste 2 månaderna och dessutom all den här träningen! Allt jag vill är ju att bli lite mer slimmad. Ger detta fram till typ jul, har det inte skett några förändringar så får jag ju faktiskt ta mig till ett gym och en PT.

Tack för hjälpen, ikväll blir det lite styrke (min sambo får assistera) och en joggingtur!

Svar på tråden Nilsas "kom i form"