• Nilsa in love

Nilsas "kom i form"

Tjohej!

Sicken besvikelse!!!! Har under en månads tid tränat duktigt på min mycket fina och sanslöst dyra crosstrainer: En timme, 4 gånger i veckan. Och verkligen TRÄNAT så att jag svettats floder. dessutom har jag tänkt på vad jag äter. tagit bort allt snask och ersatt det med nötter och frukt.
    Under denna tid har jag medvetet låtit bli att väga mig. Sett fram emot att göra det efter en månad och tänkte mig, ärligt talat, ha gått med från 58 kg till kanske 56. Eller 57.
    Igår var det invägning på svärmors digitala våg som jag alltid väger mig på. 60 kg!!!!!!!!! Mer än någonsin!
    Vad händer??? Ska kasta ut crosstrainern genom fönstret! Grrrr!!!!
    Peppa mig, mina vänner! Kom igen, Nilsa! Go, go, go!

• Svar på tråden Nilsas "kom i form"
  • Cantaton

Tänk på att muskler väger mer än fett! Du har nog lagt på dej muskler av tränandet :)

• 20080808

Testa att mäta runt midjan, rumpan, armar osv, ge det en månad till och mät igen. Då kanske du ser skillnad där även om du inte ser skillnad på vågen.
    Lycka till!

• Augustibruden 2008

Hej,

man kan väga olika på olika vågar.
    Så väg dig bara på en våg!

Känner du i kläder att du gått ner?

Tänk på att endast äta nötter på lördagen o i lagom mängd.

Lycka till o fortsätt träna!

• thalia82

själv tycker jag måttband säger mer än en våg. Det är lättare att få ett hum om vart man tappat eller lagt på sig om man mäter t ex byst, midja, rumpa och lår med jämna mellanrum.

Och självklart är det som cantaton skriver, muskler väger mer än fett.
    Finns många anledningar till att du inte ska haka upp dig för mycket på siffran. Du har kommit igång och gjort träningen till en vana, och det är jättebra! Även om inte vågen visade det så har träningen gjort nytta.

• Nilsa in love

Puh.... Har vägt mig på samma våg och drar alltid av mig brallorna innan jag väger mig. samma rutin, varje gång.
    Nej, jag ska absolut inte ge upp min träning, nu har jag ju kommit till ett stadie då jag blir pigg och må bra av det. Men samtidigt var det riktigt knäckande att jag gått upp 2 kg på en månad (det är ganska mycket, ju)och SÅÅÅ mycket muskler har jag nog inte lagt på mig. :) Men man kan ju hoppas.
    Får väl bli ÄNNU hårdare med maten, I guess.

Förresten, ni som vet! Ibland när jag tränat typ 40 minuter måste jag pausa ett par minuter för att dricka. Förstör det träningen?

• starchick

Man ska INTE väg asig när man tränar för att gå ner i vikt eftersom du får muskler, och muskler väger mer än fett...Mitt tips är att använda måttband!!! Tänk på att inte äta för lite fett, många gör det felet och då håller kroppen kvar så mycket den kan. Jag kan lova dig att det är muskler som gör att du väger 2 kg mer men trots det så är du garanterat mer slimmad. Fortsätt träna, ät bra mat(utan att överdriva) och se till at du mår bra helt enkelt...

• starchick

Och nej, det förstör inte att pausa óch dricka under träningen, bara du inte står still för länge, du ska dricka ordentligt både före,under och efter träningen!

• *Lilla M*

Det är mycket som händer när man bärjar träna sådär. Omfördelning i kroppen av fett, muskler, vätska osv. Det är egentligen för tidigt att "utvärdera" resultatet av din träning än, och jag lovar dig, tränar man sådär blir det ALLTID resultat. Framförallt hälsovinster.

Tränar du för att förbränna fett bör du tänka på att fettförbränningen är störst vid 75% av maximal hjärtfrekvens (puls). Den maximala pulsen får du fram grovt skattat genom att dra din ålder från 220. Så försök ta din puls medan du tränar och försök att hålla dig vid 75% av din maxpuls.

Jag är 21 år, alltså borde jag ligga på 199 i puls för störst fettförbränning.

Mitt bästa tips är att du skaffar dig boken "Vardagsmotion", den finns som billig pocketbok. Den innehåller massor av fakta om träning, viktnedgång och hur man skapar och uppehåller en förändringsprocess. Superbra!!

• Alma2007

Hej
    Vet du jag tror att du helt enkelt äter för lite! Du har ökat din träning med 4 timmar och jag antar att du har dragit ner på maten också och då stryper kroppen förbränningen för kroppen tolkar det som att här är det onda tider - "svält" på gång bäst att hålla igen för att spara

Själv gjorde jag ungfär samma sak för några år sedan började träna och var med i viktväktarna och jag kämpade i flera månader och inget hände s sååå deprimerande och jag var på väg att ge upp. Så gjorde jag en hälsöprofil på jobbet och insåg att jag äter ju för lite i proportion till det jag rör mig så jag ökade mitt matintag lite grann och vips på en månad hade jag gått ner 3 kg! Mitt råd är att öka matintaget lite och att vara noga att äta ordentligt med fett åtminstone 1-2 tsk/dag.

• Lisa1

Fredrik Paulúns viktminskning utan träning (även om träning rekommenderas i bokens senare kapitel också, såklart ;)) är också ett superbra lästips! Det funkar som en "lathund" för viktminskning, och beskriver de små och till synes halvt obetydliga - men ack så viktiga - vanorna och komponenterna som gör skillnaden mellan viktminskning och att kroppen stryper förbränningen. Men träning är ALLTID bra, oavsett om du går ner eller inte. Högre syreupptagningsförmåga ökar även förbränningen på sikt. Men jag skulle, precis som *Lilla M* rekommenderar, jobba med att få in mer vardagsmotion också. För denna kan göra minst lika stor skillnad som den "medvetna" träningen, om inte mer! Utan att man egentligen tänker på att man "tränar"...

Men det enskilt mest betydelsefulla för en viktminskning är ju faktiskt kosten. Hur man än vrider och vänder på det. Det är ju trots allt det som en gång fått en att gå upp i vikt, och det är kosten som kan ge allra störst viktminskningseffekt. Det handlar inte enbart om hur mycket energi man stoppar i sig under en dag, utan också hur man fördelar denna energi under dagen, och hur man äter i förhållande till träningen. Exempelvis bör man, för bäst viktminskning, se till att man äter ngt litet innehållandes långsam kolhydrat + protein ca 2h före träningen, om man skall träna kondition i huvudsak. Detta för att maten skall ha hunnits omvandla till energi i musklerna och för att man inte skall ha alltför mycket kolhydrater lättillgängligt, så att kroppen i första hand bränner dessa. Samtidigt skall du inte svälta dig innan passet, för då orkar du inte lika mycket och träningseffekten blir mindre. Att äta fett och/eller snabb kolhydrat hyfsat nära inpå passet ökar ytterligare risken att dessa förbränns före det lagrade kroppsfettet, då dessa isf är mer lättillgängliga för kroppen i det ögonblicket.

Paulúnböckerna kan förklara detta på ett väldigt bra sätt, och helt enkelt beskriva när det är som bäst att äta lite mer och vid vilka tillfällen och tidpunkter man bör äta lite mindre för att förbränningen skall bli så jämn, hög och optimal som möjligt. Grundprincipen är att du skall äta när du kommer att ha behov av energi och hålla igen lite när kroppen inte kommer att behöva lika mycket, t.ex. innan sänggåendet.

Svar på tråden Nilsas "kom i form"