• wife 2 be - been wife

Till Matildas minne

Låt Matildas sida få bli ett vackert minne och visa att ni bryr er.

Trots all kämpan kunde Matilda inte övervinna sin sjukdom.
    Låt fler sätta sig in i denna hemska livstragedi. Och låt sjukdomen få ett ansikte. genom en glad och levnadsglad tjej.

Rösta på matildas sida hem.passagen.se/dummapricken/ och visa att ni bryr er. Ett förlopp som engagerat så många här på sidan, vars tråd nu dessvärre är nerlagd.

Det stod någonstans att Matildas sista dröm var att hamna överst på Listan.
    Hjälp henne med detta.
    *Tänder ett ljus för Matilda och övriga barn och föräldrar i samma drabbade livsskede*

• Svar på tråden Till Matildas minne
  • liz_s

denna tråd hör inte ghemma här håller klart med dig sharya

• Lady o Lufsen
    Det var det dummaste!!!Nu vågade man bli kaxig....?
    Finns hur mycket plats som helst här!!!

Inte direkt så att det bara finns ett begränsat antal, eller hur!!?????

Lägg ner!!!
    Dumheter!

Däremot så håller jag med Damen i röd hatt: Matilda och hennes liv hedras nog bäst genom att agera!
  • sharya

Men hallåååå! Det är MIN åsikt och den har jag ju rätt att ha.
    Se det dessutom ur ett annat perspektiv: Är Matildas föräldrar tillfrågade och har gett sitt godkännande till en minnessida? Det KAN ju annars vara så att man själv som förälder vill utforma och bestämma om sitt eget barns minnessida/or. Den rätten har ingen moraliskt sett rätt att sätta sig över. Det KAN också vara så att man i sitt sorgearbete inte vill se sitt barn figurera i alla möjliga sammanhang, gäller även övrig släkt och vänner.

• rocketqueen

Att det finns en minnestråd om en person gör ju inte att man inte kan gå in på flera.

Jag tycker att det är bra att folk får upp ögonen för vad för tråkigheter det än kan vara, det tror jag hjälper folk att agera genom att till exempel skänka pengar eller helt enkelt få mer empati och uppskatta det man faktiskt har.

• rocketqueen

sharya, du bestämmer inte vad som är "rätt" moraliskt sett. Det finns lika många åsikter som det finns personer, och det finns inget givet som alla håller med om. Du kanske kan uttrycka dig lite trevligare utan en massa "hallååå"-n, och fokusera på diskussionen? Då blir det genast lite trevligare stämning i tråden.

• sharya

Rocketqueen:
    Det kanske bli trevligare utan "Lägg ner!!!!!" och utan "Dumheter!!!!" också?
    Nej, jag bestämmer inte vad som är moral eller ej, kan bara tänka mig in i om det hade varit mitt eget barn. Det kanske fler borde göra?

• rocketqueen

Ja, det håller jag med om. Eftersom alla har så olika uppfattningar om hur de hade reagerat om det var ens eget barn, så finns ju inget statiskt rätt när det gäller om man borde starta minnessidor eller ej. Så länge det inte är skadande ord som uttrycks, utan istället medkänsla och deltagande, så tycker jag verkligen inte att det är fel att starta sådana här ämnen. Den varan behövs det mer av här i världen...

• brud 11/11

hmmm inte konstigt att det finns krig i världen...

kan vi inte bara enas om att de som vill hylla minnet av Matilda gör det här på denna sida och dem som inte vill vara med behöver helt enkelt inte öppna och läsa denna tråden...

så enkelt är det väl ändå?!?

• mammaK

Hennes föräldrar, som gjort den sidan som är länkad till här, har skrivit som det står här över att Matildas sista önskan inte var att få ligga högst på listan ,givetvis. Dom skrev ockxå att dom är jätteglada att det finns så många sidor som minns Matilda, så jag tror nog att dom tycker det är ok för dom.

Varför kan man inte få hedra alla sjuka genom Matilda? Och varför skulle denna sida inte passa in här om sidor som handlar om amning eller om man ska hedra vissa personer i sin vigsel eller om vikt eller om en hemsida man tycker är bra. Vad är skillnaden?

• HasseP

Du har ju valt ut ett objekt för ditt hedrande, istället för att göra en aktiv insats för en levande. Att klumpa i hop alla sjuka, döa och övriga lidande genom Matilda låter lite väl enkelt engagemang i mina öron. Men det kanske går? Och det är bara jag som inte förstår.

Svar på tråden Till Matildas minne