• Rosenlarv

    4 dagar kvar och förkyld! :-( Hjälp mig med huskurer!

    Ja. 4 dagar kvar till bröllopet och känner att jag börjar bli sjuk! Har jätteont i halsen.

    Vad kan jag göra för att hindra att det bryter ut helt?

  • Svar på tråden 4 dagar kvar och förkyld! :-( Hjälp mig med huskurer!
  • Miamaja

    be happy varför inte då? Den är superbra jag lovar. För övrigt var det en sjuksköterska som sa det till mig.

  • be happy

    Miamaja
    var en sjuksköterska (tillika kollega) som tipsade mig med! Men jag är lite rädd för vitlöken... :D

  • Hästsson

    Började få ont i halsen en gång och beklagade mig inför en släkting. Hon sa att det absolut bästa tips hon fått var att skala små vitlöksklyftor och stoppa i öronen (!) när hon sov. Panikslagen som jag var (hade mkt viktigt möte ett par dagar senare) så testade jag knepet och det funkade!

    Varje gång jag nu börjar känna av halsont så kör jag vitlöksknepet och har hittills inte blivit ordentligt förkyld en enda gång sen dess (ca 1½ år sedan). Jag som tidigare var förkyld 2-3 ggr om året! Har försökt tipsa många om detta men de flesta är - hör och häpna - mycket skeptiska.

    Men om du vågar så testa. Det enda man måste tänka på är att tvätta öronen ganska ordentligt dan efter.

  • Bobou

    Hästsson:

    HAHAHA! Måste testa någon gång bara för att se vad sambon säger...

  • Miss (snart mrs) A

    Miamaja, det tipset har jag också hört. Min bror testade det inför en skidresa för ett tag sen och det funkade.

    Annars är mitt bästa tips sömn, sömn, sömn och kärlek

    Lycka till!

  • lillamillan

    Jag tycker att Kan Jang funkar inom 2 dygn...
    Tar en matsked på morronen o en på kvällen då förkylningen börjar göra sig kännbar.

  • zukigirl

    Har oxå hört om vitlöken i öronen! Ska visst funka på öroninflammation med. Har dock inte testat än (hade lyckats förtränga denna huskur )men ska def göra det!

  • Miamaja

    Lök i ett knyte bakom öronen är jättebra när man börjar få ont i dem. Det funkar säkert m vitlök också

  • Bauti

    zukigirl
    Om du kör vitlök i öronen så linda in den delade klyftan i gasbinda eller något liknande. Annars så kan den bränna på huden i örat.
    Det är absolut den bästa kuren som finns för öroninflamation.
    Ont som fn gör det, men bra snabbt blir man.

  • septbrud07

    Hej,
    Lägg inte vitlök i öronen! Har sett tillräckligt med skador i öronen för en livstid. Det är jättevanligt att dom små rackarna glider ur gasbindan ock så blir det vackra frätskador och helt! igensvullna öron. Hellre en förkylning då.

  • Septembercess

    jag har druckit sådan här Kan jang och likande och det har kännts som det fungerar

Svar på tråden 4 dagar kvar och förkyld! :-( Hjälp mig med huskurer!