Men sodium laureth sulfat låter som en kemisk beteckning. Kokosolja är väl inte kemiskt framställt? Jag tolkar försåpad kokosolja som att man tillsatt lite såpa i produkten med kokosolja? Inte att man tillsatt sulfat och grejer, ska tillägga att jag dock är helkass på kemi. Men vore det så enkelt som att försåpad kokosolja är samma sak som SLS skulle väl de flesta hellre skriva försåpad kokosolja, det låter väl onekligen trevligare eller...?
De flesta hälsokostschampoon innehåller olja det stämmer. Det är väl för att håret inte ska torka ut skulle jag tro samt för doftens skull. Annars kan man ju lika gärna tvätta håret i ren såpa menar jag!? Blir troligtvis rätt tovigt då...
Visst kan man säkert enkelt tillverka eget schampoo. I grunden kan man väl bara tvätta med vilken tensid som helst...för att få håret rent alltså. Vanlig tvål lär ge en trist kalkhinna dock. Men vanlig flytande tvål borde kunna funka.
Jag själv har jätte, jätte känslig hårbotten, men Weleda och Urtekram funkar för mig. Bäst tycker jag om en särskild serie för hårbottenproblem, Cutrin (frisörprodukter) De innehåller förvisso SLS, men också eteriska oljor som lugnar...'
Vet också att många med känslig hårbotten gillar "Våg" ifrån apoteket. Det innehåller kanske SLS, men är oparfymerat, nog så viktigt kanske?
Torde dock som sagt vara rätt enkelt att själv göra schampoo. Man kan ju skippa (eteriska) oljorna helt t ex om man har lätt att få fett hår. Men jag har lätt att få fett hår och på mig funkar t ex Weledas rosmarinschampoo jättebra.