• silverdrake

Schampo utan sodium laureth sulfat??

hej,

är det någon som kan tipsa om ett bra schampo, allra helst utan sodium laureth sulfat.. läst någonstans att det kanske inte är ett sånt jättebra ämne, men det finns ju i de flesta schampo. (tensiden som gör att det löddrar)

har surfat runt på diverse sidor, mest hälsokost, men inte hittat något bra. eller så har det inte stått ngn innehållsförteckning online.

• Svar på tråden Schampo utan sodium laureth sulfat??
  • rocketqueen

Urtekram kanske vore något! Billigt är det också!

www.vitapost.se/index_vitapost.asp%2Fcrosslink%2Easp%3Fpage%3Dcategory%5Fvitapost%26gen%3Dartlist%26id%3D70%26extra%3DAlpha%2BPlus%3A257%253BH%25E5rv%25E5rd%3A70%253BKosttillskott%3A71%253BSol%2Boch%2BPigment%3A69%253B%26currpage%3D2

• rocketqueen

...men det var väl tusan så mycket eteriska oljor de har i!

• rocketqueen

silverdrake, det är ju inte knasigt att tänka på miljön hur eller hur! SLS är ju inte så milt för naturen...ska nog själv byta ut mycket av mina grejer till hälsokostprodukter.

• tinulina

silverdrake

Jag har tyvärr inte testat Nisim, jag väntar på att göra slut på Redken produkter som jag har inhandlat nyligen. Nisim finns att köpa i Landskrona och det går att beställa hem schampoo och balsam. Kostar 250kr styck.

• Pomodoro

Urtekram, finns det fortfarande?

• silverdrake

kollade på urtekrems sida på innehållsförteckningen, och tyvärr så innehåller den försåpad kokosolja som bara är en omskrivning för sodium laureth sulfat.

har nu starkt övergått till att fundera på att göra eget schampo och använda betain som rengörande ingrediens istället för SLS .......allt man behöver kan man ju beställa från crearome, bara att ta sig i kragen. såg att de hade balsam-recept med. kanske skulle göra sin egen hårserie :D (bara man får tiden och ron (?!) till det)

• Modestie

Men sodium laureth sulfat låter som en kemisk beteckning. Kokosolja är väl inte kemiskt framställt? Jag tolkar försåpad kokosolja som att man tillsatt lite såpa i produkten med kokosolja? Inte att man tillsatt sulfat och grejer, ska tillägga att jag dock är helkass på kemi. Men vore det så enkelt som att försåpad kokosolja är samma sak som SLS skulle väl de flesta hellre skriva försåpad kokosolja, det låter väl onekligen trevligare eller...?

De flesta hälsokostschampoon innehåller olja det stämmer. Det är väl för att håret inte ska torka ut skulle jag tro samt för doftens skull. Annars kan man ju lika gärna tvätta håret i ren såpa menar jag!? Blir troligtvis rätt tovigt då...

Visst kan man säkert enkelt tillverka eget schampoo. I grunden kan man väl bara tvätta med vilken tensid som helst...för att få håret rent alltså. Vanlig tvål lär ge en trist kalkhinna dock. Men vanlig flytande tvål borde kunna funka.

Jag själv har jätte, jätte känslig hårbotten, men Weleda och Urtekram funkar för mig. Bäst tycker jag om en särskild serie för hårbottenproblem, Cutrin (frisörprodukter) De innehåller förvisso SLS, men också eteriska oljor som lugnar...'

Vet också att många med känslig hårbotten gillar "Våg" ifrån apoteket. Det innehåller kanske SLS, men är oparfymerat, nog så viktigt kanske?

Torde dock som sagt vara rätt enkelt att själv göra schampoo. Man kan ju skippa (eteriska) oljorna helt t ex om man har lätt att få fett hår. Men jag har lätt att få fett hår och på mig funkar t ex Weledas rosmarinschampoo jättebra.

• rocketqueen

Försåpad kokosolja har beteckningen "sodium cocoate", alltså inte SLS - det är _inte_ samma sak. Googla för mer information...

• emark

Jag använder Dermanords schampoo och tycker det är jättebra. Känns väldigt icke-uttorkande. Lemongrass-varianten dofter underbart. Nu kör jag basil & lime.

• Miss Sofie

Hej hej,

Jag har oxå känslig hårbotten och det brukade klia och jag brukade få lite sår, men sen tog jag ett lapptest (allergi) och det visade sig att jag var överkänslig mot Cetyl Alcohol som fanns i shampot jag använde så vem vet det kanske kan vara nåt sånt för dig mied.

Nu använder jag oftast Barnängen och jag tycker den är jätte bra, sen har jag provat Sunsilk (den rosa) och L'Oreal Elvital (igen den rosa) men jag kan inte använda det rosa balsamet så det får bli den oranga.

Hoppas det här hjälper.

Mvh

Miss Sofie

• silverdrake

hmm. knasigt dom sidor jag kollade på stod det att det i princip var samma försåpad kokosolja och SLS. kanske krävs mer googling. jag kollade på shenet.se bl.a ...men jag tror man framställer det på samma sätt ungefär som man gör tvål

fett plus typ lut (ngt basiskt?) och då när den är baserad på kokosolja är det väl att man tar det plus lut?? (okej jag gissar också rätt vilt :D)

iallafall...ska nog köpa dermanords schampoo idag och sen göra eget schampo. de har ju en oparfymerad, tänkte ta den och tillsätta ros de mai så får man en härlig rosdoft i håret sen.

• Modestie

Hm, Shenet är inte en opartisk sida om man säger så....

Har dock krux med att googla. Svårt hitta vettig info.

• Ms K

Nu är jag inte alls säker: Men jag vet att Body Shop har haft en hög schampon som inte löddrar - så de borde inte innehålla SDS (sodium dodecyl/lauryl sulfat) eftersom det skummar! Tex vet jag att jag har haft nått "banan-aktigt" schampo som ej löddrade.

• Modestie

msK: Nostalgi! Bananschampoot såg verkligen ut som mosad banan och luktade verkligen som det också! Men det finns inte kvar vet jag.

• silverdrake

Modestie
    mm. förvisso. desutom så hittar man ju rätt mkt info på en del "naturflummiga" sidor, och då kan det ju vara bra att vara lite källkritisk.

Ms K
    Åh, bananschampot, det var härligt. men jag har inte sett det på flera år, tror de har ändrat rätt rejält i sortimentet tyvärr...provade ett aloe schampo därifrån för några år sedan närjag inte hittade "banan-ditot" men det var inte alls bra.

köpte föresten DN idag. och jag är nöjd, iallafall efter första tvätten. får se hur det är. balsamet var också bra, luktade tyvärr fänkol som jag inte är så förtjust i men det blev väldigt mjukt.

Svar på tråden Schampo utan sodium laureth sulfat??