• silverdrake

Schampo utan sodium laureth sulfat??

hej,

är det någon som kan tipsa om ett bra schampo, allra helst utan sodium laureth sulfat.. läst någonstans att det kanske inte är ett sånt jättebra ämne, men det finns ju i de flesta schampo. (tensiden som gör att det löddrar)

har surfat runt på diverse sidor, mest hälsokost, men inte hittat något bra. eller så har det inte stått ngn innehållsförteckning online.

• Svar på tråden Schampo utan sodium laureth sulfat??
  • silverdrake

bah! *pustar*

verkar som om det inte är sodium laureth så är det lauryl eller något annat likvärdigt..
    kanske inte går att få schampo annars.

har sneglat på dr Hausckas schampo någon som vet ngt??

har känslig hårbotten, tjockt hår som ibland känns lite grovt och oformligt (lite åt tagel-håller :) ) vill få det långt och tänkte se över mina hårvårdsgrejer lite mer.....

"hjälp"

• rocketqueen

Sodium laureth sulfate är bra mycket mildare än SLS; varför vill du inte använda det?

Vilka schampon har du provat hittills?

• silverdrake

rocketqueen

jadu, :D:D kan vara så att det är en fix ide :D:D surfade runt och läste lite negativa grejer om det och tänkte på miljön och håret osv...... *knasigt kanske*

har provat matrix, kms, lush

men min hårbotten är känslig så jag tänkte prova ngt mildare. tänkte att man kanske ska tänka mer ekologiskt även vad håret anbelangar......

hittade ett schampo med mipa laureth sulfat i, som tydligen ska vara en mildare tensid, (från dermanord med den knepiga reklamen ;););) )

• silverdrake

inte så många med andra ord. använde loreal förut glömde skriva....samt en del ica schampo......

• silverdrake

Telemarkgrrl

oj, fränt att gå utan schampo.. kanske lite för hardcore för mig just nu. är beroende av att sätta upp och styla håret för jobbet. men på semester och sånt kanske vore bra att låta håret vila.
    ska prova att skölja med äppelcidervinägervatten. kanske kan vara bra även om man schamponerat

• tinulina

Hej!
    Det finns ett schampoo som heter Nisim som är utan sodium laureth sulfat. Du kan läsa om det på nisim.no.
    Kliniker som utför laser behandlingar mot håravfall säljer Nisim.

• silverdrake

tinulina
    har du provat det?? är det bra?

• Modestie

Har ett toppentips! Tyvärr har jag inte hört så gott om Dr Hauschkas schampoo, men du kan ju testa. Vissa säljer ju småflaskor. Men ett märke på hälsokosten som JAG tycker är helt underbart är URTEKRAM!!!! Finns i massa varianter, jag har b la testat ngt som hette...zigenardröm tror jag (för mörkt hår) Doftar got toch rengör bra, håret blir så blankt och fint! Kostar ca 50 kr.

Ett annat tips är Weledas schampoon, men de löddrar något mindre och kom iaf förr på aliminiumtub, vilket resulterade i en skum känsla av att tvätta håret med tandkräm...men om man tar 2 sckampooneringar med denna typ av schampoon så funkar de faktiskt jättebra!

• silverdrake

Modestie

oooh, låter bra. ska gå och sondera terängen imorgon, blir raka spåret till hälsokosten med andra ord.

har läst om urtekremen på nätet..

(vad var det för ngt som inte var bra med dr hauschka??)

Svar på tråden Schampo utan sodium laureth sulfat??