• Rosenlarv

Bilder på 80talsfrisyrer?

Jag ska på hårkonsultation imorgon hos frisören. Ska ha 80talshår på bröllopet, behöver inspiration! Någon som kan hjälpa mig att hitta bilder`?

• Svar på tråden Bilder på 80talsfrisyrer?
  • vixen not a tramp

Vad är 80-tals hår för dig?

• Rosenlarv

Hoho, det är ju det jag inte riktigt vet.. jag är själv född på 80talet och minns inte så mycket av det. Så jag bollar över frågan; vad är 80tal för DIG?

• vixen not a tramp

Pudelpermanent, page och hockeyfrilla.

• lotta49

80-tal för mig är stora luggar och MASSOR med permanent. Hårspray till tusen, tror det var 80-talet som pajade ozon-skiktet

men även syntflätan var inne då. Fast jag antar att det inte är ett alternativ för din del direkt!

• Blivande fru Eriksson

Stora permanentade hår, riktiga risbuskar... Spretiga uppsprayade luggar "snelugg" Tofs på huvudet med en knallrosa eller kornblå frottesnodd...

• vixen not a tramp

ingen bild, men lite info:

Saker på huvudet
    Våffelpermanent, eller permanent över huvud taget.
    Dusch-hjälm (en sorts plasthuva som täckte hela huvudet och som alla skulle ha på sig när man duschade efter gympan).
    Hockeyfrillan. När den äntligen verkade försvinna även från sitt starkaste fäste, Tjeckien, så vad händer? Ett gäng miffon i vårt eget land (och säkert fler andra också) börjar plötsligt klippa till sina manar till denna hemska frilla igen. Skäms! Här finns en grym sida tillägnad denna frisyr.
    Pudelfrillan kom lite senare på 80-talet, men var då ett oerhört dominant inslag (av olika skäl), speciellt inom det som då tyvärr fick kallas hårdrock. Idag pratar man ofta om pudelrock istället.
    Hårtofsen i nacken, gärna färgad. Lite senare på 80-talet var det några modiga typer som hade en lång tofs i luggen istället. Jag försökte men håret växte så förbannat långsamt.
    Andra hade olika varianter av syntfrillor, med exempelvis en korthårig sida och en långhårig.
    Många tjejer hade spretlugg riktade åt olika håll. Det var även vanligt med vingar på sidorna, dvs tuperat hår vid tinningarna, vars toppar kammades bakåt över öronen. Dessa frisyrer var oftast optimerade för att ses rakt framifrån, vilket inte sällan gav ett ganska underligt utseende sett från sidan.
    Små pärlor som tjejer flätade in i håret.
    Sätillamössan (den med gigantisk tofs som gjorde att man var tvungen att ha skidglasögon på sig utanpå för att inte tappa den).
    Stenmarksmössan.
    Öronmuffar, gärna ljusrosa.
    Plastclips i olika färger att ha i öronen (inget jag själv använde).
    Frisyrgelé (självklart i neonfärger).
    Läppstift nr. 666 från typ Isadora (nä, det är inte jag som kommit ihåg det).
    Nivea Ultra så att läpparna blev vita (vilket jag då tyckte såg ganska trevligt ut på tjejerna).
    Deoparfymen Date (hemsida med historik).
    Jane Hellens lila, rosa och turkosa shampoo i trekantiga flaskor som köptes på H&M och som luktade typ jättegott sägs det.
    Hemska solskärmar i genomskinlig mörkröd, mörkblå eller mörkgrön färg. Vanligtvis med något löjligt meddelande på skärmen, i stil med "Jag älskar skolan - på sommaren" eller "Vad faan glor du på".

www.jkkonsult.se/Nostalgi/Utseende.html

• TEL

Hej!

Svårt att hitta snygga frisyrer från 80-talet tycker jag. Men här kommer lite förslag: images.google.se/images&gbv=2&svnum=10&hl=sv

Lycka till!!

• Rosenlarv

Hm.. denna synthfläta, vad är det? Hittar ingen bild.

Kunde tjejer ha långt hår på en sida och kort på en sida?

• vixen not a tramp

lotta49 och Blivande fru Eriksson
    Åh, vilka minnen!!!

Tänker genast på solstollarna...

• vixen not a tramp

Rosenlarv
    Ta inte det här på fel sätt, men varför ska du ha 80-rtals hår på bröllopet om du är osäker på vad det är? Nyfiken bara!

Svar på tråden Bilder på 80talsfrisyrer?